McDonald's skal nesten doble antallet spisesteder i Kina

Hurtigmatgiganten McDonald's har planer om en formidabel økning av antallet salgssteder i Kina i løpet av de neste fem år. 

SATSER I KINA: McDonald's tror Kina vil bli det største markedet etter USA.

Foto: Bobby Yip Reuters
  • NTB
Publisert:

McDonald's, som har hovedsete i Illinois, opplever synkende salg i USA og til dels store europeiske land og satser dermed sterkere i andre markeder. Planene for Kina går ut på at dagens 2.500 utsalg skal suppleres med 2.000 nye.

Strategien går ut på å etablere McDonald's i de tredje og fjerde største byene rundt om i provinsene. Selskapet ser for seg at 45 prosent av utsalgsstedene vil ligger her om noen år. Hele 75 prosent av utsalgene vil tilby hjemkjøring.

– Kina vil bli det største markedet for McDonald's etter USA, sier konsernsjef Steve Easterbrook.

McDonald's har inngått en partnerskapsavtale med det kinesiske statsstyrte konglomeratet CITIC.

Hovedkonkurrenten i Kina er markedsleder KFC, Kentucky Fried Chicken.

Les også

Norsk Big Mac nest dyrest i verden

Her kan du lese mer om

  1. McDonald’s
  2. Kina
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Spår «supersize»-år for McDonald's

  2. Amazon gjør storkjøp

  3. Svartebørsen har tatt av etter seks måneder med cannabis i Canada

  4. Annonsørinnhold

  5. McDonald's solgte burgere for to milliarder i Norge

  6. Nytt fall på USA-børsene