Kontraktsrush i Nordsjøen: – Markedet strammer seg til

15 offshoreskip har blitt hyret inn til korte oppdrag i Nordsjøen så langt tirsdag. Deler av markedet er dermed utsolgt, noe som gir et press oppover på ratene, ifølge analytiker.

TØFFE TIDER: Offshorekrisen preger fortsatt markedet. Her supplyskip fra daværende Solstad Farstad tilbake i 2017.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

I Nordsjøen har en rekke offshoreskip blitt leid inn for korte oppdrag tirsdag, viser en oversikt hos Westshore Shipbrokers.

Så langt har det blitt hyret inn 14 ankerhåndteringsskip i spotmarkedet, de aller fleste til å flytte rigger, for selskaper som blant annet Total, Aker BP og Lundin. I tillegg er det leid inn ett plattform forsyningsskip.

– Det er litt tilfeldig at det kommer såpass mye på samme tid. Det er litt typisk at når en operatør begynner å ta båter så følger de andre på hvis de har kommende aktivitet, sier analytiker Inge Moy i Westshore til E24.

Blant skipene er Skandi Bergen som i dag ble tatt ut av opplag og gikk rett inn på jobb, påpeker analytikeren.

Børskommentar (+): Nå er det kun to tvilsomme håp igjen for Solstad Offshore-aksjen

– Ingen tilgjengelige skip

Ratenivået for flere av ankerhåndteringsskipene ligger på rundt 200.000 til 250.000 kroner per dag.

For å dekke den rene driften, før betaling av renter og avdrag, trenger fartøyene av denne typen rundt 100.000 til 120.000 kroner per dag, har Moy tidligere estimert.

Les også

Spetalen-selskap kjøpte seg opp i offshorekrisen: – Vi er forsiktige optimister

– Hvis man ser på ankerhåndteringsmarkedet er det ekstremt volatilt. Tidligere på dagen hadde vi en utnyttelse på 20-tallet (prosent), men hvis du ser på Norge nå så er det ingen tilgjengelige skip, sier analytikeren.

– Det presser i prinsippet ratene oppover. Ankerhåndteringsflåten er relativt liten, så det skal mindre til før markedet strammer seg til, sier han.

– Ekstremt volatilt

Reduksjonen i tallet på ankerhåndteringsfartøyene har ifølge analytikeren to årsaker:

– Et antall skip har gått inn i opplag for sesongen. Noen har også forlatt markedet for å jobbe i andre regioner. På et tidspunkt var det rundt 40 fartøy i flåten, men akkurat i dag er vi på 27. Det har blitt redusert ganske kraftig siden i sommer.

Les også

Solstad Offshore gjør nedskrivninger på to milliarder i fjerde kvartal

Offshorekrisen har etterlatt seg overkapasitet, lave rater og store gjeldsbyrder hos mange av rederiene. I sine siste regnskapsrapporter meldte flere fortsatt om et svakt marked, og for en aktør som Solstad er ikke krisen over.

– Markedet har vært ekstremt volatilt, hvor det har gått opp til høyere nivå, men falt ned igjen ganske raskt etterpå. Det er mye på grunn av at det er vintersesong, der mye er drevet av tilgjengelige værvindu, i kombinasjon med at flåten er såpass liten, sier Moy.

For flåten av plattform forsyningsskip har derimot utnyttelsen vært høy den siste tiden.

– Det har holdt seg stramt over lang tid. Det har vært utsolgt i Norge i et par uker. Det har vært høy utnyttelse og følgelig høye rater, sier analytikeren.

Les også

Olympic Subsea skiller lag med seks offshoreskip

Venter at det vil svinge

Fremover tror Moy det vil bli en oppgang i aktiviteten når sommeren kommer, som typisk er høysesong i Nordsjøen. Aktiviteten er gjerne lavere om vinteren.

Det vil likevel svinge kraftig i utnyttelse og rater for ankerhåndteringsskipene, antar analytikeren.

– Jobbene går såpass raskt nå at fartøyene er fort tilbake igjen etter arbeid. I tillegg er det ikke så fryktelig mye aktivitet. Så er det forventet en kraftig riggøkning inn mot midten av sommeren.

Les også

Mener Solstad Offshores flåte er overvurdert

Her kan du lese mer om