Color Line vurderer å bytte skipsregister

Color Line vurderer å bytte flagg.

STØRSTE ARBEIDSGIVER: Color Line er i dag det rederiet som sysselsetter flest av Norsk Sjømannsforbunds medlemmer - rundt 1.300 personer.

STØRSTE ARBEIDSGIVER: Color Line er i dag det rederiet som sysselsetter flest av Norsk Sjømannsforbunds medlemmer - rundt 1.300 personer.

Tor Erik Schrøder
Publisert:,

Color Line er i dag det eneste fergeselskapet med utenlandstrafikk, som driver under det ordinære norske skipsregistret.

Konkurrentene, Fjord Line, DFDS og Stena Line, seiler alle under internasjonale skipsregistre.

Ifølge Dagens Næringsliv, gir det store besparelser i forhold til Color Line.

Avisen skriver at det norske fergeselskapet sannsynligvis kunne forbedret resultatet sitt med mellom 150 og 160 millioner kroner ved å skifte til et internasjonalt skipsregister.

Og det er det selskapet nå vurderer, skriver avisen, og henviser til flere ikke navngitte kilder.

Men heldigvis trenger ikke selskapet flytte veldig langt for å høste økonomiske fordeler. Gjennom Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS, åpner det seg muligheter for blant annet å ansatte sjøfolk med internasjonale tariffer.

Color Line er det selskapet som idag sysselsetter flest av Norsk Sjømannsforbunds medlemmer - rundt 1.300 personer.

Gjennom registrering i NIS kan Color Line også muligens få nettolønn for sine ansatte.

Annonsørinnhold

Konsernsjef Helge Otte Mathisen i Color Line sier til Dagens Næringsliv at selskapet først og fremst ønsker å seile med norsk flagg.

- Primært ønsker vi en fullverdig og konkurransedyktig løsning i dagens flaggregime, det vil si det ordinære norske skipsregister, Nor, som gjør at vi kan konkurrere på en likeverdig måte mot blant annet en Dis-flagget flåte, sier Mathisen, med henvisning til Dansk Internasjonalt Skipsregister (DIS).

Les også:

Annonsørinnhold