Kampen om luften

Norse Atlantic brant 142 millioner kroner

Kontantene rant ut av kassen til det nye flyselskapet i andre halvår.

  • Eivind Bøe
Publisert:

Nykommeren Norse Atlantic Airways hadde ingen inntekter i fjor, og oppstarten preger også års- og halvårsresultatet som ble fremlagt tirsdag morgen.

Selskapet gjentar at billettsalget starter i mars, med første flyging i andre kvartal.

– Tragedien som utspiller seg i Ukraina skaper en viss usikkerhet for internasjonal luftfart. Det er imidlertid for tidlig å si i hvilken grad dette vil påvirke Norse, sier Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen i dagens melding.

Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen.
Les også

Norse overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet

Norse Atlantic Airways’ tall for andre halvår 2021:

  • Driftskostnadene var på 6,2 millioner dollar, deriblant var 3,6 millioner personalkostnader.
  • Nettotap etter skatt var 7,8 millioner dollar.
  • Netto nedgang i kontanter og kontantekvivalenter var på 16,1 millioner dollar, omkring 142 millioner kroner.
  • Per utgangen av året har Norse betalt 20,4 millioner dollar i depositum på leie av fly, som blir tilbakebetalt når flyene returneres.
  • Kontantbeholdningen var ved årsslutt på over 134 millioner dollar, eller nær 1,2 milliarder kroner.

Fikk flytillatelser

I januar fikk Norse Atlantic tillatelse fra Det amerikanske transportdepartementet til å fly mellom Europa og USA.

I desember fikk Norse driftstillatelse fra Luftfartstilsynet i Norge og mottok sitt første fly av typen Boeing 787-9 Dreamliner.

Norse Atlantic ble fullfinansiert i mars og hentet inkludert første runde 1,5 milliarder til sammen. Selskapet er notert på markedsplassen Euronext Growth og har en markedsverdi på drøyt 1 milliard kroner.

I august meldte Norse Atlantic at det har inngått en leieavtale om seks nye Dreamlinere, hvilket økte flåten til 15 leasede fly som tidligere har vært brukt i Norwegians flåte.

Les også

Norwegian solgte Gatwick-slots til Wizz Air: – Skulle gjerne ha hjulpet Norse

15 fly

Norses flyflåte består av 12 fly av typen Boeing 787–9 Dreamliner og tre fly av typen Boeing 787–8 Dreamliner.

Leasingavtalene er inngått med Aer Cap og BOC Aviation og strekker seg fra åtte til 12 år.

Ifølge Norse Atlantic er leieavtalene fleksible, der man i en periode kun betaler for tiden flyene er i luften, hvilket gjør at selskapet kan avvente oppstart til «markedet er der».

Norse Atlantic justerte i august oppstartstidspunktet til i slutten av første kvartal/begynnelsen av annet kvartal 2022, det vil si mars/april, eller «våren 2022», som det sies i dag.

Norse Atlantic venter å ha rundt 1600 ansatte basert i USA, Storbritannia og Norge når alle Dreamlinere er i luften.

Les også

Meglerhus varsler utradering av dagens SAS-eiere

Les også

Norwegian skal lease ti nye Boeing 737 Max-fly

Les også

Kappløp for å hente tilbake fly fra russiske flyselskaper

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Norse Atlantic Airways
  3. Fly
  4. Flyselskaper
  5. Luftfart
  6. Regnskap og resultater
  7. Bjørn Tore Larsen

Flere artikler

  1. Norse Atlantic Airways får amerikansk flytillatelse

  2. Solgte Gatwick-slots til Wizz Air: – Skulle gjerne ha hjulpet Norse

  3. Første flyging til USA for Norse Atlantic: – Timingen var helt perfekt

  4. Norse Atlantic-direktør slutter

  5. Betalt innhold

    Kunne ha solgt hele Norse Atlantic: – Det var alle muligheter