Her er Hydros hodepiner: – Vi er ikke «happy»

Hydro sliter med forsinkelser på tyske valseverk og en produksjonslinje for bildeler. Konsernsjefen er ikke «happy», men sier problemene vil bli løst.

HYDROS HODEPINER: I mai åpnet Angela Merkel, Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg og Norges statsminister Erna Solberg en ny produksjonslinje for bildeler på Hydros anlegg i Grevenbroich nær Düsseldorf. Anlegget har hatt noen utfordringer, og det har tatt mer tid å øke kapasiteten enn ventet. Flere tyske anlegg har slitt, men selskapet tror problemene snart er løst.

Foto: Nils Vibe-Rheymer, Norsk Hydro
Publisert:

Aluminiumsprodusenten Norsk Hydro har slitt med utsettelser og utfordringer på flere tyske anlegg.

– Vi er ikke «happy» for at vi har hatt så mye problemer, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg til E24.

Selskapet peker på en rekke utfordringer på de tyske valseverkene og på den tredje linjen for bildelsproduksjon i tyske Grevenbroich, et prestisjeprosjekt som ble åpnet av Tysklands forbundskansler Angela Merkel i mai.

Det underliggende resultatet innen Hydros enhet for «valsede produkter» er 285 millioner kroner i årets ni første måneder, mot 701 millioner kroner i samme periode fjor.

Dette er hodepinene i selskapets segment for valsede produkter:

  • Valseverket i tyske Hamburg har blant annet slitt etter en metallekkasje («tap out») i en ovn, men er ifølge selskapet tilbake på sporet
  • Verdens største varmvalseanlegg, tyske Alunorf, har hatt utfordringer etter oppgraderinger i fjerde kvartal i fjor, og selskapet jobber for å bedre regulariteten
  • resirkuleringslinjen for brukte aluminiumsbokser i tyske Neuss har slitt med kjøleproblemer, fordi de oppskårne boksene er for varme på vei inn til kjølekamrene etter at dekoren er svidd av. Anlegget skal være ferdig justert i november, og skal øke kapasiteten utover 2018
  • den nye moderne linjen for bildeler i tyske Grevenbroich har slitt med produksjonsutfordringer, og i tillegg har det tatt lang tid for bilprodusentene å godkjenne produktene. Noen produkter er allerede i salg, og dette trappes opp i 2018 og 2019

Les mer: Hydro-sjefen venter strammere marked: Så stor er Kina-effekten

Les også

Sterkere fra Hydro

Når ikke kostnadsmål

Disse utfordringene rammer selskapets enhet for «valsede produkter», og gjør at denne ikke vil klare å nå sitt mål om kostnadskutt innen 2019. Det betyr at selskapet må kutte mer på andre områder, ifølge Hydros finansdirektør Eivind Kallevik.

UTSETTELSER: Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg.

Foto: Berit Roald NTB scanpix

– For valsing tror vi 2019-målet kommer til å bli utfordrende og krevende å nå, sier Kallevik til E24.

– Men vi kjører flere programmer, vi kjører også program i primærmetall og program i bauksitt og alumina. Slik at totalt sett for selskapet så regner vi med og er trygge på at vi skal nå 2019-målsetningen. Så andre overkompenserer, sier han.

Les også

Slik er Hydros nye «super-fabrikk»

Tror problemene løses

Driftsproblemene er knyttet opp til nye og svært moderne prosjekter, og konsernsjefen er sikker på at problemene vil bli løst til tross for forsinkelsene.

– Vi har de beste ingeniørene på dette og de beste fagfolkene som nå er i ferd med å løse disse problemene. Men det tar tid, dette er veldig komplisert teknologi. Men vi produserer jo fra disse linjene, så de funker jo. Men det er hastigheten som skal opp, og det jobber vi med, sier han.

Brandtzæg sier det er naturlig at en del av teknologiprosjektene får mindre utfordringer, og sier at resirkuleringslinjen for brukte aluminiumsbokser skal opp i full fart når modifiseringen er ferdig denne måneden.

– Da skal vi ta den opp i produksjonen, og det blir en gradvis oppkjøring de neste kvartalene, sier han.

Les også

Hydro-sjefen venter strammere marked: Så stor er Kina-effekten

Høytidelig åpning

Angela Merkel og Norges statsminister Erna Solberg stod for den høytidelige åpningen av Hydros tredje bildelslinje i Grevenbroich i mai. Men det har vært utfordringer ved den avanserte produksjonslinjen, blant annet med dimensjoneringen.

– Det er løst nå, sier Brandtzæg.

– Det er ikke overraskende at det har blitt noen innkjøringsproblemer. Men det har tatt lenger tid å rette opp de innkjøringsproblemene enn vi hadde håpet på. Så nå har vi satt inn ekstra ressurser på det, sier han.

Les mer: Slik er Hydros nye «super-fabrikk»

Les også

Blar opp milliarder for Sapa-andel: Hydro-sjefen vil bli mindre avhengig av aluminiumsprisen

Venter også på kundene

I tillegg venter selskapet på at kundene skal godkjenne produktene fra anlegget. De store bilprodusentene bruker tid for å finne ut om de holder mål.

– Våre kunder bruker også ganske lang tid på å kvalifisere delene for de neste bilmodellene som kommer, sier Brandtzæg.

– Denne produksjonslinjen er beregnet for de fremtidige bilmodellene som kommer. Mange av våre kunder skal ha mer aluminium fremover, sier han.