MPC Container Ships fortsetter å tjene på containerboomen

Containerrederiet endte med et resultat på 1,1 milliarder kroner i årets første kvartal.

Illustrasjonsfoto. MPC Container Ships var gjennom fjoråret en favorittaksje blant norske småsparere.
Publisert:

Torsdag morgen legger containerrederiet MPC Container Ships frem finansfasiten for første kvartal:

  • Resultatet etter skatt ble 117 millioner dollar for kvartalet, tilsvarende 1,1 milliarder kroner, opp fra 3,5 millioner dollar sammenlignet med første kvartal i fjor.
  • Inntektene for kvartalet landet på 142,9 millioner dollar, markant opp fra 54,9 millioner dollar året før. Dette tilsvarer inntekter til 1,4 milliarder kroner i første kvartal.
  • Resultat per aksje endte på 0,26 dollar i første kvartal, mot 0,01 dollar i fjor.

For første kvartal betales i tillegg et utbytte på 0,16 dollar per aksje, eller rundt 71 millioner dollar, fremgår det torsdag.

Dette tilsvarer nesten 700 millioner norske kroner i utbytte.

I forkant av resultatene ventet meglerhuset DNB Markets at selskapet vil rapportere et resultat per aksje på 0,26 dollar og et utbytte på 0,11 dollar per aksje.

Aksjekursen til MPC Container Ships har steget kraftig på Oslo Børs over en periode.

Det siste året er oppgangen på 97 prosent, ifølge tall fra Infront. Kursoppgangen kommer etter et knallsterkt marked for containerfrakt til havs i fjor.

Les også

Sissener vedder på containerknekk på børs

– Ikke tilbake til normalen

– Containerchartmarkedet fortsetter å være sterkt selv om tilgjengeligheten på skip er begrenset. Likevel, på grunn av usikkerheten, tok fraktratene og time-charterratene en liten pust i bakken i første kvartal, skriver MPC-sjefen Constantin Baack i rapporten.

Den gjennomsnittlige timecharter-inntjeningen i første kvartal var på 24.845 dollar per dag, opp fra 10,502 dollar per dag i første kvartal 2021.

Baack skriver også at overbelastninger og forstyrrelser i forsyningskjeden fortsetter å være alvorlige, og vil mest sannsynlig fortsette i overskuelig fremtid.

– Vi forventer ikke at leverandørkjedene vil være tilbake til normalen i det inneværende året, påpeker han.

– Til tross for at industrien vil stå overfor en rekke nybyggleveranser i 2023 og 2024, spesielt i de større størrelsesklassene, er utsiktene for tilbud og etterspørsel for regionale fartøyer, og dermed mindre fartøy, kontinuerlig lovende på grunn av en beskjeden ordrebok og relativt robust etterspørselsvekst.

Containerboom

Årsaken til oppturen er blant annet at etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

Det har skapt store ubalanser i markedet. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider i markedet for containerfrakt til havs hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter.

Containerboomen har løftet inntjeningen til rederiene betydelig.

Les også

Storeier med gigantsalg i børsvinner MPC Container Ships

Drewry estimerte tidligere i år at fasiten for verdens containerrederiers inntjening for 2021 ble et driftsresultat (ebit) på 190 milliarder dollar.

For 2022 anslår Drewry et driftsresultat for verdens containerrederier på 200 milliarder dollar.

MPC Container Ships har en flåte på 65 feeder-skip, som er egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter.

Drewrys anerkjente «World Container indeks» ser nå et tilbakefall, og avsluttet forrige uke på 7.657 dollar per 40 fots container. Gjennomsnittet de siste fem årene er på 2.924 dollar.

Presisering: E24 skrev i en tidligere versjon av saken at flåten til MPC er på 75 skip, mens det korrekte er 65 stykker.

Les rapporten her
Les på E24+

Shipping-eksperter før tallslipp: – Det har vært litt blandede drops (+)

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om