Ti Dreamlinere på bakken for Norwegian

I løpet av første halvår brukte Norwegian 700 millioner kroner på å leie inn fly og mannskap.

bilde

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian har nå parkert til sammen ti av langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner, etter problemer med Rolls-Royce-motorene og nye krav til hyppige inspeksjoner, skriver Dagens Næringsliv.

– Noe har vært planlagt oppgradering og vedlikehold, men i tillegg har vi fått skade på bakken på to fly. Utover seks vi har planlagt i forbindelse med hyppigere motorinspeksjoner og annet vedlikehold, dreier det seg om fire av totalt 37 fly som nå er ute av tjeneste, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til avisen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegian spiller gjeldspoker, men de vet ikke hvem de spiller mot

Løsnet motorfragmenter

Blant flyene som er parkert er Dreamlineren som i august måtte avbryte oppstigningen fra Fiumicino-flyplassen i Roma på vei til Los Angeles, hvor det skal ha løsnet små fragmenter fra motoren og skadet 25 hus og 12 biler i området nær flyplassen.

Ifølge lokale aviser regnet det da glødende deler over området.

I tillegg har selskapet måttet sette 18 Boeing 737 Max etter ulykkene med flytypene i mars.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Norwegians trafikkstatistikk er egentlig imponerende god

De skal stå på bakken i hvert fall ut året.

700 millioner

I første halvår regnet Norwegian med merkostnader på 700 millioner kroner kun knyttet til Max-problemene, da med utgangspunkt i at flyene skulle bli stående på bakken til oktober. Den gang var det en oppjustering fra et tidligere anslag på en halv milliard.

Annonsørinnhold

Siden har det altså blitt klart at Max-flyene skal stå på bakken i hvert fall ut året.

I forbindelse med at selskapet forrige mandag ba om utsatt forfall for to obligasjonslån, kom det frem at arbeidskapitalen på kort sikt var forverret med rundt 1,5 milliarder kroner som følge av at Max-flyene er på bakken og motorproblemene på Dreamliner-flyene.

– Vi forventer at Boeing og Rolls-Royce vil dekke store deler av disse kostnadene, sier Sandaker-Nielsen til avisen.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold