Kampen om luften

Nesten alle «Flyr» til First House: Spiller sentral rolle i kampen om luften

På kort tid har PR-byrået sikret seg begge de to nye norske flyselskapene som kunder. Norwegian har også vært innom dørene i First House.

Administrerende direktør Per Høiby (t.h.) og Lasse Sandaker-Nielsen i First House har posisjonert seg som en sentral rådgiver for luftfarten.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mens flyselskapene konkurrerer om å få passasjerer til å velge akkurat deres selskap, konkurrerer PR-bransjen om å sikre seg rådgivningskontrakter med flyselskapene.

Etter at coronapandemien rammet luftfarten raskt og brutalt for ett år siden har det skjedd store endringer på aktørsiden.

Mens SAS, Norwegian og Widerøe har kjempet for å overleve har nye aktører meldt sin ankomst:

  • Den ungarske lavprisgiganten Wizz Air annonserte i oktober i fjor at de skulle etablere seg på norske innenriksruter.
  • Samme dag lanserte Erik G. Braathen sitt nye norske flyselskap Flyr.
  • I midten av mars ble det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways lansert

Mens Wizz Air har valgt Geelmuyden Kiese som sitt PR-byrå i Norge har både Flyr og Norse Atlantic valgt First House.

Bemanningsselskapet OSM Aviation, som bistår både Flyr og Norse Atlantic Airways med rekruttering, er også kunde hos First House.

Les også

Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni

Flyr byttet byrå

Flyr var fra starten representert av konkurrenten Corporate Communications. Under lanseringen fikk Flyr blest for «Dressmann-bildet» i den første pressemeldingen.

Like før påske byttet imidlertid Flyr byrå og gikk til First House.

Overgangen skjedde bare måneder etter at mangeårig informasjonsdirektør i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, hadde sluttet i flyselskapet og begynt i First House før jul.

Da Flyr banket på døren hadde First House allerede sikret seg Norse Atlantic som kunde.

Bak Norse Atlantic står blant andre OSM-gründerne Bjørn Tore Larsen og Espen Høiby, samt Norwegian-gründere Bjørn Kjos og Bjørn Kise.

Espen Høiby er broren til First House-sjef Per Høiby – og for øvrig kronprinsesse Mette-Marit.

Bemanningsselskapet OSM Aviation, som Espen Høiby var sjef for før han gikk til Norse, har vært First House-kunde i en årrekke.

– Har dere hatt en bevisst satsing inn mot denne bransjen eller er det litt tilfeldig at dere har sikret begge de to nye norske flyselskapene på kort tid?

– Flere og flere kunder kommer til First House. Det viser veksten vår. Det skjer også innen luftfarten, et av flere områder der vi har spisskompetanse. Vi er takknemlige for at kundene ser på oss som en attraktiv samarbeidspartner. Vi leverer åpenbart kvalitet, sier Per Høiby, administrerende direktør i First House til E24.

Les også

Norwegian øker emisjonen: Vil hente inntil seks milliarder

First House-sjefen er Norse Atlantic-aksjonær

Båndene mellom First House og Norse Atlantic Airways er mer enn familiære.

First House-sjef Per Høiby har nemlig også vært en av de tidligere investorene i Norse Atlantic Airways, der broren er medgründer og driftsdirektør.

Investeringen skjedde lenge før selskapet ble børsnotert mandag 12. april.

I en investorpresentasjon fra flyselskapet står han per 23. mars oppført med 50.000 aksjer tilsvarende 0,5 prosent eierskap. Disse aksjene er verdt en million kroner med fredagens sluttkurs.

– Hva slags policy har First House på hva ansatte kan ha av investeringer i bransjer eller selskaper de jobber med?

– Vi har naturligvis strenge regler for aksjehandel i First House og disse er selvsagt fulgt også for min investering i Norse Atlantic. All handel, både kjøp og salg, av noterte aksjer skal forhåndsgodkjennes uavhengig av kundeforhold, sier Høiby og fortsetter:

– Det samme gjelder unoterte aksjer hvor vi har et kundeforhold. Det vil si at all handel i aksjen krever godkjennelse av min styreleder. For øvrig har jeg seks måneders «lock up» og et langsiktig perspektiv på eierskapet.

Les også

Norse Atlantic har signert leasingavtale for ni Dreamlinere med AerCap

Norwegian ringte First House under krisen

Et annet flyselskap som har vært innom First House er Norwegian.

Norwegian har ikke tradisjonelt brukt First House, men etter at coronapandemien slo inn som en flodbølge over luftfarten plukket selskapet opp telefonen og ringte byrået.

Norwegian fikk bistand av First House-partnerne Tor Mikkel Wara og Sigbjørn Aanes i perioden da regjeringen og Stortinget diskuterte og utarbeidet krisetiltak for luftfarten.

Norwegian har imidlertid ikke benyttet seg av First House for bistand med PR, mediekontakt og finansiell kommunikasjon.

Det får E24 opplyst av flere kilder med kjennskap til saken.

First House har for øvrig 365.625 kroner i uoppgjorte fakturaer hos Norwegian per november 2020, ifølge listen over kreditorer som ble publisert i forbindelse med Norwegians irske rekonstruksjon.

– Hva slags vurderinger gjør dere når dere påtar dere jobber for selskaper som også er konkurrenter?

– Interessekonflikt er en hyppig problemstilling hos mange rådgivningsselskaper, også hos oss. Når det gjelder de selskapene du nevner, er dette håndtert i samsvar med de prosedyrer vi har for dette. Om det er en interessekonflikt avklares dette i dialog med berørte virksomheter, sier Per Høiby i First House.

Norwegian opplyser at de ikke har noen kommentar til saken.

Norwegian har tidligere blant annet benyttet seg av kommunikasjonsbyrået Storm Communications i perioden da spansk-britiske IAG ønsket å kjøpe Norwegian, etter det E24 kjenner til.

Flyr og Norse: Visste om hverandre

– Vi brukte Corporate Communications i den første fasen av Flyr, det vil si selskapsetablering og kapitalinnhenting, og var strålende fornøyd med deres bistand, sier Brede Huser, finansdirektør i Flyr, til E24.

Flyr skal etter planen starte billettsalget i mai og ha sin første flyging (som blir til Tromsø) den 30. juni.

– Nå som Flyr går over i en ny fase med billettsalg og flyginger i Norge og til populære feriedestinasjoner i Europa så har vi behov for en spisset luftfartskompetanse i vårt kommunikasjonsarbeid, derfor har vi leid inn Lasse Sandaker-Nielsen som har en unik bransjeinnsikt til å bistå, sier Huser.

Han legger til at Sandaker-Nielsen også skal bistå Flyr med «å bygge opp en intern kommunikasjonsenhet» i flyselskapet.

Både Flyr og Norse Atlantic skal ha blitt gjort kjent med at First House også representerte andre i bransjen:

– Vi er klar over at First House også bistår andre flyselskaper som ikke er i direkte konkurranse med Flyr, og vi synes det er uproblematisk, sier Huser i Flyr.

Det samme sier Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør og gründer i Norse Atlantic Airways, til E24.

Mens Larsen og Norse Atlantic satser på langdistanse, satser Flyr på kortdistanse. De to er dermed ikke i direkte konkurranse, slik Flyr og Norwegian er.

– First House er vår rådgiver innen strategisk kommunikasjon og mediekontakt både i Norge og internasjonalt. De har en kompetanse og bransjeinnsikt som gjorde dem til en naturlig samarbeidspartner for oss i Norse, sier Bjørn Tore Larsen.

Les også

Bjørn Kjos ønsker samarbeid mellom Norwegian og Norse: – En vinn-vinn for begge to

SAS og Widerøe bruker andre

Selv om flere i bransjen altså står på kundelisten til First House er SAS og Widerøe ikke på den listen.

– Vi har brukt Footprint til enkeltstående oppdrag rundt elektrifisering og bærekraft. Vi har også en avtale med Rune Brynhildsen som bistår oss ved en eventuell hendelse og som også kjører årlige øvelser med oss på krisekommunikasjon, sier Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, til E24.

– Vi har ingen bistand fra byrå i vår dialog med norske politikere, legger hun til.

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier følgende om flyselskapets bruk av PR-byråer:

– Kommunikasjonsarbeidet i SAS håndteres internt, men vi har benyttet Gambit Hill & Knowlton i et minimum av enkeltsaker siste året, sier Eckhoff.

Les også

Håper elfly fra Tecnam og Rolls-Royce tar av i 2026: Widerøe kan bli første kunde

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. First House
  4. Norse Atlantic Airways
  5. Tor Mikkel Wara
  6. Norwegian
  7. Flyr

Flere artikler

  1. Tidligere Norwegian-veteran går til Norse Atlantic Airways

  2. Flere sentrale Norwegian-profiler slutter

  3. OSM Aviation-gründer Bjørn Tore Larsen starter nytt flyselskap: Vil fly med Kjos og Kise over Atlanteren

  4. Betalt innhold

    – Han er en ustudert røver

  5. Store investorer og fond investerer 550 mill. i Norse Atlantic Airways før børsnotering