Flygiganter reserverer seg mot USA-kritikk av Norwegian

Både fagforeninger og store flyselskap har alliert seg i kampen mot Norwegians langdistanseplaner i USA. Det er likevel ikke alle flyselskapene som vil være med i striden.

FÅR STØTTE OG KRITIKK: Høringsprosessen rundt Norwegians flylisens i USA er proppfull av støtte og motstand. Her mottar Norwegian-sjef Bjørn Kjos sin første Boeing 787 Dreamliner i Seattle i juni i fjor.

Jostein Matre
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Norwegian går nå og venter på den siste godkjenningen for å få fly til USA med sitt langdistanseselskap Norwegian Air International.

Datterselskapet av Norwegian sikret seg nylig sin flylisens i Irland (et såkalt Air Operator Certificate), der datterselskapet er basert.

Det pågår nå en høring i USA i forbindelse med at Norwegian har søkt om en såkalt «Foreign Ari Carrier Permit» for sin Irland-baserte langdistansesatsing. Denne lisensen kreves av amerikanske myndigheter for å kunne drive flytrafikk til landet.

I høringen har fagforeninger gått sammen med store, internasjonale flyselskap for å prøve å stoppe USA fra å gi lisensen til Norwegian.

Blant selskapene som kritiserer Norwegian er Delta Air Lines, United og American Airlines. I tillegg er «Association of European Airlines» med i kritikken. I den europeiske flyalliansen finner vi alle de store europeiske selskapene.

Har selv asiatiske baser

Den europeiske alliansen av flyselskaper er kritiske til Norwegians søknad og ber om at det opprettes en kontrollmekanisme for å etterse at Norwegian Air International følger avtaleverket som styrer luftfarten mellom EU og USA.

Den kritikken og kravet om en kontrollmekanisme vil derimot hverken British Airways, DHL, Finnair, Iberia eller TNT Airways ha noe med å gjøre.

Artikkelen fortsetter under bildet

I fotnotene i høringsutspillet fra Association of European Airlines velger British Airways, DHL, Finnair, Iberia og TNT å reservere seg mot kritikken av Norwegians USA-satsing

Anklagene i kritikken fra de andre flyselskapene og fagforeningene mot Norwegian går hovedsaklig ut på at de vil bedrive en slags sosial dumping ved å bruke asiatisk kabinpersonale mellom USA og Europa.

Kritikken avvises av Norwegian, som mener de betaler god markedslønn og at de ansetter i USA.

En mulig årsak til at blant andre British Airways og Finnair ikke vil være med Norwegian-kritikken kan komme av at selskapenes egen struktur på baser og personell.

Det viser seg nemlig at både British Airways og andre selskaper som Finnair opererer baser i Asia for kabinpersonale.

Midlertidig stilling i Singapore

Finnair søker blant annet etter mer kabinpersonale til deres base i Singapore om dagen.

Ifølge stillingsannonsen skal de ansatte gjennom Adecco jobbe på midlertidig basis med ett år lange kontrakter som kan fornyes, den samme strukturen som Norwegian kritiseres for.

Gjennom bemanningsbyrået Adecco søker Finnair etter kabinpersonale som vil jobbe på ett-årige kontrakter for selskapet fra en base i Singapore.

Opplæringen vil ifølge annonsen være fullt betalt av Finnair og skje i Helsinki og «alt crew vil motta en schedule (turnus, journ. anm.) basert på Finnairs driftsmessige behov».

British Airways har allerede baser i flere land i Asia.

Selskapet har delt opp sitt kabinpersonale i flere grupper, og det gruppen som kalles «International Cabin Crew» som er basert utenfor Storbritannia.

Blant stedene British Airways har baser for kabinpersonale er Buenos Aires, Mexico City, Mumbai, Bahrain, Singapore og Bangalore.

British Airways skryter selv på sine hjemmesider av at selskapet dermed kan tilby passasjerene som snakker det lokale språket på forskjellige ruter.

På et flyforum skriver en som påstår at han jobber i British Airways at dette personalet brukes på flygninger til og fra London-Singapore, og BA-ruten til Sydney i Australia.

British Airways opplyser ikke om lønnsforholdene på basene utenfor Storbritannia på sidene, og har heller ikke besvart E24s henvendelse om saken.

