Sævik-familien skyter 290 millioner inn Volstad

Generalforamlingsprotokoll avslører Sævik-familiens satsing på Volstad Maritme.

AVSLØRER PRISEN: Per Sævik avbildet i kantinen til Havila Shippings hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

Mandag ble det kjent at Sævik-familien blir ny storaksjonær i offshorerederiet Volstad Maritime.

Men pressemeldingen om transaksjonen avslørte hverken størrelsen på investeringen eller nøyaktig hvilken eierandel Sævik-familien får.

Tirsdag foreligger imidlertid protokollen fra mandagens ekstraordinære generalforsamling i Volstad Maritime hos Brønnøysundregistrene.

Der fremkommer det at et datterselskap av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding har skutt inn 290 millioner kroner i ny egenkapital i Volstad Maritime.

Dermed blir Sævik-familiens selskap eier av nye 733.684 aksjer i Volstad Maritime.

Før emisjonen var det 820.000 aksjer i selskapet og Sævik-familien blir eier av vel 47 prosent av aksjene i Volstad Maritime.

Les også

Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

Låneforfall

Det var et obligasjonslåneforfall på 500 millioner kroner som utløste situasjonen som førte til at Sævik-familien kommer inn på eiersiden i Volstad Maritime.

Ifølge Njål Sævik har familiens investeringsselskap ikke eierandeler i obligasjonslånet.

Det er et London-basert fond som eier 51 prosent av lånet, som nå er eller er i ferd med å bli innfridd.

En ukjent investor skal eie en post på 34 prosent i lånet.

Ifølge pressemeldingen om kjøpet har Volstad Maritime en flåte offshoreskip med en verdi på om lag 4,3 milliarder kroner. Prisen Sævik-familien betaler indikerer dermed at gjelden ikke er vesentlig lavere enn flåteverdien.

Volstad Maritime eier fem store subsea-skip, ett dykkerskip og tre seismikkskip.

Åtte av de ni skipene går på langsiktige kontrakter hvorav den lengste kontrakten løper til 2022, opplyste Njål Sævik til E24 mandag.

Sævik-familien omtaler Volstad Offshore som et av få rederier i næringen som på grunn av mange og langsiktige kontrakter har løpende god lønnsomhet.

Les også

Nytt selskap skal kjøpe supplyskip på billigsalg

Marked som kollapset

Markedet for offshoreskip var brennhett i årene frem til oljeprisfallet startet i 2014.

Men som følge av massive bestillinger av nye skip og et påfølgende fall i etterspørselen fra oljeselskapene har markedet falt fullstendig sammen og svært mange skip ligger i opplag.

De aller fleste rederiene har måttet gå inn i tunge forhandlinger med kreditorene som har medført at kreditorene har blitt store-eiere i sektoren.

Men samtidig har nye aktører kastet seg inn i markedet. I fjor engasjerte Kjell Inge Røkkes Aker seg i næringen og er i dag, etter flere redningsaksjoner og fusjoner, storeier i det største norske rederiet Solstad Farstad sammen med John Fredriksens Hemen Holding.

Les også

Nytt selskap skal kjøpe supplyskip på billigsalg

Les også

Statoil: – Veldig stor interesse

Les også

Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
  2. Havila Shipping

Flere artikler

  1. Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

  2. Betalt innhold

    - Vi vil bygge et stort og lønnsomt subsea-selskap

  3. Betalt innhold

    Han sto i fare for å miste hele flåten. Nå er alle de dyreste båtene i jobb.

  4. Betalt innhold

    Skyter inn 290 millioner i Volstad

  5. Betalt innhold

    - Vi var stolte da vi heiste flagget