John Fredriksen ser etter nye oppkjøpsmål

Til tross for feilslåtte oppkjøpsforsøk den siste tiden ser det ikke ut til at skipsreder John Fredriksen har lagt oppkjøpsjakten på is.

OPPKJØPSJAKT: John Fredriksen sier han vil investere for å bli større i tank.

Foto: Ints Kalnins Reuters
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:,

Tankrederiet Frontline, der Fredriksen er hovedeier har forsøkt å sluke konkurrentene DHT Holdings og Gener 8, men begge forsøkene strandet.

Men til Wall Street Journal sier skipsrederen at han ønsker å øke flåten av de største oljetankerne (VLCC).

– Vi pleide å være den største VLCC-eieren, men nå er vi nummer fire, sier Fredriksen.

– Jeg ønsker å investere mer enn to milliarder dollar i oppkjøp, fortsetter rederen, og legger til at han primært ser etter kjøp av selskaper fremfor kjøp av tankskip fra konkurrenter.

Oppkjøpsforsøk strandet

Det var i helgen at Wall Street Journal meldte at Frontline har gitt opp å kjøpe Gener 8 Maritime Inc.

Tidligere endte føljetongen av bud, avslag og søksmål mot oppkjøpsmålet DHT med at retten på Marshall Islands avviste Frontlines krav mot DHT, dets ledende ansatte og BW Group.

Bakgrunnen var Frontline oppkjøpsforsøk som fra første stund møtte en kald skulder hos DHTs styre og ledelse.

Les også

WSJ: Frontline gir opp jakten på Gener 8

Senest denne uken sa Frontline-sjef Robert Hvide Macleod til E24 at rederiet ikke vil «bruke tid på å forfølge DHT-sporet fremover».

Han sa også at Frontline for tiden ikke jobber med andre oppkjøpsmuligheter, men at rederiet tror at «bransjen på et tidspunkt bør konsolideres ytterligere».

I markedet for skipning av olje antar Fredriksen at rederiene i år vil skrape tre ganger så mange tankskip som i fjor, en utvikling som vil kunne gi et positivt bidrag til markedsbalansen.

– Rundt 150 store tankskip, eller rundt 20 prosent av den eksisterende flåten, vil bli skrapet over de neste par årene, sier han, og legger til:

– For å ha et ord med i markedet må du ha størrelse, så jeg ser etter kjøp av tankere hele tiden.

Shippingmarkedene er kjent for ta aktørene med på dype bølgedaler og høye topper. De siste årene har både segmenter som tørrbulk og tank vært gjennom perioder preget av overkapasitet.

Ifølge Fredriksen er amerikanske spesialfond og kinesiske statseide shippingselskaper ansvarlige for nedturen i det globale shippingmarkedet de siste par årene.

Les også

Fredriksen om DHT-fornærmelsene: – Jeg bryr meg ikke

Må rydde opp i Seadrill

Ved siden av shipping er han inne i bransjer som blant annet laks, eiendom og oljeservice – sistnevnte via eierskapet i riggselskapet Seadrill, som for tiden arbeider med en omfattende finansiell restrukturering.

Prosessen i Seadrill har pågått i rundt halvannet år, med stadige utsettelser av tidspunktene for fullføring av redningsplanen.

– Det er vanskelig å svare på når vi vil bli ferdige med restruktureringen, men så lenge jeg støtter den, vil vi være OK, sier Fredriksen.

Les også

Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

Les også

Odfjell blar opp 1,7 mrd. for fem kjemikalietankere

Les også

John Fredriksen har arveplanen klar

Her kan du lese mer om

  1. John Fredriksen
  2. Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fredriksens Frontline legger oppkjøpsforsøkene bak seg: – Går videre på egen kjøl

  2. WSJ: Frontline gir opp jakten på Gener8

  3. Avis: Fredriksen åpner for å droppe DHT – har nytt mål i sikte

  4. Annonsørinnhold

  5. Kraftig vekst i tank: Over 60 skip levert siden nyttår

  6. Frontline melder om svakeste rater på fire år