- Må bruke nettsamfunn for å overleve

Mediene tar i bruk Twitter, Facebook og Spotify for å kommunisere. Mediehusene som ikke tilpasser seg vil dø, ifølge eksperter.

  • Ingvill Dybfest Dahl
Publisert:,

Ved store nyhetshendelser har både Dagbladet.no, NRK.no og VG Nett brukt direkterapportering fra det sosiale nettsamfunnet Twitter i sin dekning.

Under Fritzl-rettssaken lenket VG Nett til Twitter-oppdateringene fra deres utsendte reporter. På VG Live brukes Facebook Connect som kommunikasjonsmiddel. TV2 samarbeider med Microsoft om fotballtjenester og NRK Lydverket legger ut spillelister på Spotify.

- Dette er hele nøkkelen til suksess nå innen medieindustrien. Det er dommedag innenfor de store mediebedriftene om de ikke tilpasser seg deltagelseskulturen, sier medieforsker Gunn Enli ved Universitetet i Oslo.

Revolusjon

Hun forsker på hvordan etablerte medier endrer seg som følge av nye sosiale og mobile medier. Hun mener det er et stort potensial i å kombinere tradisjonell kringkasting med de nye deltagerbaserte nettsamfunnene - og at det ikke er noen vei tilbake.

- Det har skjedd en medierevolusjon som vi ikke lenger kan ignorere. Man blir så vant til å bli invitert til å delta og uttrykke seg, at det ikke er mulig å lukke de kanalene igjen. Det er et bytteforhold hvor begge parter har interesse, som skaper etiske og redaksjonelle dilemmaer, understreker Enli.

Kommuniser eller dø

- Kontrollen ligger ikke lenger hos de etablerte mediene, sier forskeren.

Ansvarlig redaktør Espen Egil Hansen i VG Nett bekrefter at VG Nett i økende grad eksperimenter med bruk av sosiale medier.

- Vi jobber mye med dette nå. Kontrollkulturen i lukkede rom er over. Det må vi forholde oss til nå og grunnleggende sett tror jeg det er veldig bra, sier han.

- Tiden hvor du kunne være journalist alene på ditt kontor og være genial er over. Enten så kommuniserer du med verden rundt deg - eller så dør du.

Redaktørrollen

Redaktøren mener innholdet blir vesentlig bedre av at flere bidrar og korrigerer og at oppdateringene skjer så kjapt.

- Jeg ser kun ett stort problem, og det er finansieringsmodellen rundt det. Men verden trenger journalistikk og kvalitet og pengene vil følge det, tror Hansen.

Han er ikke bekymret for hva den nye mediebruken gjør med redaktørrollen.

- Det handler om at leserne forstår hva som er artikkelen og hva andre brukere har bidratt til. Den valutaen vi har er at vi leverer en redigert virkelighet. Vi skal fortsette med å lage vårt eget innhold, men vi inviterer brukerne inn i rommet, sier VG-redaktøren.

Hansen lover store endringer på VG Nett det neste halvåret.

- Vi skal ta funksjonalitet av typen Facebook og Nettby og bygde det inn i de redaksjonelle produktene. Dette er nybrottsarbeid i forhold til tradisjonell tenkning, sier han.

Store fordeler

Også i NRK vil det eksperimenteres mer med å ta inn delingskulturen fremover.

- Vi ser at publikum bruker tid inne i disse universene og de har noen veldig store fordeler som vi ikke kan konkurrere med uansett. Å lukke øyene for det vil være veldig ugunstig, sier Eirik Solheim, prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling.

Han står blant annet startet bak det eksperimentelle nettstedet NRK Beta.

- Hovedutfordringen vår er rettighetsproblematikken. Men publikum vil se flere eksperimenter i forhold til å integrere nye tjenester og dele innhold, og å bruke publikums innhold på flere måter i NRK, sier Solheim.

Les også Elin Ørjasæters kommentar: Twitter for dummies

Til forsiden

Flere artikler

  1. Krever medienøytralt redaktøransvar

  2. Tror ny seer-trend blir sosial TV

  3. - CNN frykter Facebook

  4. Annonsørinnhold

  5. - 38.000 spør om å bli medlemmer - hver time

  6. «Selg» deg riktig på Facebook