- Apartheid

- Baser i land utenfor Europa er helt vanlig i Europeiske flyselskap, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian, i en kommentar til British Airways og de andres reservasjon i kritikken mot selskapet.

Norwegian legger ikke skjul på at de er frustrert over anklagene som har kommet mot dem i media, fra fagforeninger og fra andre store nettverksselskaper.

- Faktum er vel at de fleste selskaper har crew fra ulike nasjoner og at crew'ene mikses. Jeg vet det fremdeles er noen som mener at crew fra ulike nasjonaliteter ikke må "blandes", men det er jo ren apartheid og noe som ikke hører hjemme i en sivilisert verden, sier Skånvik videre.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har selv sagt at de store nettverksselskapene bare kritiserer Norwegian fordi de frykter konkurransen over Atlanteren.

Støttes og kritiseres

Selv om Norwegian har fått sterk kritikk av flere, er det ikke bare negative innspill i høringen i USA.

Den amerikanske frakt- og logistikkjempen FedEx har sendt inn en støtteerklæring til Norwegians søknad, og gjentar støtten etter at Irland nå har gitt Norwegian Air International (NAI) sin AOC-lisens.

- AOC'en har nå blitt utstedt, noe som indikerer at irske myndigheter, en deltager i Open Skies-avtalen mellom USA og EU, har sertifisert Norwegian Air International som et av deres flyselskap. Dermed har de konkludert med at det er et flyselskap som har rett til å benytte avtalen. Etter vårt syn bør dette være slutten på saken, skriver FedEx sine advokater.

- FedEx anlegger at avtalen mellom EU og USA var ment å avslutte proteksjonismen fra begge sider og for å åpne flymarkedet for alle flyselskaper på begge sider, skriver de videre.

Les også

Senatorer frykter Norwegian i USA

Lederen for luftfartsavdelingen i Broward County, fylket som dekker Fort Lauderdale og er et av de tre fylkene i Miami-området, støtter også Norwegians søknad.

Flydirektøren i fylket viser til at Norwegian er den eneste aktøren som har direkteruter fra Fort Lauderdale til Skandinavia per i dag.

- Tilbudet er essensielt for Fort Lauderdale- og Sør-Florida-regionen ettersom Skandinavia er en av de største europeiske markedene for turisme til regionen, skriver flydirektør Kent George.

Broward County mener besøkende fra Skandinavia bidro med 25,5 millioner dollar til den regionale økonomien i 2012, tilsvarende rundt 150 millioner kroner.

Ansetter i USA

På spørsmål om de nå skal erstatte de asiatiske ansatte som flyr til USA med de amerikanerne som ansettes på basene i USA, svarer Norwegian følgende:

- Angående vår plan vedrørende crew (kabinpersonale, journ. anm.), så er det mest effektivt at USA-crewet flyr på rutene fra USA-basene (New York og Fort Lauderdale), så det er planen, sier kommunikasjonsdirektør Skånvik.

- Samtidig kan det ikke være slik i en global verden at USA-crew ikke kan fly til Asia, eller at Asia-crew ikke kan fly til USA. Det er en apartheid tenkning som vi i Norwegian ikke er tilhenger av, sier hun videre.

Norwegian er i full gang med å ansette både piloter og kabinpersonale i USA. Nylig arrangerte de en avslutningsseremoni i Fort Lauderdale, Florida for mange av de nyansatte som nå har fullført sin opplæring i Norwegian.

I en pressemelding torsdag melder selskapet at de så langt har ansatt 170 kabinansatte i USA, og at de nå er på jakt etter amerikanske piloter til å fly Dreamliner-flyene. Disse vil være basert på New Yorks JFK-flyplass.

Ifølge Norwgian har mer enn 5.500 søkt på de 300 kabinstillingene i USA som skal fylles i år.

Les flere flysaker:

SAS-direktør: Vi skal gå i pluss i årNå kommer Fast Track-sikkerhetskontroll på Sola og VærnesSak mot Ryanair skal føres i Norge

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Kjos om konkurrentene: - Latterlig

  2. Norwegian får foreløpig ja på USA-søknad

  3. Kjos gir ikke opp planene: Har søkt ny USA-lisens med nytt selskap i Storbritannia

  4. Advarer mot ensidig nei til Norwegian

  5. – Midt i blinken for Trump