EasyJet vurderer å låne 33 mrd. uten å si hva pengene skal gå til

Det britiske lavprisselskapet vurderer å gå til markedet for å låne store summer. Flyanalytiker mener selskapet kan være en av Norwegian-frierne.

Arkivbilde av EasyJet-fly på Manchester flyplass.
Publisert: Publisert:

I et tilbudsdokument innsendt til London Stock Exchange går det frem at flyselskapet EasyJet vurderer å utstede et obligasjonsprogram for å hente inn 3 milliarder pund, tilsvarende 33 milliarder kroner.

I EasyJets siste fullstendige regnskaper kommer det frem at flyselskapet hadde 977 millioner pund (10,7 milliarder kroner) i brutto gjeld og en kontantbeholdning på 396 millioner pund 4,4 milliarder kroner) per utgangen av september.

Hvis selskapet velger å gå til markedet for å låne hele rammen på 33 milliarder kroner vil selskapet med andre ord låne et betydelig beløp sammenlignet mot dagens nivåer.

Det som ikke står i brevet er hva pengene skal gå til, det skriver selskapet at de vil komme tilbake til i tilfelle de går videre med planene. Gitt dagens situasjon rundt Norwegian vil mange imidlertid tenke at EasyJet nå forbereder seg på en større investering, enten i Norwegian eller noe annet.

Les også

Norwegians Argentina-sjef tror satsingen er lønnsom før sommeren

– EasyJet kan være en Norwegian-frier

Styreleder Bjørn Kise i Norwegian uttalte nylig til E24 at det var fem aktører som ville gå inn i Norwegian, enten gjennom et oppkjøp eller en fusjon, etter at British Airways-eier IAG i april i fjor varslet at de ønsket å kjøpe Norwegian.

Hvem som faktisk er de andre frierne utover IAG er imidlertid ikke kjent.

– EasyJet var på min liste over aktuelle budgivere på Norwegian, og mistanken ble styrket av styreformann Bjørn Kises uttalelser, der han blant annet sa at brexit og konkurranseforhold kunne spille en rolle. Det fikk meg til å tenke på EasyJet og Gatwick flyplass, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24 tirsdag kveld.

– Norwegian og EasyJet er store aktører på Gatwick og et oppkjøp vil medføre at selskapene må gi fra seg en del verdifulle slots (landings- og avgangsrettigheter, journ.anm.). Samtidig kan brexit gi EasyJet og britiske flyselskaper utfordringer, fortsetter han.

Les på E24+

Bjørn Kise snakker ut om Norwegian-salget som falt igjennom: – Ja, jeg var skuffet

Advarer om brexit-risiko

I tilbudsbrevet står det at det er Société Generale som arrangerer låneopptaket, mens både Barclays og Bank of America Merrill Lynch også skal bidra til å hente inn pengene.

Rundskrivet er distribuert med tanke på sjekke interessen blant potensielle investorer – og det er ikke tatt noen endelig beslutning om å utstede obligasjonsprogrammet per nå, ifølge dokumentet.

I listen over potensielle risikofaktorer som kan påvirke selskapet er brexit nevnt spesielt. I brevet skriver EasyJet at de ikke kan gi noen garantier for hvordan selskapet kan bli påvirket av brexit.

Les også

Flyselskapet Germania er konkurs

Les også

– Hvis Norwegian lykkes vil det fortsatt være idiotisk mye overkapasitet

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om