Mener supplykrisen hadde kommet uavhengig av oljeprisfallet

Det hadde ikke hjulpet om Havila Shipping hadde hatt en milliard mindre i gjeld, mener styreleder og hovedaksjonær Per Sævik.

TIL FLYTOGET: Per (t.v.) og Njål Sævik fra Havila Shipping på vei til Oslo S.

Foto: Johann D. Sundberg
Publisert:

21. oktober i fjor startet Per Sævik arbeidet med å få refinansiert offshorerederiet Havila Shipping.

Først mandag, mer en 13 måneder senere, ser det ut som om en avtale er i ferd med å falle på plass.

– Har det vært nødvendig å bruke så lang tid?

– Man må gå ut fra at det har vært nødvendig for å få den på plass. Det har vært harde tak underveis, sier Per Sævik til E24.

Les også

Havila unngår konkurs

Sammen med sønnen Njål møter han E24 på vei fra sine finansielle rådgivere i Oslo til Flytogterminalen på Oslo Sentralstasjon.

Det var harde tak allerede fra begynnelsen. Obligasjonseierne sa i midten av februar nei til Sæviks første refinansieringsplan og Havila Shipping sluttet å betale renter og avdrag på gjeld.

I dag synes Sævik det langt på vei var like greit at den første refinansieringsplanen havarerte.

– Hvordan hadde situasjonen vært i dag om den første planen hadde blitt godtatt?

– Da hadde vi sittet i klisteret på nytt. Som Terje Vigen sa det: Best det var kenhende det gikk som det gikk, og så får du ha takk da Gud, sier Sævik.

– Den avtalen ville ikke vært robust nok for selskapet, legger han til.

– Er denne avtalen dere har forhandlet frem nå robust nok?

– Vi har en formening om at den skal være det, sier han.

– Bedrøvelig marked

Men lett blir det ikke, for Havila Shipping og alle konkurrentene har markedet mot seg.

– Markedet er jo helt bedrøvelig og vi er redd for at vi trenger tiden frem til 2020 før det blir bedre, sier Sævik.

Krisen i bransjen for offshoreskip har tidsmessig komme etter at oljeprisene begynte å falle på forsommeren 2014.

De aller fleste rederiene sliter med for stor gjeld og at de ikke finner oppdrag til båtene sine.

Skylder på overkontrahering

Men Sævik mener det er rederienes overkontrahering som er skylden i krisen og ikke nedturen i oljeprisen.

– Selv uten fallet i oljeprisen ville vi fått denne krisen på grunn av alle de nye båtene, sier Sævik.

Som en del av avtalen med bankene skal syv av Havila Shippings båter selges innen 18 måneder.

Og overkontraheringen har vært så stor at markedsutsiktene nå er så dårlig at det ikke hadde hjulpet stort om Havila Shipping hadde behersket seg litt i de gode årene.

– Det hadde ikke hjulpet stort i dag om det var en milliard mindre i gjeld, sier Sævik.

Han synes det er trist at det har gått slik og som styreleder har han sin ikke ubetydelige del av ansvaret for det.

– Det er trist for aksjonærene, bankene og obligasjonseierne. Det er en kjensgjerning at alle er tapere, sier Sævik.

Han mener imidlertid alle de involverte, også obligasjonseierne, visste hva de gjorde da gjelden ble bygget opp i oppgangstidene.

«Store beløp»

En gruppe er imidlertid vinnere.

I de 13 månedene som har gått har en aldri så liten hær av finansielle og juridiske rådgivere jobbet mer eller mindre intenst med refinansieringen av Havila Shipping.

– Hvor mye har det kostet?

– Jeg tror vi kan si det sånn at det er store beløp, men jeg har ikke noen kommentarer utover det, sier Njål Sævik.

Tidligere i år har Aker engasjert seg i supplyskipnæringen gjennom Solstad Offshore, mens Kristian Siem er i ferd med å komme inn på eiersiden i Farstad Shipping. Også fra John Fredriksen-systemet er det signalisert et ønske om å gå inn i den kriserammede næringen.

Men Per Sævik sier han ikke har vært i dialog med noen av de tre.

– Nei. Fordi vi har hatt den holdning om at det enkelte selskap må rydde i eget bo før man kan sette seg ned og snakke med alliansepartnere, sier Per Sævik.

– Kan det bli aktuelt å gå inn i slike diskusjoner nå?

– Nå får vi først få dette på plass, så får vi ta det derfra, sier han.

Les også

Obligasjonseier i Havila gir opp

Les også

– Vi forsøker å ta hensyn til alle «stakeholders»

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet