La over tre års arbeid i dette spillet – i dag er verdien praktisk talt null

Lego-spillet har etter alle solemerker blitt en dyrekjøpt erfaring for Funcom. Nøyaktig hvor mye det har kostet dem, vil ikke selskapet si.

UNDERPRESTERTE: Virtuelle plastfigurer skulle bli det neste store for Funcom. Responsen fra spillerne var ikke som planlagt.

FUNCOM
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

– Her slipper DJ-en høyttalere i hodet på fienden, flirer Funcom-direktør Ole Schreiner.

Året er 2012. Stedet er et konferanselokale i Vika i Oslo. Og det Schreiner snakker om er den første smakebiten fra spillet som skal redde det norske selskapets fremtid.

Funcom hadde på forsommeren det samme året meldt om en avtale med den danske leketøysgiganten Lego. Planen var å utvikle et onlinespill basert på de populære plastikkfigurene, og potensialet ble beskrevet som «veldig stort».

Ganske nøyaktig tre år senere, denne uken, skrev Funcom ned mer eller mindre hele den gjenstående verdien på Lego-spillet - og innrømmer samtidig at spillet har underprestert.

Selskapet vil ikke ut med eksakt verdifastsettelse på Lego-spillet i dag, men svarer at de sitter igjen med en «styrket evne til å levere på den nye strategien».

Hva var det som skjedde?

Bakrus

VAR OPTIMIST: Tidligere Funcom-toppsjef Ole Schreiner, i dag driftsdirektør i selskapet.

Eric B. Utheim

For å finne Funcoms foreløpig siste glansdager må man lenger tilbake i tid.

På forsommeren 2008, rundt to og et halvt år etter at den ble notert, nådde Funcom-aksjen 54 kroner.

I dag er den verdt en drøy krone.

Etter å ha gjort suksess med spillet Anarchy Online hadde selskapet lansert Age of Conan på vårparten.

Slippet ble feiret med kjendisfest i Holmenkollen. Turboneger og Helene Bøksle sto på scenen. Forventningene sto i taket.

Verken Age of Conan eller den neste storssatsningen, The Secret World, nådde imidlertid de høydene mange - inkludert selskapet selv - hadde sett for seg.

Forventningene illustreres ikke minst ved at sistnevnte ble snakket opp i så stor grad at Økokrim kom på banen (se sidesak).

Etter hvert begynte man – ikke unaturlig – å skrive ned verdien på de eldre spillene, og da det ble klart at The Secret World floppet, bestemte selskapet seg for å tenke nytt.

Les også

Funcom-topper fortsatt under Økokrim-etterforskning

Lego-floppen

Det er altså dette som var bakteppet da Lego-spillet ble annonsert. Den nye strategien gikk ut på å fokusere på mindre kostnadskrevende spill.

Risikoen skulle ned, inntektene skulle holdes oppe.

Betaversjonen av Lego-spillet ble levert i tredje kvartal 2013. Denne gjennomgikk først såkalt lukket betatesting, med et begrenset antall spillere. Det ble så varslet åpen betatesting på forsommeren i fjor.

(artikkelen fortsetter under bildet.)

SKUFFET: The Secret World ble ikke den suksessen Funcom hadde håpet.

Lanseringen ble gjennomført høsten 2014.

Allerede få uker senere ble det klart at spillet fikk en langt kjøligere mottagelse enn det selskapet hadde håpet på.

«Det vi ser basert på dataene vi har tilgjengelig i dag er at vi trenger mer tid til å justere og forbedre LEGO Minifigures Online for å nå de målene vi har satt oss», skrev informasjonssjef Erling Ellingen i en e-post til E24 i november.

Lego-spillet var i utgangspunktet gratis for spillerne.

Funcom håpet så at disse ville bruke penger på virtuelle ting og tang inne i selve spillet. Denne strategien viste seg imidlertid feilslått.

Selskapet tok derfor et skritt tilbake og gjorde om spillet til et betalingsspill på vårparten i år, uten at dette har gitt den ønskede effekten på inntektene fra spillet.

«Lego Minifigures Online fortsatte å levere svakere enn ventet og klarte ikke å møte de totale inntektsforventningene. Investeringsnivået har blitt redusert til det minimum som er påkrevd for å møte de forhåndsetablerte forpliktelsene», skriver selskapet i årets tredjekvartalspresentasjon.

Til tross for at verken Age of Conan eller The Secret World levde opp til forventningene, er det fortsatt disse, sammen med Anarchy Online, som er selskapets fremste inntektsdrivere.

– Var bare vyer

Funcom har vært et realt mareritt for aksjonærene.

I dag er aksjekursen en drøy krone – en nedgang på rundt 98 prosent fra toppen.

Blant dem som fortsatt hadde troen da Lego-spillet ble vist frem for første gang, var investor Jan Roger Sumstad.

Under den omtalte presentasjonen i 2012 uttrykte han håp om at Lego ville kjøpe opp Funcom.

Dette viste seg å ikke stemme, og i dag er tonen en annen.

Sumstad forteller at han mistet tålmodigheten, og solgte seg ut.

– Jeg var forbannet på at vi ikke fikk noen informasjon. Det var bare vyer. Vyer om hva som skulle skje frem i tid. Dette ble hauset opp og mange hoppet på, sier han i dag.

Sumstad sammenligner Funcom-historien med den såkalte dot com-boblen rundt årtusenskiftet, og tror tiden nå kan ha løpt fra selskapet.

I dag er det apper som gjelder, mener han.

Den tidligere Funcom-aksjonæren følger fortsatt med på selskapet, men er lite optimistisk rundt dets fremtid.

– Tror du Funcom klarer å stå gjennom dette?

– Nei.

Sitter igjen med erfaring

I takt med fallende inntekter (2,1 millioner dollar i årets tredje kvartal mot 18,1 millioner i samme kvartal 2008), etterforskning og lavere aksjekurs fremstår Funcom nå som et mindre åpent selskap.

Spillprodusenten avholdt ingen presentasjon av sitt tredje kvartal, verken i levende live eller på nett, og ønsker ikke å la seg intervjue av E24 over telefon til tross for gjentatte oppfordringer.

All kommunikasjon foregår via epost. Under følger et utvalg spørsmål og svar fra en lengre utveksling med Schreiner, som i dag er driftsdirektør i selskapet.

– Hvilke verdier er igjen i selskapet fra Lego-investeringene?

«Den nåværende verdien av selskapet er basert på dets eiendeler, hvilket er nåværende spill, spill under utvikling, teknologien, de intellektuelle eiendelene, utviklingsavdelingene og kundebasen. Når det gjelder Lego Minifigures Online, dersom man ser forbi de nevnte verdiene, har arbeidet med teknologiplattformen, produksjonsprosessen og utviklingsteamene styrket selskapets evne til å levere på den nye strategien».

(saken fortsetter under bildet)

STORSLÅTT: Funcom arrangerte kjempelanseringsfest i Holmenkollen da Age of Conan ble sluppet, og bygget blant annet opp en vikinglandsby i anledning slippet.

Linn Cathrin Olsen

«Den nye strategien» er til forveksling lik den gamle: Satse på billigere spill med kortere produksjonstid.

Dette kan muligens være dyrekjøpt erfaring, men det er vanskelig å få det bekreftet.

– Hvor mye penger har dere brukt på produksjon, drift og markedsføring av Lego-spillet?

«Vi vil dessverre ikke gi ytterligere detaljer rundt dette ettersom det er selskapets policy å ikke gi informasjon på dette detaljnivået».

Les også

Rederarving holder Funcom flytende

Varsler ny emisjon

Funcom opplyser imidlertid at det er tre spill som skal lanseres neste år, og de har tatt sikte på at «minst noen» av disse vil kaste av seg i løpet av 2016.

Selskapets kontantbeholdning ble omtrent halvvert sist kvartal. På spørsmål om inntektene fra de gamle spillene vil holde skuta flytende frem til de nye begynner å generere inntekter, skriver de følgende:

«Basert på nåværende inntjenings- og kostnadsestimater, på utsettelse av de konvertible obligasjonene og arbeidskapital-lån med forfall i fjerde kvartal 2016, og under de finansielle instrumentene tilgjengelige for selskapet, inkludert, men ikke begrenset til finansiering, emisjoner etc., venter selskapet å kunne finansiere driften de neste 12 månedene etter utgangen av tredje kvartal 2015».

– Vil dere klare å finansiere driften uten emisjoner?

«Selskapet venter å finansiere driften basert på alle løsninger som er tilgjengelig. Selskapet vurderer også å utstede aksjer i noen form i nær fremtid».

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Funcom

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Den lange reisen til Funcoms rekordkvartal – blir den notoriske jojo-aksjen endelig stabil?

  2. Derfor tror Funcom de unngår et nytt Conan-mageplask

  3. – Det er mange usikkerhetsmomenter

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Funcom-sjefen snudde et selskap i krise. Nå vil han vokse igjen – uten å måtte sparke sine egne venner

  6. Conan Exiles gir nytt kvartal i pluss for Funcom