Hydro skal øke driftsresultatet med 6,4 milliarder kroner neste fem år
Aluminiumsgiganten varsler grep for å øke lønnsomheten og kutte utslipp på sin investordag. Samtidig lover selskapet at 40 prosent av overskuddet skal gå til utbytte.
Konsernsjef Hilde Merete Aasheim skal øke resultatene i Norsk Hydro.
Hydro holder sin investordag tirsdag. Der legger selskapet frem flere nye tiltak som skal løfte resultatene fremover.
Konsernsjef Hilde Merete Aasheim sier i en melding at Hydro iverksetter nye forbedringstiltak i hele selskapet, som skal gi 6,4 milliarder kroner i forbedring av driftsresultatet de neste fem årene, i tillegg til 0,9 milliarder kroner i området for valsede produkter i samme tidsperiode.
– Tiltakene inkluderer også forenkling av stabsfunksjoner og en revidert driftsmodell som skal støtte opp om vår satsing på lønnsomhet og bærekraft, sier konsernsjefen.
Hydros grep kommer etter flere kvartaler med resultatnedgang, en periode med fallende aluminiumspriser og etter at selskapet ikke klarte sine forrige forbedringsmål på grunn av Brasil-problemene.
Børskommentar: Nå har «taperaksjene» sjansen til å rette opp inntrykket
Nye mål
Hydro legger frem forbedringstiltak, mål for lønnsomhet og bærekraft, samt reduksjon av CO₂-utslipp i egen produksjon og egne prosesser med ytterligere 30 prosent innen 2030.
– Vi har et solid utgangspunkt for å kunne nå våre ambisjoner. Fremover vil vi fokusere på hva vi selv kan gjøre for å oppnå målene vi har satt oss, både når det gjelder lønnsomhet og bærekraft, sier Aasheim
– Vi har de riktige medarbeiderne, riktig teknologi og riktig kompetanse. Nå er det på tide å gjennomføre for å øke robustheten i selskapet, og å være en lønnsom industrileder basert på innovasjon og bærekraft, sier hun.
Hydro jekker ned etterspørselsveksten: – Verden er usikker
Restrukturering
Nylig varslet Hydro en stor restrukturering av området for såkalte valsede produkter, som er tynne og lette aluminiumsplater som «kjevles ut».
De brukes blant annet i bilindustrien, til brusbokser og som plater til bruk i bygg og boliger.
Grepene her tas på grunn av synkende lønnsomhet. Målet er å øke effektiviteten i organisasjonen og driften. Hydro vil skifte produktporteføljen vekk fra nedgangsmarkeder over til vekstmarkeder som bildeler og drikkebokser, melder selskapet.
Dette skal gi en forbedring på 0,9 milliarder kroner innen 2023.
– Vi ser at kundene er fornøyd med våre produkter, og vi må nå bruke denne konkurransefordelen til å øke lønnsomheten, sier Aasheim.
De andre virksomhetene i konsernet er bauksitt og alumina, primærmetall, markedsvirksomhet, ekstruderte produkter og energi.
Hydro varsler kutt i Valsede produkter: 735 årsverk kan ryke
Henger du ikke med i Hydro-valsen? Her er syv grafer om valsede produkter
Skal kutte utslipp
Hydro lanserer også en ny klimastrategi, som altså skal redusere utslippene med 30 prosent innen 2030.
– I 2013 satte vi oss et ambisiøst mål om å bli det første karbonnøytrale aluminiumselskapet i et livsløpsperspektiv innen 2020. Nå som 2020-målet vårt er innenfor rekkevidde, setter vi oss et nytt mål om å redusere egne utslipp med 30 prosent innen 2030, sier Hydro-sjefen.
I Brasil går det fremover med opptrappingen av produksjonen ved Alunorte og Paragominas, anleggene som tidligere var tvunget til å kjøre med redusert produksjon.
Hydro vil produsere med 75–85 prosent kapasitet i resten av 2019, før full kapasitetsutnyttelse blir nådd i 2021.
Største veddemål mot Hydro-aksjen på to år
40 prosent av overskuddet til aksjonærene
Selskapet melder videre at det vil ha en politikk der 40 prosent av nettoresultatet deles ut til aksjonærene som utbytte, og setter minimum til 1,25 kroner per aksje.
Samtidig anslår Hydro vedlikeholdsinvesteringer for 2019 og 2020 på 12,5 til 13,5 milliarder kroner, som er 1 milliard lavere enn tidligere anslått.
Totale investeringer for de to årene er anslått til 19,5 milliarder kroner. Det skal i tillegg frigjøres netto driftskapital for tilsvarende 4 milliarder kroner før slutten av 2020.