SolstadFarstad forsøker å kvitte seg med hvert 5. skip i en jafs

SolstadFarstad-sjefen sier han har fått indikasjoner om at investorer er interessert i å kjøpe båtene SolstadFarstad ikke vil ha.

SolstadFarstad-sjefen sier de har fått indikasjoner på at de må selge unna flere skip.

SolstadFarstad-sjefen sier de har fått indikasjoner på at de må selge unna flere skip.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

Da konsernsjef Lars Peder Solstad i SolstadFarstad presenterte offshorerederiets regnskap for tredje kvartal ble han spurt om hvor langt ned han ønsker å få gjelden og om selskapet vil betale utbytte eller kjøpe nye skip når de når målet.

– Jeg gleder meg til vi er kommet dit, nærmest sukket Solstad.

Men tross alt klarte SolstadFarstad å redusere gjelden med 1,8 milliarder kroner i tredje kvartal gjennom salg av skip, ordinære avdrag og med litt valutakursutvikling.

Dermed er netto rentebærende gjeld ved utgangen av kvartalet kommet ned i 26,9 milliarder kroner.

Det er fortsatt mye gjeld når driften i tredje kvartal ikke ga et brutto driftsresultat (EBITDA) på mer enn 384 millioner kroner.

Solstad ville ikke tallfeste noe mål for hvor langt ned gjelden skal.

Les også

Solstad Farstad leverer kvartalsresultat: Tapte 130 millioner

Spår tung vinter

Det unngikk han kanskje fordi han samtidig varslet om at offshorerederiet får en ny tung vinter i et fortsatt svært svakt marked for rederiets 145 skip.

Annonsørinnhold

– Hvor tøff blir vinteren?

– Det blir ikke noe bedre marked denne vinteren enn forrige vinter, sier Solstad til E24.

Forrige vinter hadde rederiene i SolstadFarstad-gruppen fortsatt en del gamle gullkantede kontrakter fra de gode årene før oljeprisfallet.

SLANKER GJELDEN: Konsernsjef Lars Peder Farstad i SolstadFarstad.

Foto: Johann D. Sundberg

De er det vesentlig færre av i den vinteren vi er i ferd med å gå inn i.

– Er det en fare for at brutto driftsresultat kan falle ned mot null eller bli negativ?

– Vi har stor fokus på å få ned kostnadene våre ytterligere ned. Vi jobber for å ha et positivs og så høyt brutto driftsresultat som mulig, sier Farstad.

Men selv om vinteren blir tung så ser Solstad positive tegn i markedet og ser for seg en bedring til våren.

– Jeg tror vi kommer til å bli positivt overrasket over ratenivåene til våren, sa han under presentasjonen.

Les også

Dypt kursfall for «verdens beste» innen supply

Forsøker å kvitte seg med skip

Samtidig som rederiet forsøker å kutte kostnader, forsøker selskapet å kapre nye kontrakter, jobber SolstadFarstad med å redusere flåten.

Rederiet har definert av mellom 25 og 35 av flåten på 145 skip er utenfor selskapets kjerneområde. Dette er mindre og mellomstore skip.

Altså rundt hvert femte skip i flåten.

I kvartalsrapporten varsler SolstadFarstad om at de har satt i gang et arbeid for å skille disse ut av SolstadFarstad.

– Er det noe som kan medføre et stort sprang ned i gjelden?

– Det er jo ikke de båtene med mest gjeld, selv om det er en god del knyttet til de også. Men vi er først og fremst opptatt av hvordan selskapet skal se ut når markedet tar seg opp igjen, sier Solstad.

– Forsøker dere å bli kvitt skipene i en jafs?

– Det får vi se på hvordan blir. Vi er fortsatt i en tidlig fase, men vi har fått indikasjoner på at det kan være mulig å få til det.

– Kan du si noe om når det eventuelt kan skje?

– Som sagt er vi fortsatt i en tidlig fase og spørsmålet om når det er realistisk at det kan skje må vi komme tilbake til.

Les også

Solstad Farstad varsler kald vinter før supplyopptur

– Indikasjoner på investor-interesse

Solstad understreker at han at dette arbeidet er noe de begynner på nå og ikke til sommeren.

– Har dere vært i kontakt med mulige investorer?

– Det vil jeg ikke kommentere.

– Føler du at det vil være investorinteresse for dette?

– Vi har indikasjoner på at det kan være interesse.

SolstadFarstad er uavhengig av denne prosessen allerede i gang med å selge skip.

Så langt i år har de solgt 10 skip og Solstad understreker at rederiet vil fortsette å selge de eldste og minste skipene hvis det oppstår muligheter for få fornuftige priser.

Hva er skipene verdt?

Salgene så langt i år har stort sett skjedd til priser som er i trår med bokførte verdier.

Tror man resten av flåten har en faktisk verdi som er på nivå med de bokførte verdiene, kan det ligge en oppside i aksjekursen.

For under presentasjonen la SolstadFarstad-ledelsen frem beregninger som forteller at bokført egenkapital per aksje er på 21 kroner ved utgangen av 3. kvartal. Med oppdaterte anslag for verdien av skipene, kommer SolstadFarstad-ledelsen frem til en verdijustert egenkapital per aksje på 30 kroner.

SolstadFarstad-aksjen handles til 5,87 kroner fredag like før Børsen stenger.

Les også

Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

Les også

Dette gjør Giek med supply-aksjene

Les også

Røkke håper på flerdobling av supply-investering

Annonsørinnhold