Kampen om luften

SAS-sjefen: – Etterspørselen og billettsalget har stabilisert seg

Tre ganger så mange passasjerer reiste med SAS i november enn på samme tid i fjor. Men fortsatt sto nær fire av ti seter tomme. SAS må ha en fleksibel tilnærming til kapasiteten i vinter, oppfordrer SAS-sjefen.

Et SAS-fly letter fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Trafikktallene for november viser at passasjertrafikken har stabilisert seg, men at det fortsatt er stor usikkerhet, ifølge SAS.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

SAS fraktet 1,3 millioner passasjerer i rutetrafikken i november, som er opp nær 300 prosent fra november i fjor, og noe over 1,3 millioner passasjerer hvis man regner med chartertrafikken. Det er opp over 300 prosent fra samme periode i fjor, ifølge ferske trafikktall.

Samtidig økte kapasiteten i rutetrafikken med 137 prosent sammenlignet med november i fjor.

SAS-sjef Anko van der Werff.

Fyllingsgraden for rutetrafikken var på 60,3 prosent, en forbedring på 35,1 prosentpoeng over periodene.

– Vi har sett en gradvis økning i etterspørselen de seneste månedene i takt med at reiserestriksjonene har blitt løftet. Etterspørselen og billettsalget har stabilisert seg foran vinteren, som generelt er en mindre aktiv reiseperiode, sier SAS-sjef Anko van der Werff, og fortsetter;

– Med nye versjoner av COVID-19-viruset som spres verden over, er fremtiden fortsatt usikker. Når vi går inn i vintersesongen må vi fortsette å være fleksible når det gjelder vår kapasitet for å kunne møte etterspørselen blant skandinaviske reisende.

Ned fra oktober

Til sammenligning hadde flyselskapets hovedkonkurrent i det norske markedet, Norwegian, rundt én million passasjerer i november, knappe 200.000 færre enn i foregående måned.

Det fylte i snitt opp 76,6 prosent av setene i Norwegians fly i november.

SAS’ rutetrafikk fraktet 1,35 millioner passasjerer, med en fyllingsgrad på 60,2 prosent, i oktober. Inkludert chartertrafikken fraktet SAS da 1,4 millioner passasjerer, med en fyllingsgrad på 61,6 prosent.

Positivt

Flyanalytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs i Winair er positivt overrasket over SAS’ trafikktall i november.

Han peker på at passasjervolum, fyllingsgrad og enhetsinntekter kun er marginalt ned mot oktober.

Rådgiver og analytiker Hans Jørgen Elnæs, Winair.

– Det kan virke som strategien til Anko van der Werff om å øke på med kapasitet har vært fornuftig, i hvert fall i den første måneden i vintersesongen, sier Elnæs til E24.

Han viser også til at billettinntektene til SAS i november lander på over 1,5 milliarder svenske kroner. Det er kun noe mindre enn oktober, som er beste måned for SAS i 2021.

Passasjerinntektene var imidlertid på 2,8 milliarder svenske kroner i november 2019, før coronapandemien.

SAS’ inntekter per fløyet passasjerkilometer (yield), det vil si sete med betalende reisende, var på 1,06 svenske kroner i november. Det er en nedgang på 35,9 prosent eller 37 prosent valutajustert mot samme periode i fjor. I oktober var yielden 1,11 svenske kroner.

Passasjerinntektene i rutetrafikken per fløyet tilbudte setekilometer (PASK) var 0,64 svenske kroner, en økning på 53,8 prosent eller 51 prosent valutajustert, mot november i fjor. I oktober var PASK på 0,67 svenske kroner.

Les også

SAS-sjefen om omikron-konsekvenser: – La oss være ærlige, det er ingen som vet

– Både bli verre og bedre

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank opprettholder en salgsanbefaling på SAS-aksjen etter dagens trafikktall.

«Omikronvarianten og restriksjoner har allerede delvis avsporet trafikkgjenreisningen. Men, usikkerheten er stor, og tendensen kan både bli verre og bedre herfra», skriver han i en oppdatering tirsdag.

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.

Han mener trafikktallene var som ventet, marginalt ned fra oktober som følge av normal «lavsesong», og fraværet av høstferien, som påvirker oktober positivt.

Samtidig er SAS i gang med USA-flyginger igjen, som trekker november i positiv retning.

«Trafikkgjenreisningen fortsetter og inntektene i november utgjør 54 prosent av inntektene i november 2019, det høyeste nivået siden pandemien lukket luftrommet, og det er tross alt positivt», skriver Pedersen.

Les også

Sydbank om omikron: – Et skrekkscenario for SAS

Må håpe

Usikkerheten er imidlertid stor knyttet til omikron.

Allerede registrerer man færre søk på reiser i de skandinaviske landene, påpeker analytikeren. Men, virker corona-vaksinen mot omikron, kan det fort snu, ifølge ham.

«SAS og andre flyselskaper kan sammen med oss andre håpe at de eksisterende vaksinene også er effektiv mot omikron. I så fall vil trafikkgjenreisningen trolig fortsette, men nok fra et lavere utgangspunkt enn toppnivåene, som følge av fortsatt restriksjoner i flere europeiske land», skriver analytikeren.

Les også

Norwegian-sjefen frykter omikron-smell: – Den største utfordringen

Les også

Én million fløy med Norwegian i november

Les på E24+

Flyselskapene kan få samme skjebnen som offshoreselskapene

Les også

Sydbank senker SAS til «selg»: – Halter etter konkurrentene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. sas
  5. Trafikktall
  6. Fly
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Kraftig omikron-knekk for SAS i januar

  2. SAS-sjefen: – Vi står fortsatt foran utfordringer

  3. SAS med 186.000 flere passasjerer og fullere fly

  4. Én million fløy med Norwegian i november

  5. SAS fraktet langt færre passasjerer i desember