Markant ratehopp i tankmarkedet: – Utrolige nivåer

Tankskipenes inntjening i spotmarkedet bykset markant tirsdag i kjølvannet av et overfylt oljemarked.

Frontline-aksjen steg til en ny årstopp på Oslo Børs tirsdag. Illustrasjonsbilde av et svært tankskip.
Publisert:

For de største skipene som frakter råolje, VLCC-er, steg dagsraten med 24 prosent til 235.000 dollar.

For de mellomstore tankskipene av typen Aframax var hoppet på 75 prosent til 66.000 dollar.

Les også

Tankaksjene steg på Oslo Børs tirsdag

Øyner større oppside

Det skriver analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities på Twitter.

– Oljetank spotrater stiger videre til utrolige nivåer, fremhever han.

I et normalt tankmarked kan spotraten for VLCC-er ligge på mellom mellom 20.000 dollar og 30.000 dollar på denne tiden av året, har Hannisdahl tidligere forklart overfor E24.

Både på Oslo Børs og i USA hoppet en rekke av tankaksjene tirsdag, på høy omsatt volum.

Blant de største vinnerne var produkttankselskapet Torm, som steg 65 prosent til kurs 12,5 dollar på Wall Street.

Meglerhuset Kepler Cheuvreux spådde nylig at det er en reell sannsynlighet for VLCC-rater på over 300.000 per dag denne uken som følge av oljesituasjonen, og mener «vi fremdeles bare er i begynnelsen», ifølge Infront TDN Direkt.

Les også

Tankmarkedet til værs etter overflod av olje: Analytiker ser nytt, ellevilt ratehopp

Satser på flytende lager

Kollapsen i oljeprisen skyldes forventninger om fulle lagre på land allerede innen kort tid.

Investorene satser derfor nå på at tankskip i stor grad vil benyttes til å lagre all oljen.

Én avgjørende faktor for om såkalt flytende lager lønner seg, er om fremtidige oljepriser er høyere enn dagens oljepris. I en slik situasjon, som på fagspråket kalles «contango», kan man lagre olje og selge den dyrere i fremtiden.

Contangoen er nå høy på grunn av den nåværende usikkerheten rundt lav etterspørsel og manglende steder å lagre all oljen som produseres. Det har bidratt til å sende tankmarkedet til værs de siste månedene.

Nå er betalingen teoretisk på 150.000 dollar per dag for lagring på et stortankskip med et halvt års eksponering, ifølge Hannisdahl. For kort tid siden var den nede på rundt 50.000 dollar per dag.

Les også

Vraker kjøpsanbefalingen på tank etter kuttavtale: – Etterspørselen vil falle kraftig

Publisert: