Turbulensen i Norwegian

Hastemøte på Statsministerens kontor – Norwegian deltar

Etter at Norwegians hovedkonkurrent SAS fikk krisepakke tirsdag, har Parat bedt om et møte på Statsministeren kontor klokken 13 i dag. Norwegian deltar og møtet skjer på videolink.

Vidar Ruud / NTB scanpix
  • Hanna Ghaderi
  • Eivind Bøe
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Parat har bedt om et hastemøte på Statsministerens kontor (SMK) om dagens situasjon for luftfarten.

Det bekrefter kommunikasjonssjef Trygve Bergsland til E24.

I tillegg til Parat-lederen og Norwegian, stiller også samferdsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V).

Det var Børsen som først omtalte saken. Parat-leder Unn Kristin Olsen opplyser til avisen at møtet finner sted klokken 13.

E24 får opplyst at slik det ser ut nå vil representanter for Parat, de ansatte i Norwegian og fra selskapet selv delta på møtet på Statsministerens kontor. Hvem som deltar og innholdet i møtet kan bli endret, tar Anneli Nyberg, nestleder i Parat forbehold om.

– Vi ser at svenske og danske myndigheter gikk ut med en solid håndsrekning til SAS i går. Nå må den norske regjeringen komme med noe konkret til både Norwegian og Widerøe, sier Nyberg som understreker at situasjonen ikke bare er alvorlig for begge de to norske selskapene.

– Samferdselsministeren og næringsministeren skal ha et videomøte med Norwegian i dag. Det kom i stand etter forespørsel fra Parat, sier politisk rådgiver Peder Weidemann Egseth (H) i en uttalelse til E24.

– Parat har bedt om at vi blir med på møtet med SMK og det gjør vi selvfølgelig, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Les på E24+

Børskommentar: Hun kan ha fintet ut Sanner om den store Norwegian-regningen

– Nå har det gått en uke siden «bunnen» falt ut av markedet og når man ikke har noen form for inntekter er det vanskelig å holde ut på sikt, sier Nyberg videre.

Diskusjonen om Norwegian bør reddes eller ikke går nå i flere medier. Selskapet har i mange året drevet med høy risiko og mye gjeld. Nestlederen i Parat er klinkende klar på hva som er deres agenda:

– Vi ivaretar arbeidstagernes interesser, så vi vil sikre at bedriften og arbeidsplassene overlever. Vi løper ikke aksjonærenes ærend, sier Nyberg.

Krisepakke til konkurrent

Tirsdag ble det kjent at myndighetene i våre naboland gir SAS tre milliarder svenske kroner i lånegarantier.

– SAS har stor betydning for både Skandinavias og Danmarks tilgjengelighet. Det medfører i høy grad også arbeidsplasser, virksomheter og hele økonomien generelt, sier Danmarks finansminister Nicolai Wammen i en kommentar.

– Det er bakgrunnen for at den danske og den svenske stat som de største eierne i fellesskap har besluttet å støtte opp om SAS ved å i første omgang stille garantier for i alt 3 milliarder svenske kroner, fortsetter han.

Widerøe ber om statlig garanti

Widerøe er ikke kalt inn til møtet onsdag, men opplyser til E24 at de har vært i løpende dialog med ulike departement om krisen som bransjen nå befinner seg i.

Selskapet varslet søndag at de ville permittere rundt 1.000 ansatte, totalt en av tre ansatte i konsernet.

– Dette nivået gjelder fortsatt, men bildet endres time for time, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til E24.

– Særlig bakketjenesten vår er nå avhengig av hva de andre flyselskapene gjør. Vi håndterer mye trafikk for andre flyselskaper, inkludert SAS. Deres aktivitet vil påvirke aktiviteten i vår bakketjeneste, sier Brandvoll videre.

Widerøe sier at de er utrolig fornøyd med de tiltakene som har kommet fra regjeringen, som både sikrer full lønn de første 20 dagene til de som nå permitteres, og at man også har gjort andre tiltak.

– Det reduserer belastningen for de kollegaene våre som nå er redusert og det er vi veldig fornøyd med, sier Brandvoll.

Widerøe og flyselskapene får også andre lettelser ved at flypassasjeravgiften fjernes fra 1. januar til 31. oktober og at Avinor-avgiftene kuttes fra 13. mars til 30. juni. Samtidig trengs det mer:

– Det vi også har spilt inn i møtene våre med myndighetene er blant annet at man bør suspendere arbeidsgiveravgiften, gjerne med tilbakevirkende kraft fra 1. januar, samt den særnorske CO₂-avgiften, sier Brandvoll og understreker:

– Uansett hva som kommer så er det viktig a tiltakene er konkurransenøytrale. Vi er tre norske og mange utenlandske flyselskap som flyr i Norge, så tiltakene må ikke forfordele noen.

– Ønsker dere også en statlig garanti, slik den svenske og danske regjeringen stilte opp med for SAS og svensk luftfart i går kveld?

– Ja, det ville løst alle problemene. For da ville det ikke vært noe problem for oss å skaffe likviditet, sier Brandvoll.

Hastemøte om luftfarten i ettermiddag
Les også

SAS får krisehjelp fra Danmark og Sverige

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Parat
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

  2. Norwegian ber om samme støtte som SAS får

  3. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS og Norwegians krisepakker blir småtteri mot gigantenes milliardpakker

  6. Norwegian må skaffe mer penger i høst: Skal i nytt møte med to statsråder