Her vil Telenor satse

Peker ut to markeder i hvert sitt verdenshjørne.

VOKSER: Thailand trekkes fram som et spennende marked for Telenor. Etterspørselen etter 3G er stor i landet.
Publisert: Publisert:

Telenor presenterte onsdag siste kvartalsresultat, og konsernsjef Jon Fredrik Baksaas varsler i den forbindelse at selskapet vil øke sine investeringer. Selskapet ser for seg å bruke mellom 12 og 14 prosent av salgsinntektene på investeringer i driften i 2013.

- Vi investerer tungt, det totale tallet har aldri vært så høyt som nå, sier Baksaas til E24.

Han forteller at det er to områder telekjempen ser på som spesielt interessante:

Thailand og det norske fibermarkedet.

Investerer i 3G

Telenor er store i Thailand gjennom det heleide datterselskapet Dtac. Selskapet investerte i høst 2,5 milliarder kroner i nye 3G-lisenser i en auksjon. Etterspørselen etter datatrafikk i landet beskrives som stor.

VIL INVESTERE MER: Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor.

- Siden vi har fått de nye lisensene i Thailand kan vi ta en vurdering av hvilket tempo vi ønsker å investere i. Det er et spørsmål om vi skal gå litt raskere til verks, sier Baksaas.

Det regulatoriske regelverket i landet har også blitt endret, til det bedre for Telenor.

- Parameterne er ikke klare, så vi vet ikke helt hvor mye det utgjør i kroner. Men dette er noe vi jobber med, forteller konsernsjefen.

Dtac har allerede mer enn 2 millioner 3G-brukere på den gamle frekvensen, og antall mobilabonnenter økte med 1,45 millioner i fjerde kvartal. Den gjennomsnittlige inntjening per bruker økte med én prosent, fordi veksten i datatrafikk oversteg nedgangen i taletid.

Selskapet leverte et driftsresultat på 743 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 725 millioner i samme kvartal året før. Grunnet moderniseringsprosjekter og utbygging økte driftsinvesteringene i landet med over to milliarder.

Fiberutfordringer

Telenor har tidligere varslet at de ønsker å satse på mobilnett og fiber i Norge fram mot 2015. Til tross for at selskapet ikke har vært blant de mest synlige tilbyderne av fiber, bekrefter Baksaas at dette er et investeringsområde de ønsker å satse på.

- Når det gjelder fiber i Norge mener vi at teknologien har kommet så langt at vi begynner å se helheten i hvordan markedet kommer til å utvikle seg. Der ønsker vi å ha en synlig posisjon, sier han.

Under kvartalspresentasjonen redegjorde konsernsjefen for utfordringene det til dels spredte bosetningsmønsteret medfører.

- Vi ruller ut fiber der befolkningstettheten er høy nok til å gi tilstrekkelige tilbakebetalingsmodeller. Vi kan ikke rulle ut ukritisk i de mest rurale områdene.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no