XXLs kvartalsrapport

XXL-sjefen om forsyningskrise: – Jeg er schizofrent rolig

Det ligger fortsatt an til forsinkelser og forstyrrelser på grunn av de globale flaskehalsene, men sykkelkrisen er over. Nå er det sko som kan bli problemet.

XXL-sjef Pål Wibe tar globale flaskehalser med ro, men er forberedt på forsinkelser.
  • Camilla Knudsen
Publisert:

XXLs resultater for 2021 ble dempet av sykkelkrisen, men nå er sportskjeden bedre rigget for de internasjonale forsyningsproblemene i kjølvannet av pandemien.

– Det har vært en veldig krevende situasjon de siste 12–18 månedene, og vi har masse ekstrajobb med å følge opp containere og forsinkelser, sier XXL-sjef Pål Wibe til E24.

Totalt sett mener han likevel at situasjonen er under kontroll, etter at sykkellagrene nå er fylt opp.

– Men noen kategorier er mer utfordrende, som for eksempel sko, forteller han.

Årsaken til det er at mange treningssko er produsert i Vietnam, som har vært helt nedstengt på grunn av pandemien.

– Jeg er schizofrent rolig. Vi har et bra team som skyver ordrer frem, og er tidligere ute med bestillinger nå, fordi vi er forberedt på at det blir litt forsinkelser og mer forstyrrelser, sier Wibe.

XXL har dermed fylt opp lagrene litt tidligere enn vanlig, slik at det ikke vil være mangel på sko med det første, men at påfyll senere i året er mer usikkert.

Sportsgigantens aksje er for øvrig opp solide 18,5 prosent etter resultatslippet onsdag.

Les på E24+

Forsyningskrisen truer med å senke verdensøkonomien

– Først og fremst grått hår

XXL-sjefen sier at forsyningsforstyrrelsene ikke vil øke kostnadene i betydelig grad.

– Det betyr nok først og fremst heller mer grått hår for de som jobber med forsyninger enn økte kostnader, bortsett fra selve frakten, som har økt i pris, sier han.

Wibe mener de etter hvert har klart å håndtere forsyningsproblemene ganske bra, ved at de bestiller fremover i tid slik at de har en ekstra sikkerhetsmargin.

– Det var det som funket bra i fjerde kvartal, sier han.

XXL økte omsetningen mer enn ventet i kvartalet til 2,7 milliarder kroner.

Sliter i Østerrike

Resultatet tynges imidlertid av nedskrivninger på 123 millioner knyttet til butikkene i Østerrike. XXL har i flere omganger blitt nødt til å stenge helt ned i landet på grunn av smittevernrestriksjoner.

– Vi er ikke fornøyd med Østerrike, særlig ikke etter nye nedstengninger. Det er ikke akkurat medvind der, sier Wibe.

Han understreker videre at de jobber med å snu utviklingen i en «ekstra krevende situasjon».

– Går det mot nedleggelser i Østerrike?

– Det er for prematurt å si noe om nå, svarer Wibe.

I Sverige hadde XXL i fjor sitt nest beste år noensinne, men det ligger likevel an til nedleggelser av de to butikkene i Töcksfors og Nordby i løpet av året.

– Det går veldig bra i Sverige, men vi kan ikke drive butikker som ikke er lønnsomme til evig tid, sier Wibe, som også er klar på at den store veksten fremover ligger i netthandel.

– Lettest å legge ned

Analytiker Markus Heiberg i Kepler Cheuvreux er positivt overrasket over resultatene, særlig i Sverige, der selskapet begynte å ta markedsandeler igjen.

– Det er positivt å se at XXL har begynt å få skuta på kjøl igjen i Sverige, som i mange år har vært problematisk, sier han.

I Østerrike er situasjonen en helt annen.

– Det siste året har XXL investert mer penger der og fått på plass et lager, så det tilsier at de kommer til å fortsette å satse, men i mitt syn ville det være lettest å legge ned.

Heiberg, som hadde en hold-anbefaling før dagens tall, understreker at markedsusikkerheten er stor.

– Det blir spennende å se hvordan folk bruker pengene sine når prisene går opp og pandemien er over. Spørsmålet er om folk fortsetter å kjøpe sportsutstyr eller om de heller drar på ferie til utlandet.

Han peker også på at XXL fortsatt har strukturelle utfordringer ved at handelen flytter seg over på nett, men samtidig har det blitt færre aktører.

Analytikeren setter dagens aksjehopp i sammenheng med at aksjen har vært svak tidligere. Det siste halvåret er aksjen fortsatt ned 20 prosent.

– Det har nok vært bekymringer for fortsatt tap av markedsandeler i en litt dårlig vinter, og det har lugget litt i tidligere kvartal, men når man får bevist det motsatte, så stiger aksjen.

Normalisering etter pandemien

XXL-sjefen svarer følgende på spørsmål om hvordan utsiktene ser ut fremover:

– Vi ser på det som ganske greit. Selv om det vil være en normalisering når covid forsvinner, tror vi mange har fått øynene opp for mer friluftsaktiviteter. Sport og friluft har fått god markedsføringshjelp gjennom pandemien, sier en optimistisk Wibe.

Han påpeker også at man nå må se på de lange linjene.

– Det kan gå opp og ned med vær og vind, men dette er som et tankskip som fortsetter fremover selv om det kan svinge fra kvartal til kvartal. Vi er på langt nær i mål, og kan bli enda bedre fremover.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. XXLs kvartalsrapport
  2. Sportsbransjen
  3. XXL
  4. Pål Wibe

Flere artikler

  1. Resultatfall for XXL etter utfordrende vinter

  2. Betalt innhold

    Dette er XXLs største utfordringer fremover

  3. XXL øker omsetningen, men tynges av tap i Østerrike

  4. Omsetningsfall for sportskjedene i første kvartal

  5. Kid tjente mindre på driften i første kvartal