Telenor-sjefen om razziaen: - Vi luftet godt ut etterpå

Telenor tjener langt mer på hver mobilkunde enn konkurrentene. Telenor Norge-sjef Berit Svendsen sier at de har lagt myndighetenes etterforskning bak seg, og avviser at de har gjort noe galt.

- VI HAR INGENTING Å SKJULE: Berit Svendsen, toppsjef i Telenor Norge, tror ikke konkurransemyndighetene kommer til å finne noe graverende om telegiganten i etterforskningen sin.

Berit Roald
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Den 4. desember i fjor inntok Konkurransetilsynet og europeiske konkurransemyndigheter Telenors hovedkontor på Fornebu. De to gjennomførte en koordinert razzia, men driver hver sin uavhengige etterforskning av forskjellige forhold.

Rundt fire måneder etter myndighetenes aksjon forteller administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge at organisasjonen har lagt saken bak seg.

- Etter de hadde vært her fikk vi luftet godt ut i organisasjonen. Vi åpnet alle vinduene og bestemte oss deretter for å legge saken bak oss for at vi kunne begynne å jobbe igjen, sier Berit Svendsen til E24.

Det har vært helt stille fra konkurransemyndighetene siden de gjennomførte såkalt bevissikring hos Telenor. Det eneste som er klart er at Telenor mistenkes av konkurransemyndighetene for å ha brutt regelverket om salg i grossist- og sluttbrukermarkedet.

Grossistmarkedet er den delen av mobilmarkedet der selskapene selger tilgang til hverandre.

Svendsen avviser organisasjonen har følt seg presset etter at nyheten sprakk, men E24 blir fortalt at en del av fotfolket i Telenor, som ikke kjenner detaljene rundt etterforskningen, har følt situasjonen som et angrep på bedriften og deres suksess.

- Vi har ingenting å skjule

Hva som egentlig utløste myndighetenes undersøkelser er ukjent, og Telenor sier de selv ikke har funnet noe.

En av aspektene som kan ha bidratt til myndighetenes mistanke er Telenors solide inntjening per kunde. Den ligger langt over konkurrentene, og kan gi et inntrykk av at Telenor tjener svært gode penger på norske mobilkunder.

På månedsbasis tjener Telenor drøye 50-lappen mer per kunde enn Netcom og Tele2 (ARPU-tall).

Telenor tjente i snitt 284 kroner på hver kunde per måned i første kvartal. Fra 2011 til 2012 økte ARPU-tallet med to prosent i Telenor Norge.

Netcoms ARPU-tall lå i 2012 på 248 kroner, og har falt jevnt siden toppåret i 2006, da tjente de i snitt 352 kroner i måneden per kunde.

I Tele 2 har ARPU-tallet falt fra 331 kroner i januar 2011 til 238 kroner i mars 2013.

- Slike tall gir kanskje et inntrykk at dere tjener særdeles godt på mobilkundene?

- Jeg tror kundene synes våre tilbud er veldig attraktive. Det at vi har den dekningsposisjonen vi har, og at vi nå er den eneste som har 4G på mobil, er noe kundene vil ha. Det gjør at de kommer til oss, og det synes vi er fantastisk gøy, sier Norgessjefen i Telenor.

Telenor mener særlig bedriftskundene er vel så opptatt av kvalitet og hvilke tjenester de tilbys enn bare pris, og at de derfor velger Telenor.

Berit Svendsen var ikke overrasket over at myndighetene kom. Hun sier hun tvert i mot ventet på at myndighetene skulle komme.

- Det var vel heller et spørsmål om når de kom, enn om de kom.

- Vi er jo en så stor aktør i det norske markedet, og det er en ganske stor dynamikk mellom oss og de andre aktørene, utdyper hun.

Anklages for maktmisbruk

E24 fortalte i desember om hvilke metoder Telenors konkurrenter mener telegiganten bruker for å skvise dem:

  • At Telenor gir egne bedriftskunder lavere ringepriser enn prisene de gir til mobilselskaper som leier nettilgang.
  • At prisen for å leie nettilgang skal være mye høyere i Norge enn Sverige og Danmark.
  • At Telenor ikke gir tilgang til mange nettverkstjenester, som er viktig i bedriftsmarkedet.
  • At Telenor og Netcom skal være motvillige til å dele master for mobilantenner med Network Norway, selv om de to allerede deler mast fra før.

