Kongsberg Gruppen: Høyeste ordreinngang på over to år i Kongsberg Maritime

Oljebremsen er ikke over, men nå begynner shipping- og offshoremarkedet å vise flere lystegn for Kongsberg Gruppen. Selskapet må nå håndtere overtagelsen av Rolls-Royce Marine som har gått med store underskudd.

I oktober vant Kongsberg-selskapet Kongsberg Digital sin største simulatorkontrakt noensinne gjennom en ordre fra Singapore. Her er en simulator på Universitetet i Tromsø avbildet.

Foto: Kongsberg Gruppen
Publisert:,

Det norske forsvars- og teknologikonsernet Kongsberg Gruppen slapp fredag resultatene for tredje kvartal. De viser en lavere omsetning, men en kraftig forbedret margin og dermed resultat.

Omsetningen falt fra 3,28 til 3,15 milliarder kroner, mens brutto driftsresultat (EBITDA) økte fra 274 til 347 millioner. Brutto driftsmargin steg fra 8,4 til 11,0 prosent, alt målt mot samme periode i fjor.

Resultat etter skatt doblet seg nesten fra 79 til 155 millioner kroner.

Konsernet hadde en ordreinngang på 4,48 milliarder, opp fra 2,43 milliarder, og det løftet ordrereserven til 17,60 milliarder.

Dermed fikk konsernet inn mer i ordrer enn de utfakturerte ferdig arbeid, og den såkalte book/bill-faktoren endte på 1,42 i kvartalet.

Marginløft

– Til tross for den sterke ordreinngangen fra det maritime markedet i kvartalet, er det viktig å understreke at markedet fortsatt er utfordrende, hvilket medfører at både marginer og ordreinngang svinger til dels betydelig mellom kvartaler. Det er gledelig å se at satsingen på integrerte fartøysløsninger begynner å materialisere seg, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

Konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy, avbildet under kapitalmarkedsdagen i Horten, november 2016

Foto: Marius Lorentzen E24

Til tross for utfordringene så er det nå lystegn. Kongsberg Maritime-divisjonen hadde i tredje kvartal en ordreinngang på 3,02 milliarder, som er det høyeste i et enkelt kvartal på over to år.

Omsetningen gikk noe ned i Maritim fra 1,82 til 1,80 milliarder, mens brutto driftsresultat økte fra 161 til 205 millioner, med et marginløft fra 8,9 til 11,4 prosent.

Forsvarsvirksomheten viser også en lignende trend, med en omsetning som fatl fra 1,28 til 1,18 milliarder, og et brutto driftsresultat som steg fra 61 til 120 millioner.

En av høydepunktene i kvartalet for Kongsberg Gruppen var at de vant en tredje femårig rammeavtale med det amerikanske forsvaret for leveranser av Crows-våpenstasjoner til en verdi av opp til 498 millioner dollar (4,1 milliarder kroner).

Elektronikkselskapet Kitron meldte fredag at det har ført til at de nå har sikret seg en underleverandørkontrakt med Kongsberg verdt 300 millioner kroner.

På det maritime området sikret Kongsberg Gruppen seg kontrakter med blant annet Awilco Drilling for leveranser til en halvt nedsenkbar borerigg verdt 150 millioner, over 400 millioner for hybridleveranser for ni kjøretøytransport-skip for Grimaldi Group og rundt 110 millioner for leveranser til et kranløftfartøy for Offshore Heavy Transport.

Rolls-Royce i minus

Kongsberg Gruppen annonserte i sommer oppkjøpet av Rolls-Royce Marine, og i høst har Stortinget vedtatt at staten blir med ved å bidra dens andel på 2,5 milliarder i emisjonen som skal få inn 5,0 milliarder i frisk kapital for å finansiere deler av kjøpet.

Den økonomiske situasjonen i Rolls-Royce Marine er imidlertid presset, og proforma tall fra Kongsberg viser at Rolls-Royces årsresultat på −579 millioner kroner i fjor, ville sørget for at Kongsberg Gruppens overskudd ville blitt snudd til et underskudd på −209 millioner i 2017 hvis selskapene var fusjonert da.

Les også

Kongsberg Gruppen vil sikre milliardbuffer for å bære Rolls-Royce-fusjonen : – Vi skal snu dette rundt så raskt som mulig

Kongsberg Gruppen gir ingen guiding (fremtidsprognose) for resultatene fremover nå, fordi de fortsatt ikke har fått godkjent og gjennomført fusjonen.

– Vi har hatt et godt kvartal med sterk maritim ordreinngang. Oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine er en milepæl som vil gjøre oss til en mer helhetlig leverandør i et konkurranseutsatt globalt marked, sier Håøy.

Her kan du lese mer om