Tankmarkedet

Pareto svært positive til produkttank: Oslo Børs-noterte Hafnia er toppvalget

Produkttankskips inntjening er nå på sitt høyeste på mange år på grunn av stort behov for flytende lager. – Vi har problemer med å se andre sektorer med denne type inntjeningsmomentum inn mot rapporteringssesongen, skriver Pareto.

RINGTE HAFNIA INN PÅ BØRS: Administrerende direktør Mikael Skov i tankrederiet Hafnia. Rederiet ble notert på Oslo Axess i fjor.

Thomas Brun
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:,

Produkttankrederiet Hafnia fortsetter bykset på Oslo Børs onsdag. På en uke er aksjen nå opp 37 prosent til kurs 22 kroner.

Pareto Securities gjentok i en større analyse av produkttanksektoren tirsdag en kjøpsanbefaling på Hafnia-aksjen, med et kursmål på 32,2 kroner.

Meglerhuset fremhever at produkttankrederiene det dekker frem til da hadde levert en negativ avkastning på 35 prosent siden årsskiftet, mens råoljetankrederiene kun var ned syv prosent.

Nå tror Pareto dette vil snu.

– Overlegen balanse

– Vi ser mer kortsiktig momentum for produkttankere enn råoljetankere akkurat nå og vi gjentar en kjøpsanbefaling på alle de fire produkttankrederiene vi dekker, skriver meglerhuset.

Pareto påpeker at ytterligere kutt i oljeproduksjonen er en risiko, men:

– Markedet for global olje og raffinerte produkter vil mest sannsynlig fortsette å være preget av overtilbud frem til vi kan se en virkelig innhenting i etterspørselen etter Covid-19. Vi har problemer med å se andre sektorer med denne type inntjeningsmomentum inn mot rapporteringssesongen, der estimatene for andre kvartal og tredje kvartal sannsynligvis blir jekket tydelig opp av konsensus, skriver Pareto.

Meglerhuset har Oslo Axess-noterte Hafnia som sitt toppvalg i sektoren.

Rederiet har en såkalt cash break-even, nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser, på rundt 13.000 dollar per dag. Det er langt lavere enn det nåværende inntjeningsnivået til skipene.

– Hafnia har en overlegen balanse, med det laveste cash-break-even-nivået, og imponerende drift der det genererer betydelig inntjening for aksjonærene og endelig en klar utbyttepolitikk, skriver Pareto.

Les også

Markant ratehopp i tankmarkedet: – Utrolige nivåer

– Vil støtte ratene inn i tredje kvartal

Meglerhuset tror flere og flere av produkttankskipene vil bli brukt som flytende lagre fremover.

Mens rene oljetankskip frakter råolje kan produkttankskip også frakte forskjellige typer raffinerte og uraffinerte petroleumsprodukter, deriblant bensin og forskjellige drivstofftyper, nafta og parafin.

Blant annet er det nå stort behov for å lagre raffinerte petroleumsprodukter som flydrivstoff på grunn av barbering av global etterspørsel av dette i lys av viruskrisen.

Les også

Tankhopp på Oslo Børs etter oljepriskollapsen

– Vi tror at dette, og det stigende råoljetankmarkedet, vil støtte produkttankratene inn i tredje kvartal, skriver Pareto.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters har en rekke tankskip blitt leid inn de siste dagene for å lagre minst 30 millioner fat med flydrivstoff, bensin og diesel til sjøs. Det i tillegg til de 130 millioner fatene som allerede er på flytende lagre.

Meglerhuset påpeker at inntjeningen til spotmarkedet for produkttankskipene nå er på sitt høyeste siden 2005.

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Pareto Securities
  3. Hafnia
  4. Tankskip
  5. Rederier
  6. Aksjelive
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Børskommentar: Den «ukjente» tankaksjen som er rustet for storm

  2. Tankfest på Oslo Børs mandag

  3. Tankmarkedet til værs etter overflod av olje: Analytiker ser nytt, ellevilt ratehopp

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Tankselskapene med mest lagringsplass i flåten

  6. Fullstendig kollaps i skadeskutt tørrlastmarked: – Får dramatiske konsekvenser