Coronafavoritten Softox doblet underskuddet i pandemiåret
Selv om coronapandemien ble et stort år for produsenter av hånddesinfeksjon, klarte ikke Softox å selge for mer enn 3,7 millioner kroner. – Vi var ikke klare da trykket var der for alvor, sier sjefen.
Desinfeksjonsselskapet Softox la tirsdag frem sin årsrapport for 2020, som viste at selskapet leverte et tap før skatt på 42 millioner kroner. Til sammenligning var tapet i 2019 på 22 millioner kroner.
Selskapet oppgir at de solgte desinfeksjonsmiddel for 3,7 millioner kroner i 2020. Softox produserer hånddesinfeksjon som ikke inneholder alkohol.
– Vi kom på markedet i mai 2020. I denne fasen opplevde vi det som så mange andre gjorde, at her var det stor etterspørsel i starten. Imidlertid ble markedet raskt fylt opp, hovedsakelig av håndsprit. Deretter så vi at etterspørselen falt betydelig, sier Softox Solutions-sjef Geir Almås til E24.
SPAC – børstrenden som har tatt av i pandemien
Softox fikk sitt hånddesinfeksjonsmiddel på markedet først i mai, og fikk ikke med seg de første storkjøpene av hånddesinfeksjon da coronapandemien brøt ut i mars.
– Vi var ikke klare da trykket var der for alvor. Det skjedde mye i april-mai, så ble det stille etterpå fordi alle hadde kjøpt for mye håndsprit i starten.
Ser til høsten
Almås sier også at Folkehelseinstituttet (FHI) ikke oppdaterte veilederen sin, noe som kan ha påvirket salget.
– Vi oppfyller alle krav til dokumentasjon som FHI fremsetter i sine veiledninger, så det er ikke noe til hinder for å benytte produktet. I vår dialog med FHI har de oppgitt at de ikke kommer til å oppdatere veilederen før man har fått kontroll på pandemien. Vi har imidlertid håp om at dette også kan skje allerede til høsten.
– Er du skuffet over at salget ble som det ble?
– Det er slik livet er, og dette må vi leve med. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde omsatt for 40 millioner i 2020, men slik ble det ikke og da må man ta det man får.
Softox fikk stor oppmerksomhet i mars i fjor som en av de potensielle vinnerne av coronapandemien.
Kursen mangedoblet seg på én måned, i samme periode som coronapandemien spredde seg over kloden. I en periode var Softox Børsens soleklare coronavinner.
– Feil å si at dette er et underskudd
Kostnadene økte kraftig i løpet av året. Mesteparten stammer fra klinisk utvikling av produktene, sier Almås.
– Det blir feil å si at dette er et underskudd. Det er ikke-aktiverte kostnader. Når du ser på våre utviklingsprosjekter så er det her verdiskapningen for selskapet ligger, sier Almås og viser til utviklingen av produktene deres.
Spetalen fikk kjøpe tennisbane av skakkjørt tennisklubb: – I dagens marked hadde vi fått veldig mye mer for den
Selskapet utvikler også andre typer legemidler som kan drepe bakterier og virus, blant annet et middel som kan inhaleres og noen produkter som kan brukes på sår. Disse er ennå ikke lansert.
– Alt dette er viktig verdiskapning i Softox og betydelig større enn kostnadsposten skulle tilsi.
Nå ser selskapet fremover:
– Det store anbudet til Helse Sør-Øst med egen klasse for alkoholfri hånddesinfeksjon har blitt utsatt flere ganger på grunn av den pågående pandemien, og nå har det blitt utsatt enda en gang, til høsten 2021, sier Almås.
Selskapet har i skrivende stund en markedsverdi på 536 millioner kroner.