Piloter og kabinansatte fikk medhold i tingretten: Bjørn Kjos fortsetter omorganiseringen likevel

Bjørn Kjos vil ikke la dommen mot Norwegian i tingretten stoppe flyselskapet fra å plassere de ansatte i forskjellige datterselskap.

BEKLAGET IGJEN: Bjørn Kjos møtte torsdag pressen etter at Norwegian og den norske pilotforeningen ble enige om en ny overtidsavtale. Han benyttet sjansen til å nok en gang beklage overfor de som har blitt rammet av forsinkelsene.

Foto: Torstein Bøe NTB Scanpix
Publisert:

Fredag 1. juli ble det kjent at Asker og Bærum tingrett ga pilotene og de kabinansatte medhold i at deres reelle arbeidsgiver er Norwegian Air Shuttle ASA, morselskapet i Norwegian-systemet.

Under pilotstreiken i fjor ble ansatte overført til et nyopprettede datterselskaper, noe pilotene mente ikke var lov.

Da uttalte Bjørn Kjos at han mente at pilotene forlangte kontroll over alle flighter inn og ut av Skandinavia. Det mente han at han ikke kunne akseptere fordi «banker som finansierer må ha et rent morselskap å forholde seg til, særlig for å finansiere 240 nye fly».

– Tidsbegrenset effekt

– Har du nå noe annet valg enn å anke denne dommen?

– Vi skal ikke ha operativ drift i morselskapet og det bestemte vi i 2013. Slik vil det bli i fremtiden. Det optimale for oss er at pilotene jobber i de forskjellige driftsenhetene, enten det er i Irland, Norge eller Storbritannia, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos, til E24.

Kjos sier at grunnen til at flyselskapet ikke har fått til en total omstrukturering i én vending, er at forskjellige tillatelser rundt i landene ikke kommer samtidig.

– Men i løpet av noen måneder vil dette være på plass, sier Kjos.

– Hvordan forholder du deg til denne dommen da?

– Denne dommen vil i realiteten ha en tidsbegrenset effekt. Vi må gjennomføre denne omorganiseringen uansett, sier Kjos og legger til:

– Vi mener dommen er feil.

Mener dommen er kortvarig

Stridens kjerne er hvem som har det reelle arbeidsgiveransvaret for Norwegian-personalet – morselskapet Norwegian Air Shuttle eller selskapets datterselskaper. Pilotene i selskapet ble overflyttet til sistnevnte i tidsrommet da selskapet var rammet av streik, og i den forbindelse varslet Parat søksmål.

Les også

Bjørn Kjos' svigersønn leder mannskapsplanlegging i Norwegian: – Han ble hentet inn da vi så at dette ville kollapse

Tingrettens dom gjelder syv pluss syv ansatte i Norwegian, flere av dem sentrale tillitsvalgte, som er behandlet i fellesskap.

Retten fant at det reelle ansettelsesansvaret ligger hos morselskapet, og ikke Pilot Services Norway eller Cabin Services Norway.

– Vi er selvfølgelig veldig glade for å få en avklaring på det som var en stor del av pilotkonflikten i 2015, men det er like viktig å få en dom på at man rett og slett ikke kan organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret og de pliktene som følger med det overfor de ansatte, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til E24 etter at dommen var klar.

Også når det kommer til innleie av piloter og kabinansatte får de ansatte støtte i dommen. Retten mener at Norwegians praksis er ulovlig etter arbeidsmiljøloven.

Norwegian felles imidlertid ikke på det siste punktet. I dommen står det at retten har forståelse for at pilotene reagerer på tidspunktet for den siste virksomhetsoverdragelsen, og at dette fremstår som lite ryddig, men at den ikke er ugyldig.

Les også

Kjos: Det har vært helt forferdelig

Les også

– Svært hard konkurranse om pilotene

Les også

Flygesjef i Norwegian: – Vi er enige

Her kan du lese mer om