Denne skal hjelpe Marine Harvest ut av «rød sone»

Virksomhet i to av Marine Harvests regioner har fått «rødt lys», og konsernsjefen lover kontinuerlige forbedringstiltak. En liten lusespiser får en viktig rolle.

LEPPEFISK: Denne typen leppefisk er et av de viktigste tiltakene mot lakselus.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Oppdrettsselskapet Marine Harvest har lagt bak seg et rekordsterkt kvartal drevet av fortsatt stram markedsbalanse.

Regnskapene viser imidlertid at problemene med fiskesykdom vedvarer. Det slaktede volumet kom inn lavere enn ventet, og igjen ble produksjonsforventningene for hele året nedjustert (se faktaboks).

Selskapets helsekostnader per kilo var på det høyeste nivået noensinne i tredje kvartal.

«Hovedutfordringen for den norske oppdrettsvirksomheten er fortsatt lakselus, spesielt i kombinasjon med at fisk svekkes av andre biologiske utfordringer, og betydelig innsats er satt inn for å fjerne og løse disse utfordringene», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned minE24 i Apple Store eller Google Play.

– Nøytrale

Marine Harvests rapport kommer få dager etter at regjeringen skrudde på det såkalte «trafikklyset». Her er landet inndelt i 13 ulike fargekodede soner – grønne, gule, røde – basert på lakseluspåvirkning. I den grønne sonen vil det bli gitt tilbud om økt produksjon, i rød sone vil man frem i tid måtte redusere kapasiteten.

– Vi er ganske nøytrale i forhold til påvirkningen i grønn sone, gul sone og rød sone, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog til E24.

Konkret ligger deler av Marine Harvests Region Sør i sone 3, som strekker seg fra Karmøy til Sotra. Deler av Region Vest er i sone 4, mellom Nordhordland og Stadt.

Begge disse har blitt satt til røde i denne runden.

Jobber med forbedringer

Øvrig Marine Harvest-virksomhet gikk imidlertid klar av rød sone, og reduksjon i produksjonen vil først bli aktuelt i neste runde i 2019. Produsentene har dermed tid på seg til å gjøre justeringer.

– Vi jobber kontinuerlig med planer for å forbedre driften, sier Aarskog.

Han trekker frem flere eksempler:

– Alt fra enda bedre bruk av leppefisk til økt bruk av ferskvann, nye behandlingsmetoder også videre.

Marine Harvest er i utgangspunktet positive til innføringen av systemet.

– Systemet i seg selv reflekterer nok litt sånn som biologien er. Så vet vi at modellen nok vil bli profesjonalisert, sier Aarskog.

Trafikklysordningen er basert på en ekspertrapport som ble overlevert Nærings- og fiskeridepartementet i midten av september. Gruppen vurderte tilstanden i produksjonsområdene og risikoen for dødelighet på villaks som skyldes lakselus.

Les også

Analytiker spår ti år med høye laksepriser

Les også

Fall i norsk sjømateksport på åtte prosent

Les også

Får tommel opp til fisk på land