SAS fraktet flere passasjerer og økte marginene i mars

SAS fyller færre seter men fortsetter å tjene mer penger på setene de selger.

Et SAS-fly tar av fra Palma de Mallorca. Arkiv.

Foto: Paul Hanna Reuters
Publisert:,

SAS slapp fredag trafikktallene for mars.

De viser at selskapet fraktet 2,53 millioner passasjerer totalt, en økning på 3,3 prosent. Rutetrafikken utgjorde 2,46 millioner passasjerer, og hadde en vekst på 3,1 prosent. Chartertrafikken utgjorde 69.000 passasjerer, en økning på 14 prosent.

Selskapets kapasitet (målt i antall tilgjengelige trafikkilometer) økte med 2,0 prosent, mens trafikken (målt i antall passasjerkilometer) falt med 1,6 prosent.

Dermed klarte ikke selskapet å fylle alle de nye setene de satte inn, noe som gjorde at fyllingsgraden falt 2,6 prosentpoeng til et gjennomsnittlig belegg på 71,4 prosent. Rundt én av tre seter sto dermed tomme i mars.

Selv om mange seter sto tomme, så klarer selskapet likevel å øke inntektene.

Inntjeningen per passasjerkilometer (yield) økte nemlig med 9,4 prosent (5,3 prosent juster for valutaendringer) til 0,98 svenske kroner per kilometer.

Inntekten per tilgjengelige sete (PASK) økte også, med 5,3 prosent (1,3 prosent justert for valutaendringer) til 0,69 svenske kroner per kilometer.

Billettinntektene til SAS gikk fra 2,096 til 2,16 milliarder svenske kroner, tilsvarende en økning på 2,9 prosent viser E24s beregning.

Dette inkluderer ikke ombordsalg, samt andre inntekter fra bonusprogram, cargo og lignende.

– Vi anser dette som en positiv rapport for SAS ettersom den bedre enn ventede yield (passasjerinntjening, journ.anm.) oppveier for lavere belegg, skriver DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard i en oppdatering.

Analytikeren legger til at tallene gir et implisitt brutto driftsresultat (EBITDA) på -29 millioner svenske kroner, mens de ventet -50 millioner. DNB Markets har en kjøpsanbefaling og et kursmål på SAS på 27 svenske kroner.

Les også

SAS-sjefen vurderer å bestille flere mini-langdistansefly

Minimal Max-effekt

Trafikktallene til flyselskapene i mars og april blir alltid påvirket av hvor påsken faller det aktuelle året. I fjor lå påsken i slutten av mars og inn i de første dagene i april, mens den faller helt og holdent i april i år. Dermed blir det vanskelig å sammenligne tallene for mars i år mot mars i fjor.

SAS peker på at trafikken i Europa, Skandinavia og på langdistanse falt i mars, mens trafikken innenriks økte sammenlignet med mars i fjor. Tallene viser blant annet at selskapet økte kapasiteten på innenlandsruter med hele 13 prosent, mens den ble redusert med 3,1 prosent på europeiske og skandinaviske ruter.

Midt i mars måtte Norwegian sette sine 18 Boeing 737 Max-fly på bakken, og dette førte til at Norwegian måtte gjøre en del rokeringer i sin flåtedisposisjon og rutetilbud for å redusere effekten for passasjerene mest mulig.

E24 har spurt SAS om den kraftige veksten i trafikk og kapasitet i innenriks i mars skyldes Max-problemene, men selskapet opplyser at det hadde lite å si og at den viktigste effekten er at det var mer jobbreiser og mindre feriereiser siden man ikke får påskeeffekten før i april.

– SAS øker enhetsinntektene i mars når det ikke er noen påskeeffekt, det gir flere arbeidsdager og effekten av forretningsmarkedet slår inn gjennom at både yield og PASK (passasjerinntjening og enhetsinntekt, journ.anm.) viser god økning, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

Han peker på at flyene er mindre fulle og at dette er et resultat av SAS' strategi om å heller prioritere høye gjennomsnittspriser på billettene fremfor å fylle flest mulig seter.

– På langdistanserutene er det lavere etterspørsel i mars og i år påvirkes dette sterkere grunnet mangel av påske trafikk, men påskeeffekten kommer tilbake i SAS' trafikktall for april, sier han.

Flyselskapet påpeker at timingen av påsken er hovedårsaken til endringen i trafikkmiksen i år mot mars i fjor, ettersom all påsketrafikk havner i april i år.

– Etter hvert som vi beveger oss mot vår og sommer fortsetter vi å justere produksjonen vår mot høysesongen. Dette inkluderer åpningen av 22 nye direkteruter og 6 nye destinasjoner fra Skandinavia i sommerprogrammet 2019, som jeg håper kundene vil sette pris på, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i meldingen.

PS! SAS står midt oppe i reforhandlinger av avtalene med pilotene sine og det er foreløpig brudd mellom partene. Hvis ikke de blir enige kan det resultere i en streik som starter etter påske.