Nå krever DNB betalt for at kundene tar ut penger i deres minibanker
DNB skal ha ti kroner per uttak i sine minibanker, selv for egne kunder. Det er dyrest i klassen.
Dette fremgår av en melding om prisendringer sendt ut til kundene, først omtalt av Dagens Næringsliv.
I meldingen skriver DNB at kontantuttak i DNBs minibanker i Norge med Visa- og/eller debetkort nå vil koste ti kroner. Dette var tidligere gratis.
Prisen på kontantuttak i andre bankers minibanker øker fra syv til ti kroner.
Også uttak i minibanker i utlandet og uttak med Mastercard blir dyrere, valutapåslag ved bruk av kort i utlandet øker og papirfaktura for Mastercard skrus opp i pris.
Peker på alternativene
Bakgrunnen er at DNB ønsker at flere skal benytte seg av nettløsningene.
«Vi jobber kontinuerlig med å digitalisere tjenestene våre. Vi har kommet langt i dette arbeidet og ønsker at kundene våre skal benytte seg av nettbanken og andre digitale tjenester i så stor grad som mulig», skriver banken i meldingen.
Kontantene forsvinner: Kontantbetaling i dagligvarehandelen er halvert på fem år
Informasjonssjef Even Westerveld i DNB presiserer overfor E24:
– Vi forstår at folk lurer på hvorfor vi gjør dette. Forklaringen er at det koster penger å drive minibanker, som blir brukt av stadig færre. Kontanthåndtering koster mye, blant annet på grunn av verditransport, sikkerhet og forsikring. Vi må derfor ta et lite gebyr for å opprettholde tilbudet, sier Westerveld.
Han påpeker imidlertid at det finnes gratis alternativer.
– Det er fortsatt gratis å ta ut penger i butikkene, det er gratis å vippse og å handle varer og tjenester med kort.
Billigere hos konkurrentene
En kjapp sjekk hos noen av DNBs hovedkonkurrenter viser at de nå er dyrest i klassen.
I Nordea er det fortsatt gratis å ta ut penger i Nordeas egne minibanker. Også uttak i andre bankers minibanker er billigere etter DNBs prisøkning.
– Vi vurderer priser og slikt forløpende, men det er ingen konkrete planer om endringer per nå, sier pressesjef Christian Steffensen i Nordea.
Hos Danske Bank er uttak i både egne og andres minibanker gebyrfritt.
De har heller ingen planer om å endre dette per i dag, opplyser kommunikasjonsrådgiver Silje Arntsberg.
– Selvfølgelig kjedelig
Konfrontert med at DNB nå er dyrere enn sine konkurrenter, sier Even Westerveld følgende:
– Vi har sett en veldig stor nedgang i bruken av minibanker, og DNBs kunder er fortsatt de bankkundene som har lettest tilgang på kontanter gjennom for eksempel vårt samarbeid med Posten. Så lenge folk kan ta ut penger gratis i butikk, mener vi at vi fortsatt har gode gratis alternativer som reduserer behovet for minibanktjenester, sier han.
Westerveld viser ellers til den fallende bruken.
– Grunnen til at vi gjør dette er at vi ønsker å opprettholde minibankene, men da må vi også legge et lite gebyr på kontantuttak, fordi det er så dyrt å drive.
På spørsmål om hvorfor DNB tilsynelatende ser seg nødt til å skyve kostnadene for kontanthåndtering over på kundene, mens andre banker ikke gjør det, har informasjonssjefen følgende kommentar:
– Vi må bare gjøre en vurdering på vår side. Jeg kan ikke kommentere de andre bankenes prising. Men for oss er det et spørsmål om å opprettholde minibanktilbudet til kundene våre, og i valget mellom å ikke ha tilbudet i det hele tatt eller betale et lite gebyr for å ta ut kontanter, tror jeg en del kunder synes det er greit, selv om det selvfølgelig er kjedelig.