Flybransjen på vei inn i corona-uvær: – Kan bli største krise i moderne tid

Flybransjen kan komme til å tape 1.000 milliarder kroner på corona-krisen. Nå går alarmen, mener ekspertene.

Det pågående utbruddet av Covid-19, coronaviruset, kan få enorme konsekvenser for flybransjen. Det britiske flyselskapet Flybe har allerede stanset driften.

Steve Parsons / PA Wire
  • David Bach
Publisert:

– Dette kan bli en av de største krisene for luftfart i moderne tid, hvis viruset slår til for fullt på global basis, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Kommentaren kommer med referanse til den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA, som torsdag sa at de venter at de kommersielle flyselskapene vil gå glipp av minst 63 milliarder dollar, tilsvarende 582 milliarder kroner i inntekter på grunn av coronaviruset.

Beregningen går ut fra et scenario hvor viruset blir begrenset i de gjeldende markedene med over 100 tilfeller per 2. mars. Med andre ord at spredningen ikke fortsetter i land som i dag har mindre enn 100 tilfeller.

Organisasjonen åpner også for at inntektsbortfallet kan bli betydelig høyere dersom smitten spres bredere.

I et slikt scenario venter IATA et inntektsbortfall på 113 milliarder dollar, tilsvarende over 1.000 milliarder kroner.

Elnæs får støtte av flyekspert Espen Andersen ved BI, som i en kort kommentar sier at det pågående coronautbruddet vil få uante konsekvenser for luftfarten.

– Det blir interessant å se. Det er ikke mye fett rundt den næringen akkurat nå, og de har nok av andre problemer, sier Andersen.

Les også

Norwegian kaster årets overskuddsmål: – Det gir vel en idé om hva man kan vente

Stanset driften

Natt til torsdag ble flyselskapet Flybe det første offeret for coronaviruset, da de meldte at de stanset all drift i selskapet «med umiddelbar virkning».

Rent formelt sett er flyselskapet nå satt under administrasjon av et konkursbo sammensatt av personer i revisorselskapet EY. Elnæs tror flere lignende selskaper er utsatt fremover.

– Det er ikke mulig å peke på noen individuelle, men regionale flyselskap som har presset økonomi ligger i første linje til å bli satt på bakken. Deretter er det avhengig av hvor lenge krisen vedvarer. Går det over tid, vil flyselskap med begrenset finansiell buffer være mest utsatt for å bli satt på bakken eller blir kjøpt opp, sier han.

Les på E24+

Kommentar: Godt virusnytt fra Norwegian

Tregeste økning siden 2010

Tirsdag kom også tallene fra IATAs månedlige rapport om den globale flypassasjerfrakten (målt i RPK), som steg bare 2,4 prosent på årsbasis i januar.

Det er ned fra 4,6 prosent på årsbasis foregående måned, og den laveste månedlige økningen siden april 2010.

– Januar er bare toppen av isberget med tanke på virkningene på flytrafikken på grunn av coronavirusutbruddet, gitt at store reiserestriksjoner i Kina ikke begynte før 23. januar. Det var uansett nok til å forårsake den sakteste trafikkveksten på nesten et tiår, sa administrerende direktør Alexandre de Juniac i IATA i en kommentar.

Samme dag varslet tyske Lufthansa at de har besluttet å redusere kapasiteten, og setter 150 fly på bakken, ifølge Reuters. Fredag kom meldingen om at flygiganten skal redusere kapasitetet med opptil 50 prosent.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Marius Lorentzen / E24

Flyanaliker Elnæs har et håp om at den langvarige krisen uteblir.

– Hva kan alt dette bety for deg og meg i det lange løp?

– Det betyr redusert mobilitet, i form av færre flyruter, om situasjonen fortsetter over tid. Men, om vi ser på Kina, der er allerede mer enn 50 prosent av flytrafikken innenlands i gang igjen. Det gir håp om at det ikke blir en langvarig krise. Når det er over kommer markedet raskt tilbake, sier Hans Jørgen Elnæs, og viser til Sars-krisen i 2003.

– De sterkeste overlever

– Når alt har lagt seg, hva står igjen?

– Godt spørsmål. Hele reiselivsindustrien henger sammen, det er ikke bare flyselskapene som blir presset av coronavirus-situasjonen, men det er som ellers i «naturen»: «survival of the fittest».

– Det betyr at selskaper med sterk finansiell posisjon, som Ryanair, EasyJet, Southwest, WizzAir, Delta, United, American Airlines, Lufthansa Gruppen, Emirates, Qatar Airways, Turkish Airlines og andre aktører innen hotell og reiseliv, med god finansiell stilling, som for eksempel Nordic Choice, Scandic og Thon Hotels, vil kunne kapitalisere på denne situasjonen. Det er også sannsynlig at konsolidering av flyselskap vil sette fart om dette fortsetter over tid, sier han.

Les også

Wall Street faller bratt fra start: Flyaksjer får juling

Her hjemme har Norwegian så langt kansellert 22 avganger på grunn av viruset. Mellom 28. mars og 5. mai kutter de i langrutene mellom USA og Europa, opplyste de torsdag morgen.

– Vi har over 500 flyginger om dagen, så 22 flyginger i en periode på flere uker er svært liten. En minimal endring som dette påvirker ikke våre kollegers arbeidssituasjon, sa informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Ved børsdagens slutt torsdag endte Norwegian-aksjen ned 12,96 prosent, til en kurs på 15,8 kroner per aksje.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Flyselskaper
  3. Coronaviruset
  4. Hans Jørgen Elnæs
  5. Norwegian
  6. Lufthansa
  7. Flytrafikk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Virusfrykten senker Norwegian: – Markedet overreagerer

  2. Kabinforening om krisetiltak i Norwegian: – Vi har en del urolige medlemmer nå

  3. Lufthansa tar nytt kraftig coronagrep: Setter 150 fly på bakken

  4. Annonsørinnhold

  5. Lufthansa kutter flyginger med 25 prosent i møte med virus

  6. Norwegian kaster årets overskuddsmål: – Det gir vel en idé om hva man kan vente