McDonald's skal nesten doble antallet spisesteder i Kina

Hurtigmatgiganten McDonald's har planer om en formidabel økning av antallet salgssteder i Kina i løpet av de neste fem år. 

SATSER I KINA: McDonald's tror Kina vil bli det største markedet etter USA.

Foto: Bobby Yip Reuters
  • NTB
Publisert:

McDonald's, som har hovedsete i Illinois, opplever synkende salg i USA og til dels store europeiske land og satser dermed sterkere i andre markeder. Planene for Kina går ut på at dagens 2.500 utsalg skal suppleres med 2.000 nye.

Strategien går ut på å etablere McDonald's i de tredje og fjerde største byene rundt om i provinsene. Selskapet ser for seg at 45 prosent av utsalgsstedene vil ligger her om noen år. Hele 75 prosent av utsalgene vil tilby hjemkjøring.

– Kina vil bli det største markedet for McDonald's etter USA, sier konsernsjef Steve Easterbrook.

McDonald's har inngått en partnerskapsavtale med det kinesiske statsstyrte konglomeratet CITIC.

Hovedkonkurrenten i Kina er markedsleder KFC, Kentucky Fried Chicken.

Les også

Norsk Big Mac nest dyrest i verden

Her kan du lese mer om

  1. McDonald’s
  2. Kina

Flere artikler

  1. Spår «supersize»-år for McDonald's

  2. Amazon gjør storkjøp

  3. Svartebørsen har tatt av etter seks måneder med cannabis i Canada

  4. Annonsørinnhold

  5. McDonald's solgte burgere for to milliarder i Norge

  6. Nytt fall på USA-børsene