Sævik-familien skyter 290 millioner inn Volstad

Generalforamlingsprotokoll avslører Sævik-familiens satsing på Volstad Maritme.

AVSLØRER PRISEN: Per Sævik avbildet i kantinen til Havila Shippings hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Mandag ble det kjent at Sævik-familien blir ny storaksjonær i offshorerederiet Volstad Maritime.

Men pressemeldingen om transaksjonen avslørte hverken størrelsen på investeringen eller nøyaktig hvilken eierandel Sævik-familien får.

Tirsdag foreligger imidlertid protokollen fra mandagens ekstraordinære generalforsamling i Volstad Maritime hos Brønnøysundregistrene.

Der fremkommer det at et datterselskap av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding har skutt inn 290 millioner kroner i ny egenkapital i Volstad Maritime.

Dermed blir Sævik-familiens selskap eier av nye 733.684 aksjer i Volstad Maritime.

Før emisjonen var det 820.000 aksjer i selskapet og Sævik-familien blir eier av vel 47 prosent av aksjene i Volstad Maritime.

Les også

Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

Låneforfall

Det var et obligasjonslåneforfall på 500 millioner kroner som utløste situasjonen som førte til at Sævik-familien kommer inn på eiersiden i Volstad Maritime.

Ifølge Njål Sævik har familiens investeringsselskap ikke eierandeler i obligasjonslånet.

Det er et London-basert fond som eier 51 prosent av lånet, som nå er eller er i ferd med å bli innfridd.

En ukjent investor skal eie en post på 34 prosent i lånet.

Ifølge pressemeldingen om kjøpet har Volstad Maritime en flåte offshoreskip med en verdi på om lag 4,3 milliarder kroner. Prisen Sævik-familien betaler indikerer dermed at gjelden ikke er vesentlig lavere enn flåteverdien.

Volstad Maritime eier fem store subsea-skip, ett dykkerskip og tre seismikkskip.

Åtte av de ni skipene går på langsiktige kontrakter hvorav den lengste kontrakten løper til 2022, opplyste Njål Sævik til E24 mandag.

Sævik-familien omtaler Volstad Offshore som et av få rederier i næringen som på grunn av mange og langsiktige kontrakter har løpende god lønnsomhet.

Les også

Nytt selskap skal kjøpe supplyskip på billigsalg

Marked som kollapset

Markedet for offshoreskip var brennhett i årene frem til oljeprisfallet startet i 2014.

Men som følge av massive bestillinger av nye skip og et påfølgende fall i etterspørselen fra oljeselskapene har markedet falt fullstendig sammen og svært mange skip ligger i opplag.

De aller fleste rederiene har måttet gå inn i tunge forhandlinger med kreditorene som har medført at kreditorene har blitt store-eiere i sektoren.

Men samtidig har nye aktører kastet seg inn i markedet. I fjor engasjerte Kjell Inge Røkkes Aker seg i næringen og er i dag, etter flere redningsaksjoner og fusjoner, storeier i det største norske rederiet Solstad Farstad sammen med John Fredriksens Hemen Holding.

Les også

Nytt selskap skal kjøpe supplyskip på billigsalg

Les også

Statoil: – Veldig stor interesse

Les også

Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
  2. Havila Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

  2. Betalt innhold

    - Vi vil bygge et stort og lønnsomt subsea-selskap

  3. Betalt innhold

    Volstad Maritime med løsning på gjeldsmareritt

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Slik var den desperate kampen for å unngå konkurs

  6. Inngår avtaler på 3 milliarder innen supply: Statoil drysser ut kontrakter