Økt melkefett skal hindre smørkrise

Meierigiganten Tines salg av melkebaserte drikker faller. Det samme gjør resultatet.

INGEN SMØRKRISE: Tines resultat fra årets første kvartal er under forventningene. Men selskapet tror ikke det blir ny smørkrise i år.
Publisert: Publisert:

Men oppi et litt skuffende resultat, er den possitive nyheten at norske bønder så langt i år har klart å øke fettandelen i melken med rundt 0,1 prosentpoeng, til gjennomsnittlig 4,21 prosent.

«Gitt at denne fettprosenten holder seg ut året, er det gode muligheter for at markedsbehovet for smør kan dekkes på norsk råvare», skriver selskapet i rapporten.

Dermed ser det ut til at nordmenn skal slippe å bekymre seg over om man får smør nok til julematen i år.

Nedgang

Tine hadde i første kvartal i år en salgsinntekt på like over 4,7 milliarder kroner, fremgår det i selskapets kvartalsrapport.

Det er en tilbakegang på 1,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

4 milliarder kroner av salgsinntektene kommer fra Tines meierivirksomhet i Norge. Dette er en nedgang på 1 prosent fra samme kvartal i fjor.

Lavere driftsresultat

Driftsresultatet for selskapet i første kvartal er betydelig lavere enn i samme kvartal i fjor.

I år hadde Tine et driftsresultat på 123 millioner kroner - det er 150 millioner kroner lavere enn første kvartal i fjor, som da var på 273 millioner kroner.

I fjorårets første kvartal bokførte selskapet en gevinst fra salget av Salmon Brands, noe selskapet mener bidrar til å øke differansen på resultatene.

LES OGSÅ: Frykter Q-Melk kan forsvinne fra butikkene

Driftskostnadene til Tine har også vært høyere enn selskapet ventet. Blant annet som følge av oppstart av flere anlegg, er meieregigantens resultat «noe under forventning», skriver Tine i rapporten.

LES OGSÅ: Fra ostekrangel til ostereklame

Mindre melk, mer ost

Tine opplyser at færre har kjøpt melkebaserte drikker i årets første kvartal.

På den andre siden har salget av ost og juice vært «tilfredsstillende», og «fortsatt den gode utviklingen fra fjoråret». På ostfronten var det flaggskipene Norvegia og Jarlsberg som stod for veksten.

Det er fortsatt tilbakegang i salget av brunost.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no