Norwegian med forsvarstale for egen redningspakke: – Passasjerene legger igjen 18 milliarder årlig

Debatten går om staten skal stille opp med skattebetalernes penger for Norwegian eller ikke. I PR-kampen som nå pågår skryter Norwegian av hvilken betydning de har for norsk økonomi og reiseliv – for uten statlig hjelp går selskapet konkurs.

Arkivbilde av Norwegian-sjef Jacob Schram foran et av selskapets 787 Dreamliner-fly.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Regjeringer verden over jobber nå intenst med ulike typer krisetiltak for å redde arbeidsplasser og bedrifter som står i akutt fare etter utbruddet av coronaviruset. Flyselskapene er særlig truet nå.

Tirsdag kveld kom den svenske og danske regjeringen med en statlig garanti som skal sikre svensk og dansk luftfart. Lignende signaler har kommet fra blant annet tyske, britiske og amerikanske myndigheter til sine flyselskap.

Her hjemme jobber regjeringen intenst med ulike tiltak for luftfarten og det diskuteres åpent på Stortinget om man skal redde Norwegian fra konkurs.

Norwegian har nå gitt statsminister Erna Solberg og regjeringen tallet på hvor mange milliarder selskapet trenger for å overleve.

I kampen om å få politisk aksept og støtte blant folk flest for at staten skal hjelpe Norwegian byr selskapet nå på ferske tall for å vise hva alle passasjerene de flyr inn til Norge bidrar med.

Konsernsjef Jacob Schram har selv sagt at det er snakk om uker før selskapet går konkurs, hvis det ikke kommer statlig krisehjelp på bordet.

Det er analyseselskapet Menon Economics som har gjort beregningen på vegne av Norwegian, og det er en oppdatering av en større analyse Menon gjorde i 2018.

Les også

Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

Norwegian fraktet i 2019 inn snaut 1,5 millioner utledninger til Norge, og basert på Innovasjon Norges estimater for turistenes konsum innebærer det at Norwegian-passasjerene legger igjen om lag 18 milliarder kroner i norsk næringsliv.

«Dette konsumet legger grunnlag for om lag 24 000 sysselsatte i norsk næringsliv. Tilsvarende legger konsumet grunnlag for om lag 14 milliarder kroner i verdiskaping», skriver Menon.

For 2017 regnet Menon at Norwegians trafikk bidro med 13,6 milliarder til norsk næringsliv og 16.900 arbeidsplasser.

Det på Østlandet at de fleste jobbene skapes som følge av dette, men relativt sett er det Nord-Norge der effekten er størst sammenlignet med annen sysselsetting, ifølge Menon.

– Dere ber nå den norske stat stille opp med penger for å redde selskapet. Er det aktuelt å dele Norwegian, hvis staten går inn og redder den norske og nordiske delen av virksomheten? Eller ved at man deler opp lang- og kortdistanse?

– Jeg ser det som en kjempefordel at Norwegian både flyr så mange nordmenn ut i verden, og at vi flyr så mange utlendinger inn til Norge, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.

– Det blir et feil fokus at man bare skal redde den norske eller nordiske delen. Vi har jo et norsk selskap som flyr verden over med «Norsk» malt over hele flykroppen, fortsetter han.

Norwegian peker også på at flytrafikken deres bidrar til at norsk næringsliv kan sende varene sine med fly til både Asia og USA.

Tillitsvalgt: – Dette handler om tusenvis av arbeidsplasser

Fagforeningen Parat tok tirsdag kveld initiativ til et hastemøte med regjeringen etter at det ble klart at den svenske og danske staten stiller opp med milliardgarantier for SAS og luftfarten.

Under en pressekonferanse i etterkant fikk Parat spørsmål om det er riktig å redde Norwegian:

– Vi er opptatt av å redde arbeidsplasser og sikre en viktig infrastruktur. Vi er ikke opptatt av å redde aksjonærene, sa Parat-leder Unn Kristin Olsen.

– Dette handler om tusenvis av arbeidsplasser og det handler om hjemmemarkedet vårt, som jeg har fløyet på i 20 år. Norwegian bidrar til en sunn konkurranse i markedet og transporterer veldig mange turister til Norge hvert år som hele reiselivsnæringen er avhengig av, sa Alf W. Hansen, hovedtillitsvalgt i Parat for Norwegian-pilotene.

– Vi mener staten må inn og bidra med likviditet til SAS, Norwegian og Widerøe, sa Parat-lederen videre.

– Kan dere leve med en løsning der man skiller Norwegian og redder den nordiske delen?

– Det vi er særdeles opptatt av i denne situasjonen er å redde norske arbeidsplasser, sa Parat-lederen.

– Det er Jacob Schram og styret som må avgjøre om en deling er aktuell, men det er viktig å si at de har gjort en massiv jobb det siste året med å snu selskapet og man har gjort en rekke grep for å oppnå lønnsomhet igjen, supplerte Hansen.

Les også

Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

– Det vil bli et vakuum

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har tidligere jobbet i en rekke flyselskap, inkludert brasilianske Varig da det kollapset.

– Myndighetene gikk ikke inn og det tapte Brasil på. Landet mistet viktige ruter og markedsandeler, sier Elnæs om erfaringen fra Varig.

– Vil noen fylle tomrommet hvis Norwegian går konkurs?

– Ikke umiddelbart og det vil bli et vakuum i en periode. Det er ikke sannsynlig at de store lavprisselskapene vil etablere en base i Norge på kort sikt, men det er ikke tvil om at for eksempel Ryanair og EasyJet vil vurdere det etter hvert, sier han og fortsetter:

– Man da er det trolig snakk om at de starter opp på de mest populære rutene i Norden. Aller først vil de nok starte med hovedstad-triangelet mellom København, Stockholm og Oslo, trolig med base i København. Deretter kan de aller største innenriksrutene være interessante, men Norge er et komplekst marked å gå inn i på innenriks.

Han forklarer at både SAS og Norwegian har omfattende operasjoner i Norge som sørger for at vi i dag har et så omfattende rutenett. I tillegg supplerer Widerøe med en rekke viktige ruter.

– SAS har en sterk posisjon i markedet i Skandinavia og vil trolig befeste sin posisjon, sier Elnæs om en mulig Norwegian-konkurs.

Les også

SAS-sjefen lovpriser redningspakke – men vet ikke om det er nok

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Parat
  4. Menon Economics
  5. Luftfart
  6. Jacob Schram
  7. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Norwegian ber om samme støtte som SAS får

  2. Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian

  3. Hastemøte på Statsministerens kontor – Norwegian deltar

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

  6. Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen