Norwegians rapporter

Norwegian med underskudd på 1,2 milliarder i første kvartal

Selv med helt minimal drift klarte ikke Norwegian å unngå et milliardunderskudd på starten av året. Nå er redningsplanen til selskapet godkjent av irsk og norsk rett, og selskapet jobber for å få inn inntil seks milliarder i frisk kapital.

En Boeing 737 tilhørende Norwegian. Arkivbilde.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Norwegian hadde i forkant varslet at selskapet ville offentliggjøre resultatrapporten for første kvartal 29. april.

Vanligvis slipper selskapet kvartalsrapporter om morgenen, men torsdag ble det noe forsinkelser. En snau time etter børsslutt kom selskapet med en såkalt «trading update» med en rekke tall, men ikke en fullverdig kvartalsrapport.

Rapporten bærer preg av at selskapet av at selskapet går på sparebluss under pandemien, og særlig etter at det ble søkt om irsk og norsk konkursbeskyttelse i fjor høst.

Norwegian opplyser at de hadde rundt ni fly i trafikk første kvartal på et kjernenettverk hovedsakelig bestående av norsk innenriks.

Selskapet fraktet 210.000 passasjerer, en nedgang på 96 prosent fra de 5,1 millioner passasjerene som selskapet fraktet i samme periode i fjor – da pandemien akkurat hadde begynt å påvirke flytrafikken for alvor.

I rapporten opplyser Norwegian at selskapet den 28. april også fikk konkursbeskyttelse i USA, gjennom at en amerikansk domstol har anerkjent den irske og norske konkursbeskyttelsen under «Chapter 15»-lovgivningen.

Det var den amerikanske konkursdomstolen for regionen «Southern District of New York» som innvilget begjæringen om å gi Norwegian Air Shuttle (morselskapet i Norge) og datterselskapet Arctic Aviation Assets i Irland konkursbeskyttelse, opplyser selskapet.

Ukjent beløp på konto

Underskuddet etter skatt på 1,2 milliarder er betraktelig bedre enn kvartalet før, da Norwegian gikk hele 16,4 milliarder i minus.

Det enorme underskuddet i fjerde kvartal skyldtes nedskrivninger av verdier på flyflåten på 12,8 milliarder. Egenkapitalen til Norwegian var tapt og endte på −6,6 milliarder.

I fjerde kvartal klarte Norwegian samtidig å redusere mengden kontanter som rant ut av kassen hver måned fra 524 til 245 millioner, sammenlignet med tredje kvartal. Kassen krympet fra 3,4 til 2,7 milliarder kroner fra oktober til desember.

Hvor mye kontanter Norwegian egentlig hadde per utgangen av mars kommer ikke frem i rapporten som selskapet har offentliggjort torsdag. Den inneholder nemlig hverken et balanseregnskap eller en kontantstrømoversikt.

Før jul anslo imidlertid Norwegians irske rekonstruktør at selskapet ville sitte igjen med rundt 1,3 milliarder ved utgangen av mars. Dette tallet ble senere revidert til 1,6 milliarder (163 millioner euro), kom det frem under en av de irske rettshøringene 4. februar.

Les også

Norwegian øker emisjonen: Vil hente inntil seks milliarder

Tør ikke gi prognoser

– Med bakgrunn i de mange internasjonale reiserestriksjonene, er resultatene dette kvartalet som forventet. I denne perioden har vi likevel nådd flere milepæler i det viktige arbeidet med å sikre selskapets fremtid og sørge for at Norwegian forblir en konkurrent å regne med i det europeiske markedet, sier konsernsjef Jacob Schram i en uttalelse.

– Med et solid finansielt grunnlag, økt vaksinering av befolkningen i Europa og lettelser i reiserestriksjoner, vil vi være klare til å hilse kunder velkommen om bord når de vil ut å fly igjen, fortsetter han.

I rapporten kommer det frem at Norwegian fortsatt planlegger å trappe opp til 50 fly i løpet av året og videre opp til rundt 70 fly neste år, gitt at reiserestriksjonene løftes.

Les også

Styrelederen om den nye SAS-sjefen: – Vi trengte internasjonalt topptalent

Noen prognose (guiding) for 2021 vil Norwegian imidlertid ikke gi, grunnet all usikkerheten. Dette er samme linje som for eksempel SAS og Wizz Air også har lagt seg på.

Når pandemien forhåpentligvis slipper taket og samfunnet normaliserer seg, vil Norwegian møte et nytt marked med tøff konkurranse.

Før jul startet den ungarske lavprisgiganten Wizz Air å fly i det lukrative norske innenriksmarkedet og 30. juni planlegger det nye norske flyselskapet Flyr å ha sin første avgang – som går til Tromsø.

I tillegg til de to nykommerne må Norwegian også konkurrere med SAS og til dels Widerøe. På ruter ut av Norge møter Norwegian både aktørene på norsk innenriks og en rekke internasjonale konkurrenter.

Norwegian opplyser at «det er ikke ventet at etterspørselen etter kortdistansereiser i Europa vil komme tilbake til 2019-nivå før i 2023 eller 2024».

Les også

Nederlenderen Anko van der Werff blir ny SAS-sjef

Ett år med corona – to restruktureringer

Med denne kvartalsrapporten markeres også at det har gått et fullt år siden coronapandemien begynte å slå inn i Norwegian og europeisk luftfart for alvor.

I mars i fjor måtte den da ferske konsernsjefen, Jacob Schram, sette bremsene på og nærmest sette hele selskapet på bakken. Utover våren ble det jobbet iherdig med å få på plass en første redningspakke og restrukturering.

Deretter kom høsten og behovet for mer hjelp og kapital meldte seg. I november og desember søkte Norwegian om konkursbeskyttelse i både Irland og Norge.

Dette ble innvilget og selskapet har siden jobbet med den komplekse prosessen med å sikre nok støtte til den foreslåtte planen.

Helt på tampen av første kvartal 2021 ga den irske dommeren Michael Quinn til slutt avgjørelsen som Norwegian hadde ventet på: Redningsplan nummer to var godkjent.

I april skjedde det samme i Norge i Oslo byfogdembete.

Les også

Norwegians finansdirektør fikk bonus på fem millioner kroner

Planlegger emisjonsstart 10. mai

For at restruktureringen skal tre i kraft formelt og for at selskapet skal få forlate konkursbeskyttelsen må Norwegian lykkes i arbeidet med å hente inn frisk kapital.

Etter planen skal inntil seks milliarder kroner hentes inn fra rundt 10. mai med gjennomføring av transaksjonen rundt 26. mai.

– Kvartalsresultatene viser tydelig at vi har stått i krevende forholde de siste tre månedene. Til tross for dette, ser vi nå fremover mot et positivt utfall av Examiner-prosessen og rekonstruksjonen, samtidig som vi skal gjennomføre en kapitalinnhenting, sier Geir Karlsen, finansdirektør i Norwegian, i meldingen.

– Samlet vil dette sikre Norwegian en stabil og bærekraftig finansiell struktur, fortsetter han.

Les også

Flere sentrale Norwegian-profiler slutter

Slik ser redningsplanen ut

Under en høring i Irland før påske kom det frem at Norwegian tror de vil ha totalt 3.300 ansatte etter restruktureringen.

Norwegian hadde på det meste 10.215 ansatte ved utgangen av 2018.

De viktigste punktene i redningsplanen til Norwegian er som følger:

  • Langdistansesatsingen med Boeing 787 Dreamliner legges ned
  • Antallet kortdistansefly (Boeing 737) skal mer enn halveres til 51 fly (tidligere 53 fly)
  • Flygjelden vil ende mellom 6,0 til 7,0 milliarder
  • Total gjeld (brutto) skal reduseres til rundt 16 til 20 milliarder (tidligere 20 milliarder)
  • Man skal fokusere på det norske og nordiske markedet, med ruter til de mest populære destinasjonene i Europa.
  • Det skal hentes inn 4,5 til 6,0 milliarder kroner i frisk kapital, fordelt slik: 400 millioner i emisjon mot eksisterende aksjonærer, inntil 3,73 milliarder fra nye investorer og inntil 1,875 milliarder i hybridkapital (hvorav staten stiller med 1,5 milliarder) 
  • Usikret gjeld får igjen 5 prosent dividende i kontanter og aksjer i Norwegian
  • De eksisterende aksjonærene blir i utgangspunktet sittende med 4,6 prosent av selskapet, kreditorer 25,4 prosent og nye investorer med 70 prosent – inkludert de gamle aksjonærenes eventuelle deltagelse i vårens planlagte emisjon. Dette kan bli endret.

Norwegian opplyser at de gjennom de to restruktureringene som har skjedd siden pandemien slo inn har redusert gjelden med 62 til 65 milliarder kroner, og fjernet forpliktelser på flyordrer for totalt 85 milliarder.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegians rapporter
  2. Luftfart
  3. Flyselskaper
  4. Fly
  5. Norwegian
  6. Jacob Schram
  7. Konkursbeskyttelse

Flere artikler

  1. Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

  2. Norwegian leverer overskudd etter restruktureringen: Tør ikke spå hvordan 2021 blir

  3. «Nye» Norwegian er klar: Forlater konkursbeskyttelsen med friske milliarder

  4. Norwegian passerer nok en milepæl: Norsk dommer har godkjent selskapets redningsplan

  5. Norwegian øker emisjonen: Vil hente inntil seks milliarder