Potensielle utsettelser av skipslevering: – Kan være positivt i et dårlig marked

Hverken John Fredriksens Frontline eller Tor Olav Trøims 2020 Bulkers venter forsinkede leveringer av sine nybygg i år.

Illustrasjonsbilde fra verftet Hyundai Heavy Industries i Ulsan i Sør-Korea.

KIM JAE-HWAN / AFP
  • Anders Nybakken Kvale
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Pål Solheimsnes
Publisert:

I kjølvannet av virusuroen som nå herjer har både analytikere og rederier trukket frem at aktiviteten ved skipsverftene i Asia, spesielt Kina, strupes.

Det betyr at levering av skip under bygging og installering av lønnsomme rensesystemer for eksosgass, scrubbere, til mange av rederiene potensielt utsettes.

– Dette kan være positivt i et dårlig marked, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24.

Sektorer som tørrlast er svært tynget for øyeblikket, der betalingen til skipene har fått en kraftig knekk.

– Hvis det er snakk om levering av nybygg kan man foretrekke forsinkelser, siden man da slipper finansieringskostnader og operasjonelle kostnader, forklarer Hannisdahl.

– Scrubber-premien er signifikant

For installering av scrubbere er bildet riktignok annerledes.

– Om skipene som det skal installeres scrubber på blir liggende i tørrdokk er ikke det nødvendigvis positivt, for scrubber-premien er signifikant og kostnadene løper, fremhever Hannisdahl.

Etter at de nye utslippsreglene for skipsfarten, IMO 2020, trådte i kraft, har det vært mer lønnsomt for rederiene som har installert scrubbere.

Dette omtales som en «scrubber-premie», som allerede har materialisert seg.

Flere Oslo Børs-noterte rederier har bestilling på både nye skip og installering av scrubbere.

E24 har tidligere skrevet om tørrlastrederiet Golden Ocean, som har fått ferdigstillelsen av installeringen på flere av skipene utsatt. Det betyr at scrubber-fordelene ikke oppnås over hele flåten, påpekte analytikere.

2020 Bulkers venter ikke forsinkelser

Tor Olav Trøims tørrlastrederi 2020 Bulkers har to skip med scrubbere under bygging ved verftet New Times Shipyard i Kina. Disse har ventet leveringen innen utgangen av mai i år.

Toppsjef Magnus Halvorsen sier at selskapet har god dialog med verftet og at det ikke forventes «betydelige forsinkelser slik det ser ut nå».

– Aktiviteten på verftet har gradvis kommet i gang igjen og forventes snart å være tilbake for fullt.

Selskapet har tidligere meldt om god interesse fra «sterke motparter» for å slutte nybyggene.

– Det er fremdeles stor interesse for skipene, da de er blant de med den mest effektive tonnasjen i sitt segment, gitt større lasteinntak og lavere forbruk enn en standard capesize-skip, samt besparelsene som scrubberne gir, kommenterer Halvorsen.

Han tror ikke det svake tørrlastmarkedet skyldes coronaviruset, men de lave fraktvolumene av jernmalm fra Brasil, der gruvegiganten Vale har hatt unormalt lav produksjon i første kvartal.

– Lite forsinkelser

John Fredriksens tankrederi Frontline tar levering av to nybygg i andre kvartal i år og planlegger å installere scrubbere på ytterligere seks skip innen sommeren.

– Vi har lite forsinkelser, eller nærmest ingen for øyeblikket. Frontline gjør nesten alle dokkinger på tank i Singapore. skriver toppsjef Robert Hvide Macleod i en e-post.

– Med tanke på nybygningsprogrammet vårt forventer vi nærmest ingen innvirkning, legger han til.

Shippingsjefen er tydelig på at rederiets veddemål på installering av 26 scrubbere så langt gir det en «stor fordel» i det tyngende tankmarkedet.

– I vårt syn har påvirkningen av IMO 2020 nylig blitt overskygget av andre hendelser, men effektene er ekte og vil fortsette å være en faktor i en god stund fremover.

Han påpeker at et moderne VLCC-skip (de største tankskipene) med scrubbere tjener 30.000 per dag, mens to tredjedeler av stortank-flåten kun tjener nok til å dekke de daglige driftskostnadene.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. 2020 Bulkers
  3. Rederier
  4. Frontline
  5. Coronaviruset
  6. Tor Olav Trøim
  7. Tankskip
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene

og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fredriksen-rederi går glipp av viktig scrubber-premie

  2. Tungt fall for inntjeningen til tankskipene

  3. Betalt innhold

    Børskommentar: Fredriksen-selskapet blør i coronasmellen, men oppsiden har kanskje aldri vært større

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Børskommentar: Fredriksens bulkbaby er rustet for en lang nedtur

  6. Analytiker har mistet troen på tank: Ser aksjenedtur på 30 prosent