Børskommentar

Når selv Ryanair ser mørkt på det, må det være bekmørkt for Norwegian og SAS

På et eller annet tidspunkt vil realitetene innhente aksjekursene i Norwegian og SAS.

  • Johann D. Sundberg
    Johann D. Sundberg
    Børskommentator
Publisert: Publisert:
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Ville du kjøpt aksjer i et selskap som driver i en bransje hvor tilbudet er enormt, men hvor etterspørselen er høyst flyktig, om den i det hele tatt finnes? Selvsagt ville du ikke det, men mindre du fikk aksjene for en slikk og ingenting. På Oslo Børs er det noen som gjør akkurat det du ikke ville gjort.

Torsdag ble Norwegian-aksjen handlet til rundt 10,40 norske kroner og SAS-aksjen til rundt 1,30 svenske kroner. Norwegian holdes flytende av midlertidige avtaler med leasingselskapene som eier flyene flyselskapet bruker. SAS er egentlig konkurs, men fordi de er sikret statlige lån blir ikke selskapet dyttet ut over det stupet som ville utløst en høyst nødvendig refinansiering.

Ryanair varslet forleden at de vil tape mellom 2,5 og fem milliarder kroner i inneværende regnskapsår. Det tilslører den egentlige underliggende realitet. Flyselskapene taper penger i stort monn. En ny virusvariant gjør ikke annet enn å blåse opp underskuddene. Underskuddene er der, og vil være der ganske lenge.

Les også

Ryanair venter dobbelt så store tap som følge av omikron

Man kan, som Norwegian, satse det aller meste på midlertidig gunstige avtaler med leasingselskapene som eier en hel mengde fly ingen vil bruke. Problemet er at alle andre gjør det samme, slik Flyr gjør. Da går jo vinningen opp i spinningen, uten noen godbiter for aksjonærene.

Man kan selvsagt mene at Norwegian har en slags egenkapitalverdi. Men å prise aksjekapitalen til 9,5 milliarder kroner som aksjemarkedet gjør torsdag, er rett og slett meningsløst. Det at SAS sin aksjekapital, som reelt sett er tapt, prises til omtrent det samme, er like meningsløst. Flyr har egentlig tapt sin egenkapital, men hovedeierne har bestemt seg for å spytte inn litt mer for å holde det hele flytende.

Luftfarten trenger åpenbart en renovering. Den trenger konkurser og fly som blir hugget opp. Den trenger å gjenoppstå med nye fly som er mer drivstoffeffektive enn i dag. Det mange investorer lokkes av i dag, altså såkalte «pay by the hour»-avtaler, er det som over tid undergraver mulighetene for lønnsom drift.

Det er mulig både Norwegian og SAS vil klare seg gjennom den tiden som luftfarten ubønnhørlig må gjennom. Men å tro at det vil verdsette dagens aksjer i disse selskapene til det aksjemarkedet nå gjør, er en urealistisk optimisme som det ikke er grunnlag for.

Les flere børskommentarer:

Les på E24+

Nøkkeltallene som gjør at Aker BP-aksjonærene kan juble

Les på E24+

Det kan være at det er i Bergen innovasjonen skjer

Les på E24+

Kjøp nå, hvis du tror på et nytt rally etter corona

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børskommentar
  2. Norwegian
  3. Ryanair
  4. sas
  5. Flyr

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Børsen priser Flyr-aksjen som om to kriser ikke har skjedd

  2. Betalt innhold

    Flyselskapene kan få samme skjebnen som offshoreselskapene

  3. Betalt innhold

    Tirsdag kan SAS-aksjen gå inn for buklanding

  4. Betalt innhold

    Gutta-stemning om Norwegian

  5. Overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet