Lifecare vil ta snarvei til milliardmarked

Biotekselskapet Lifecare øyner en mulighet for raskere kommersialisering av sin sensorteknologi. Markedet er på over 30 milliarder kroner, og vokser kraftig.

SER PÅ NY MULIGHET: Lifecare og adm. direktør Joacim Holter utforsker muligheter for en raskere kommersialisering av selskapets sensorteknologi.

Fred Ivar Utsi Klemetsen
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

– Vi ser ikke på dette som en annen strategisk retning, men et potensial for et nytt produktsegment, sier Lifecare-sjef Joacim Holter.

Lifecare utvikler en ny type kontinuerlig blodsukkermåler (CGM) basert på nanoteknologi og osmotisk trykk, for behandling av diabetes.

Planen har vært å utfordre markedet med flere innovative og brukervennlige egenskaper. Men nå øynes en snarvei til inntekter for det Bergen-baserte selskapet.

I tillegg til å utvikle sin egen sensor, vil Lifecare også se på muligheten for å bruke sin patenterte Sencell-teknologi på dagens konvensjonelle produkter, for å forbedre dem.

«Dette innebærer muligheter for en kommersialisering av Sencell-teknologien på et tidligere stadium enn opprinnelig ventet», heter det i en kvartalsoppdatering fra selskapet onsdag.

Les på E24+

Slik skal børsraketten revolusjonere diabetesbehandling

– Betydelig oppjustering

Diabetes er en alvorlig sykdom som skyldes mangel på hormonet insulin. Kroppen er avhengig av insulin for å regulere mengden av sukker i blodet, det såkalte glukosenivået.

Personer med diabetes er derfor avhengig av pålitelige og kontinuerlige målinger av glukosenivået i blodet for å avgjøre hvor mye insulin som skal tilføres.

Dagens blodsukkermålere består av en tynn nålsensor som stikkes inn i underhudsfettet. Sensoren er tilkoblet en sender på utsiden av kroppen som sender måleverdiene til en avleser, for eksempel en mobiltelefon.

MILLIARDMARKED: Illustrasjonen viser hvordan Lifecare planlegger å bruke sin sensorteknologi for å forbedre dagens blodsukkermålere.

Lifecare

– Vi har grunn til å forvente at en «wired» Sencell-løsning vil innebære en betydelig oppjustering av funksjonstid slik at diabetikerne kan slippe å skifte utstyr for avlesning så ofte, sier Holter.

Han viser til at dagens løsninger innebærer at utstyret som stikkes gjennom huden må byttes om lag hver fjortende dag, med påfølgende og ofte gjentatt kalibrering.

– Sencell-teknologien vil vare i flere måneder før utstyret må byttes ut, sier Holter.

Han peker på at dette vil være viktig i selskapets arbeid med sin egen sensor, på størrelse med et riskorn, som skal injiseres ved håndleddet og dermed være helt usynlig både for brukeren og omverdenen.

Milliardmarked i kraftig vekst

CGM-markedet ble i fjor verdsatt til nær fire milliarder dollar av Grand View Research, tilsvarende 34 milliarder kroner.

Årlig vekst i perioden 2016–2019 var på nesten 13 prosent, og det forventes ytterligere oppgang i takt med en fortsatt kraftig spredning av diabetesepidemien i vestlige land.

Blant de ledende CGM-aktørene er Abbott, Medtronic og Dexcom, sistnevnte med en markedsverdi på 289 milliarder kroner.

STOR AKTØR: Dexcom og flaggskipet G6.

Ben Birchall / PA Archive

En annen aktør, Senseonics, har allerede et produkt på markedet med varighet på 180 dager.

– Senseonics har allerede lansert sin løsning, men det finnes flere store aktører innen diabetesteknologi som har interesse for konkurrerende løsninger. Lifecares Sencell-teknologi er på radaren til flere aktører innen diabetesteknologi, sier Holter.

Aksjen stuper

Det var lite applaus å spore blant investorene etter gårsdagens oppdatering, der det også fremgikk at Lifecare forventer et underskudd på 2,2 millioner i 2020, opp fra 6,5 millioner i minus året før.

Kursen stupte over ti prosent onsdag, og er ned ytterligere 13 prosent i skrivende stund torsdag.

Misnøyen kan trolig kobles til en ytterligere forsinkelse av covid-19 hurtigtesten «Cantisense» som utvikles av Lifecares tyske datterselskap Digital Diagnostics (Digid).

Mange investorer øynet rask og heftig gevinst da selskapet varslet om satsingen i fjor vår, men flere forsinkelser fulgte. Nå indikeres det at CE-godkjenning og kommersialisering kan ventes i løpet av andre kvartal 2021.

I november i fjor kunne E24 avsløre at Lifecares partner i Digid-satsingen, Aleksandar Vucak, var pågrepet av tysk politi og siktet for underslag.

Les også

Drama i Merkur-selskap: Lifecare-partner kobles til gigantskandale

Ifølge tyske medier mistenkes Vucak for å ha hjulpet Jan Marsalek, tidligere finansdirektør i skandaleselskapet Wirecard, med å hvitvaske stjålne midler fra sistnevnte selskap.

Vucak ble umiddelbart kastet fra Digid-styret da arrestasjonen ble kjent.

«Digid var i deler av 2020 indirekte utsatt som følge av aktiviteter av nærstående til, og representanter for, sin tidligere majoritetseier. Selv om disse aktivitetene var utenfor Digids kontroll og ellers uten relevans til selskapets aktiviteter, hadde omstendighetene en innvirkning på Digids drift og utvikling», heter det i gårsdagens børsmelding.

Les også

Lifecare-aksjonær: – Vi har jobbet aktivt for å styrke styret

– Når dere nå sier at dere «reetablerer fokus på Lifecares kjerneteknologi og utvikling», er dette samtidig en erkjennelse av at det var et strategisk feilgrep å satse på coronatester?

– Nei. Det arbeidet som har funnet sted i Digid har medført viktig utvikling innen produksjonsforberedelse som også er svært nyttig for Sencell i fremtiden, sier Holter, og legger til:

– For øvrig har vi fremdeles stor tro på potensialet knyttet til Cantisense hurtigtesten – både knyttet til bekjempelse av covid-19 og potensialet for bredere testmuligheter for andre virus.

Les også

Lifecare-sjefen visste ingenting om skandalepartner

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Lifecare
  2. Nanoteknologi
  3. Sensorer
  4. Teknologi

Flere artikler

  1. Lifecare fikk godkjennelse som varslet - aksjen opp 51 prosent

  2. Shortselgere tapte 2.000 mrd. kroner i fjor - mange gir nå opp

  3. Betalt innhold

    De ukjente IT-aksjene som ikke stanger i taket

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Tre eksperter: Dette er de beste IT- og teknologiaksjene nå

  6. «Feil» Clubhouse-aksje skjøt opp 1.000 prosent