Derfor blir «kjempebabyen» mindre enn ventet

- Markedene har vært utfordrende i 2013, sier Sapas konsernsjef.

KUTTER NAVLESTRENGEN: Konsernsjef Åge Korsvold i Orkla og konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Hydro presenterte mandag fellesforetaket Sapa.

Anders Park Framstad
Publisert:

Mandag var det duket for presentasjon av Orkla og Norsk Hydros 50/50-eide fellesforetak Sapa.

Med Oslofjorden som bakgrunn kunne de respektive konsernsjefene klippe snoren for det som blir verdens største selskap for aluminiumsløsninger - spøkefullt omtalt av Hydros Svein Richard Brandtzæg som en «kjempebaby».

Fullt så stor som ventet blir babyen imidlertid ikke. Da planene om sammenslåingen ble lagt frem, ble det på bakgrunn av 2011-tall skissert en årsomsetning på 47 milliarder kroner, et underliggende driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på rundt 1,9 milliarder kroner og rundt 25.000 ansatte.

Basert på driften i virksomhetene som inkluderes i «nye» Sapa i 2012, ventes det nå omsetning på 43 milliarder kroner og underliggende EBITDA på 1,5 milliarder. Antall ansatte er redusert med 2.000. Synergieffekten beregnes fortsatt til omtrent én milliard kroner.

LES OGSÅ: Grønt lys for Hydro og Orklas gigantselskap

Utfordrende marked

Konsernsjef Svein Tore Holsether i Sapa trekker frem to hovedårsaker til at omsetningen faller.

- Det ene er at prisene på London Metal Exchange driver en del av omsetningen vår, fordi vi kjøper og bearbeider aluminium. Så når aluminiumsprisen går ned, går også vår omsetning ned, selv om aktiviteten ikke nødvendigvis reduseres så mye, sier han til E24.

- Men så er det også sånn at markedene i år, spesielt i Europa, fortsatt har vært utfordrende. Nedgang i volumet i våre hovedmarkeder i Europa gir utslag i omsetningen, og det er hovedårsaken til at salget er lavere.

Holsether trekker også frem avhendingen av virksomhet i Nederland og Norge, som er et ledd i konkurransemyndighetenes godkjennelse av det nye selskapet.

- Europa er utfordrende

Holsether forteller at markedsutsiktene for det nye selskapet er delt.

SATSER I KINA: Sapas konsernsjef Svein Tore Holsether.

Anders Park Framstad

- USA har kontinuerlig vekst siden 2009, og markedene våre der har vokst mellom 5 og 10 prosent i året. I tillegg til dette har Sapa tatt markedsandeler. Så selv om markedet i USA er flatt, er det på et nivå der Sapa tjener OK med penger og har en brukbar driftsmargin, sier han.

Europa er for Sapa, som for en rekke andre norske industrikonsern, steinen i skoen.

- Europa er fortsatt veldig utfordrende, og jo lengre sør man kommer, jo mer utfordrende er det. Men vi ser tegn på at det kanskje er i ferd med å stabilisere seg - vi ser ikke disse fallene fra år til år, sier konsernsjefen.

- Når det er sagt, ser vi heller ikke tegn til noen rask vei tilbake. Vi må innstille oss på at det fortsatt vil være krevende og innføre de tiltakene som er nødvendige.

Les også: Ståltro på fortsatt aluminiumsvekst

Sapa satser også i fremvoksende markeder, spesielt i Kina. Foreløpig er omfanget av den kinesiske virksomheten beskjedent målt mot konsernets samlede omsetning, men på sikt vil Sapa ha tre fabrikker i landet - en heleid ekstruderingsfabrikk, en heleid rørfabrikk og et fellesforetak rettet mot leveranser til togindustrien.

- Dere er ikke bekymret for en såkalt «hard landing» i Kina?

- Vi forsøker å posisjonere oss i høyverdisegmentene, og disse vil nok bli mindre påvirket av konjunktursvingningene enn for eksempel bygg- og anleggsindustrien, sier Holsether.

Jobber med Raufoss-salg

På hjemmebane i Norge er Sapa i ferd med å finne en kjøper til pressverket på Raufoss, som de har fått pålegg fra EUs konkurransemyndigheter om å selge.

- Vi er i en avhendelsesprosess, men har fått en tidsperiode av EU. Vi vil gå ut med informasjon så snart noe er klart, sier Holsether.

- Det er ikke aktuelt å legge ned virksomheten?

- Vårt oppdrag er å selge det, og det mener vi at vi skal få til.

Les også: Hydro-sjefen: Utelukker ikke nedleggelser

Holsether er ellers fornøyd med å ha to sterke eiere i ryggen i minst tre år, og mener at det gjør dem i stand til å fokusere på å styrke selskapets bunnlinje. Om, og eventuelt når, selskapet blir å finne på børs er fortsatt et åpent spørsmål.

- Det er opp til eierne. Børsnotering er absolutt et alternativ, men det er for vanskelig å spå om. Vi har så klare prioriteringer i forhold til forbedringer internt at dette ikke er i fokus nå, sier konsernsjefen.

Her kan du lese mer om