Orkla skal kutte investeringene

Orkla kan ende opp med å redusere sitt investor-fotavtrykk med en tredjedel.

INVESTORENE: Orklas styreleder Stein Erik Hagen og konsernsjef Bjørn Wiggen vil vekte seg ned med inntil 30 prosent som investor, varslet Orkla på presentasjonen av første kvartal 2011.
Publisert: Publisert:

På presentasjonen for første kvartal 2011, presenterte Orkla solide tall, med noen få unntak.

Orkla har delt sin organisasjon inn i tre deler; Orkla Brands, Sapa og investeringer. Siden i fjor sommer har selskapet vært klare på at fokuset vil ligge på de to førstnevnte delene av organisasjonene.

Vil selge aksjer

Dermed er det kanskje ingen overraskelse at Orkla på presentasjonen for første kvartal varslet at de fremover vil kutte sin investeringsoprtefølje med mellom 10 og 30 prosent.

Selskapet har per dags dato en investeringsportefølje med en markedsverdi på 11,1 milliarder kroner.

- Verdien samlet sett av hele aksjeporteføljen er på litt over 11. Planene er å redusere den til mellom 8 og 10 milliarder over tid, sier Orklas konsernsjef Bjørn Wiggen til E24 etter presentasjonen av første kvartal i 2011.

Han utelukker at et slikt nedslag vil inkludere den store eierposten Orkla har i det norske børsnoterte selskapet Rec, men at dette heller dreier seg om Orklas aksjeportefølje.

- Vi sitter jo på aksjer i veldig mange selskaper, sier han.

Orkla hadde en positiv avkastning på sine investeringer i første kvartal på 1,7 prosent. Dette var 0,4 prosentpoeng sterkere enn utviklingen til Oslo Børs, men vesentlig svakere enn utviklingen på S&P500-indeksen i samme periode, som var opp 5,9 prosent.

Fallende Brands-inntekter

DIPP: For første gang siden 2007 falt driftsinntektene for Orkla Brands.

Fra første kvartal 2008 til fjerde kvartal 2010 vokste driftsresultatene for Orkla Brands hvert eneste kvartal.

I første kvartal 2011 opplever Orkla det første fallet i driftsresultat siden 2007.

- Det er jo uvant at Orkla Brands har svak utvikling. Det har vært stabilt lenge, men nå er jo markedsforholdene der krevende. Det er blant annet Russland og påske-effekten, som sørger for dette, sier Wiggen.

Svakere på driften enn ventet

Totalt hadde konsernet en omsetning på totalt 15 milliarder kroner i årets første kvartal, opp fra 13,1 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Til sammenligning forventet analytikerne en omsetning på 14.370 millioner kroner, ifølge SIX News.

Driftsresultatet før finanskostnader, skatt og avskrivninger (EBITA) var 786 mill kroner, opp 19 prosent fra 660 millioner kroner i fjor, mens det her var ventet et resultat på 868 millioner kroner.

Dyrere mat

«Orkla Brands kompenserer for fortsatt stigende internasjonale råvarepriser inn i 2011, men det er naturlig med en viss forsinkelseseffekt. Det planlegges derfor ytterligere prisøkninger» skriver selskapet.

Orkla

I klartekst betyr det at mange forbrukervarene selskapet produserer, som for eksempel matvarer fra Stabburet, trolig vil stige i pris også for forbrukerne.

Selskapet skriver for øvrig at sen påske gjør at mersalget fra påskehandelen først vil gi effekt i andre kvartal. Dette tatt i betraktning «leverte den nordiske virksomheten i Orkla Brands et resultat på nivå med samme periode i fjor».

- Vi tror den måten vi opptrer på i det markedet, så lenge vi mener det er en sammenheng med de prisene vi får inn og de prisene som går ut, er fornuftig, sier Wiggen til E24.

Elkem-salget komplett

14. april ble salget av Orklas Elkem til China National Bluestar Group sluttført, noe som betyr at konsernsjefens jobb med å slanke ned Orklas organisasjon nærmer seg sluttført.

Orkla mottok 12,5 milliarder kroner i form av aksjekjøpspris og kjøpers overtakelse av gjeld i Elkem. Totalt beløp verdien av avtalen for Orkla seg til om lag 13 milliarder kroner.

- Med salget av Elkem er en viktig del av grunnlaget lagt for et sterkere fokus på videre satsning og utvikling av Orkla Brands og Sapa, både operasjonelt og strukturelt. Inngåelsen av Joint Venture med Chalco er et godt eksempel på denne satsningen, heter det i en uttalelse fra konsernsjefen i en pressemelding torsdag.

Les også

Orkla skuffer, hever matprisene- Utlendingene skyr norske aksjer- Kjøp OrklaHolder plussen tross fall i oljeprisenOrkla hamstrer boligaksjer«Selvdyrkede» toppsjefer gjør det bedreOrkla: - Vanskelig å få satt opp dagligvareprisene raskt nokOrkla kjøper virksomhet i IndiaOdd Reitan: - Nei, nei, nei, nei til høyere priserOrkla fusjonerer russiske søtsaker

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om