Verdens største containerrederi er utestengt fra Qatar

Danske Maersk bekrefter at de er ute av stand til å frakte varer til og fra qatarske havner.

UTESTENGT: Maersk er blant selskapene som er rammet av krisen i Qatar.

Foto: AFP
Publisert:

En rekke større selskaper har mistet tilgangen til Qatar etter at Saudi-Arabia og flere naboland besluttet å blokkere transportlinjene ut og inn av landet.

Blant dem er den danske containergiganten A.P. Møller-Maersk, som tirsdag bekrefter overfor Bloomberg at de for øyeblikket er ute av stand til å frakte varer til og fra Qatar.

Rederiet beskriver situasjonen som «veldig flytende».

«Vi vil gi beskjed til våre kunder om alternativene så snart som mulig», skriver pressetalsmann Mikkel Elbek Linnet i en oppdatering tirsdag.

Maersk har ikke selv frakt helt inn til qatarske havner, men benytter seg at tredjepartstjenester fra Emiratene.

Norske interesser

Det var mandag at Saudi-Arabia og tre av dets regionale allierte anklaget Qatar for å støtte et bredt utvalg voldelige grupper. De suspenderte samtidig både luft- og sjøtilgangen til den gassrike naboen og beordret qatarske diplomater og statsborgere hjem.

Et selskap som allerede har fått smake konsekvensen av dette, er Qatalum – et felleseid selskap satt opp av Qatar Petroleum og Norsk Hydro.

Selskapet leter nå etter alternative løsninger for sin aluminiumeksport.

Yara har også interesser i landet gjennom sin eierandel på 25 prosent i Qafco. Selskapet avviser imidlertid at de har møtt ekstra utfordringer.

– Vi har ingen logistikkproblemer. Produksjonen fra fabrikken blir sendt ut fra en dedikert havn, sier en talsperson for selskapet til Reuters.

Store konsekvenser

Dersom krisen vedvarer, venter ekspertene at det kan få store økonomiske konsekvenser.

Les også

Qatar sier Kuwait vil megle i diplomatisk krise

– Selskaper som er aktive i eller avhengige av handelsrutene som går i Gulfen til Qatar, vil stå overfor betydelige forstyrrelser i sin virksomhet og sine leverandørkjeder som et resultat av det som faktisk er en økonomisk blokade, sier analytiker Sorana Parvulescu hos Control Risks til Financial Times (bak betalingsmur).

Selskaper med store fraktvolumer av varer eller trafikk på tvers av landegrensene, eller med omfattende detaljhandelsvirksomhet, er ventet å bli hardest rammet. Dette inkluderer blant annet logistikkselskaper, flyselskaper og shippingoperatører.

De tyngste konsekvensene er imidlertid ventet å ramme Qatar selv.

Landets aksjemarkedet har falt nesten ni prosent så lagt denne uken, og landets viktige gasslaster er ventet å bli dyrere ettersom tankskipene som frakter dem er nødt til å finne havner for bunkerspåfyll utenfor Gulfen.

Les også

Saudi-Arabia stenger Al Jazeera-kontor

Les også

Fem arabiske stater kutter bånd med Qatar

Les også

Analytiker: Tror ikke Qatar-boikotten vil ødelegge for Opec-avtalen

Her kan du lese mer om