Påstandene som kom frem i flere høringsdokumenter til Post- og teletilsynet avvises av Telenor.

- Vi har veldig gode prosesser internt og vi kan ikke se at vi har gjort dette, sier Svendsen.

Les også: Teletilsynet vurderer sterkere lut mot telegigantene

- Så dere avviser disse anklagene?

- Vi kan ikke skjønne at myndighetene skal finne noe av betydning.

- Dere blir anklaget for å forkjellsbehandle de som leier nett av dere, både når det gjelder pris og tilgang på nettverkstjenester. Kan disse konkurrere med dere på like vilkår?

- Ja, absolutt. De har tilgang til det de skal, sier Svendsen.

- Tele 2 må også ta valg

Tele 2 (sammen med Network Norway) bygger i dag ut Norges tredje mobilnett. Mens selskapet bygger nett leier de kapasitet av både Netcom og Telenor.

Tele 2 er en av aktørene som mener Telenor driver med såkalt marginskvising. Altså at prisen det koster å leie nett av Telenor presses opp mot det Tele 2 og andre kan ta betalt av kundene sine.

Telenor saksøkte Tele 2 for brudd på leieavtalen og krevde 10 millioner ekstra i månedsleie. Det fikk ikke Telenor medhold i, men retten mente Telenors avtale med Tele2 er i henhold til konkurranseloven.

Telenors Berit Svendsen mener Tele2s anklager faller til grunn etter dommen, og mener Tele2 ikke er så avhengige av Telenor som de skal ha det til.

- De leier av både oss og Netcom i tillegg til at de har trafikk i eget nett. Så vårt nett bærer kanskje en tredjedel av deres trafikk. De kan bygge mye mer nett enn de har gjort, sier Svendsen.

Hun mener Tele2 har vist at de egentlig synes det er ganske attraktivt å leie nett av Telenor.

- De har valgt å leie, fremfor å eie og investere. Så det må bety at de synes det er mer attraktivt. De står jo overfor valg selv også, sier Svendsen.

- Vi bygger raskere enn noen gang

Administrerende direktør i Tele2 Norge, Arild Hustad, avviser Berit Svendsens påstander.

Administrerende direktør Arild Hustad i Tele2 Norge

- Tele2 bygger nett raskere enn noen andre har gjort tidligere i Norge, og målet er at vi raskest mulig skal slippe å betale nettleie til våre konkurrenter, sier Hustad til E24.

Han mener Tele2 opplever marginskvis i det norske markedet.

Les også: Gir Telenor skylden for driftsproblemer

- Det har vi fått dokumentert i en rapport som tar for seg 45 prisplaner for alle våre merkenavn i Norge, og det henger tydelig sammen med nettleieprisene til Telenor samt deres aggressivitet i sluttbrukermarkedet, sier Hustad, som har overlevert rapporten til konkurransemyndighetene.

Han mener ikke Asker og Bærum tingrett tok stilling til avtalen med Telenor i sin helhet.

- Dette er nok bare et forsøk fra Telenor sin side på å renvaske seg selv.

Tele2-sjef Arild Hustad påpeker at Netcom og Telenor har hatt et duopol med mobilnettene sine gjennom de siste 15 årene.

- Det er ingen tvil om at Telenor har vært flinke, men å hevde at det er bærekraftig og god konkurranse faller på sin egen urimelighet, sier Tele2-sjefen.

Les også

Måtte ta grep: - Vi var ikke nok frempåTar skylden for svak start i datterselskapTelenors overskudd: 5,5 milliarder

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rekordbot til Telenor

  2. Konkurransetilsynet vil gi Telenor 906 mill. i bot

  3. Blar opp 1,1 mrd. for Telenor-leie

  4. Annonsørinnhold

  5. Telenor-sjef: - Vi varikke nok frempå

  6. Telenor skuffet over norske tall:Disse grepene skal få kundenetil å bruke mer penger