Slik vil Kjos løse flyselskapenes vinterknipe

Den internasjonale ekspansjonen kan gi løsningen på de sesongmessige utfordringene til Norwegian.

FORNØYD: Norwegians administerende direktør Bjørn Kjos la torsdag frem et solid resultat for andre kvartal.

Audun Braastad
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Med sommeren kommer de gode tidene for de europeiske flyselskapene, og Norwegian har torsdag meldt om vekst i både antall passasjerer og resultat i andre kvartal.

Det faktum at europeerne flyr mer om sommeren enn om vinteren, skaper imidlertid også hodebry for både Norwegian og konkurrentene. For hvordan kan man oppnå akseptabel lønnsomhet året igjennom?

– Flyene står der, og det beste er å fly dem for å tjene penger, sier administrerende direktør Bjørn Kjos til E24.

Ryanair har tidligere satt fly på bakken om vinteren, SAS har opplyst at deres flåte optimalt sett burde vært dimensjonert for vintertrafikk.

Kjos og co. forsøker seg på en annen løsning. Forrige måned annonserte de nye vinterruter fra USA til Guadeloupe og Martinique.

– Vi har sett på hva vi kan gjøre for å avdempe sesongsvingningene, og da er det naturlig å se på områder som har den motsatte syklusen av Europa. Da er øyene i Karibien veldig interessante, sier Kjos.

– Stor intern interesse

Bakgrunnen for at Norwegian har pekt ut nettopp de to nevnte øyene, er at de tilhører Frankrike og dermed er en del av EU.

– Dermed kan vi benytte oss av rettighetene vi har for å fly mellom Europa og USA når vi går mellom Guadeloupe og Martinique og Østkysten av USA, sier Kjos.

Under kvartalspresentasjonen torsdag påpekte han også at de franske øyene er populære reisemål for fransktalende kanadiere, og at det dermed er uforløst trafikkpotensiale.

– Området er veldig interessant, ikke minst på vinteren er dette kjempestore ruter. Det vi gjør nå er å teste det, og det ser veldig bra ut. Bookingen er bra. Så det er ingenting som tilsier at dette ikke skal bli en suksess, sier Kjos.

Da de karibiske rutene ble annonsert, oppfordret samtidig Norwegian sine ansatte til å søke tidsbegrensede engasjement der. Og ifølge Kjos har responsen vært god.

– Det er veldig mange som har lyst til å ta fire måneder i Karibien, og det er helt forståelig, humrer han, før han fortsetter i en mer seriøs tone:

– Responsen har vært fantastisk fra alle ansatte i Norwegian.

Internasjonalt tyngdepunkt

At den internasjonale virksomheten blir stadig viktigere for Norwegian, illustreres allerede i tallene for andre kvartal.

På topplinjen står den for 4.498 millioner av selskapets totale inntekter på 5.861 millioner kroner i perioden, og det er langdistanseflygningene som har den største veksten.

Av stedene hvor Norwegian har base, er det britiske Gatwick som økte mest, med 220.000 passasjerer i kvartalet.

– De internasjonale rutene har etter hvert blitt tyngdepunktet, sier Kjos.

– Det er der folk flest bor, og det er der det flyr flest folk. Ikke minst på langdistanse er det naturlig at de store treffpunktene som New York og London er veldig viktige for oss.

Norwegian-sjefen gleder seg spesielt over utviklingen på de lange rutene, og tror at den gode trenden fortsetter for selskapet.

– Langdistanse har hatt fantastisk fin utvikling, og vi venter at det forsetter inn i 2016 og fremover. De store områdene har ingen problemer med å absorbere den trafikken vi legger på, sier han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Kjempepågang av søkere til Norwegians baser i Karibien

  2. Flyr flere med fullere fly

  3. Flere passasjerer hos Norwegian – men ikke like fulle fly

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian åpner nye ruter til Karibia

  6. Økte billettinntektene med en halv milliard