Orkla-børsfall etter kvartalstall: – Alle segmentene leverte svakere enn ventet

Orkla-aksjen stuper etter at selskapet la frem en skuffende kvartalsrapport. Påskens plassering, strengt vintervær og frafall av tyggisfavoritter får «skylden».

NEDTUR: Orkla, her ved konsernsjef Peter A. Ruzicka, sier seg ikke fornøyde med første kvartal.
Publisert: Publisert:

Merkevaregiganten Orkla la onsdag morgen frem resultat for første kvartal, og disse var svakere enn det markedet hadde sett for seg. Aksjen er ned omtrent 7,9 prosent til 74,9 kroner per aksje onsdag ettermiddag.

Selskapets ledelse medgir selv at perioden var på den svake siden. Konsernsjef Peter A. Ruzicka opplyser i en kommentar at det var flere forhold som førte til at kvartalet endte under forventningene.

– Påskens plassering bidro til færre salgsdager i de skandinaviske landene, en kald vinter bidro til svakere salg av iskremingredienser, og malerverktøy og bortfall av distribusjonsavtalen i Orkla Confectionery & Snacks (Wrigley) har hatt en negativ påvirkning på resultatet, sier Orkla-sjefen.

Orklas justerte driftsresultat (ebit) endte på 897 millioner kroner i første kvartal, ned fra 900 millioner i samme periode året før. Ifølge Inquiry Financial var det på forhånd ventet 999 millioner.

Hubba Bubba

«Alle segmentene, inkludert Hydro Power, leverte svakere enn ventet på justert ebit i et kvartal som ble påvirket av to færre salgsdager, lav organisk vekst og høyere innkjøpspriser drevet av valuta, negativ mikseffekt og høyere reklameinvesteringer», skriver Pareto Securities i en fersk oppdatering.

Den organiske veksten innen merkevarevirksomheten var på 0,1 prosent i kvartalet.

Sammenligningsgrunnlaget her er imidlertid påvirket av at Mars Norge i fjor sa opp Orklas distribusjonsavtale for de velkjente Wrigley-produktene Extra og Hubba Bubba. Justert for dette var veksten 0,8 prosent år over år.

Les også

Oslo Børs faller etter resultatrush: Statoil-nedtur tross sterkeste resultat siden 2014

Pareto hadde på forhånd sett for seg merkevarevekst på 0,5 prosent, mens DNB Markets lå inne med 1,3 prosent ekskludert Wrigley-kontrakten.

Marginene for merkevare kom imidlertid inn på den svake siden, med en justert driftsmargin på 9,9 prosent.

«Alle merkevaresegmentene hadde svakere marginer enn ventet, Confectionery & Snacks var spesielt svakt med et driftsresultat 120 basispunkter under vårt anslag. Negative mikseffekter og valuta skal ha hatt en negativ påvirkning på marginene i alle segmenter», skriver DNB Markets.

Vanskelig for Jotun

Utover dette peker analytikerne på at resultatbidraget fra tilknyttede virksomheter var lavere enn ventet. Dette falt til 86 millioner kroner fra 173 millioner i første kvartal 2017.

«Det svake resultatet reflekterer utfordrende markedsforhold for Jotun», skriver DNB Markets.

Orkla selv oppgir at svake markeder for skipsbygging og en kraftig økning i råvareprisene påvirket Jotun negativt.

Begge meglerhusene er enige i at rapporten var på den svake siden. DNB venter at konsensus for justert driftsresultat og resultat per aksje vil komme ned med tre prosent, og gjentar en salgsanbefaling med kursmål 78 kroner.

Pareto oppsummerer:

«I sum en svakere rapport enn ventet, og vi venter noen mindre negative estimatrevideringer etter rapporten. Vi har en hold-anbefaling og et kursmål på 85 kroner for Orkla».

Les også

Vil utfordre Kiwi, Rema og Extra – lanserer lavpris-matkasse

Les også

Venter oljeopptur og laksefall

Les også

Nå skal utbyttemilliardene betales ut

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om