Svakt Kina-salg rammer Apple: Andre kan stå for tur

Selskaper som Apple og Ford har meldt om svakere salg i Kina. Flere andre selskaper i USA kan stå for for tur dersom handelskrigen ikke løses.

FRYKTER SMELL: Apple er ikke det eneste amerikanske storselskapet med mye virksomhet og store inntekter fra Kina. Dersom handelskonflikten vedvarer, risikerer flere selskaper at Kina-salget rammes. Dette bildet er fra finansdistriktet i Shanghai.

Foto: Johannes Eisele AFP
Publisert:

I september skrev E24 om et knippe amerikanske selskaper som er sårbare for svekket kinesisk forbruk hvis handelskrigen mellom USA og Kina fortsetter.

Både teknologiselskaper som Apple og IBM, leskedrikkprodusenter som Coca-Cola og bilgiganter som Ford og General Motors har tunge fotavtrykk i Kina.

Denne uken kom Apple med et sjeldent resultatvarsel etter fallende salg i Kina, og i høst meldte bilprodusenten Ford om svakere kinesisk bilsalg.

Nå frykter både investorer og selskaper at en av motorene i verdensøkonomien er i ferd med å stanse opp. En kinesisk nedtur kan medføre en krevende økonomisk oppbremsing som også rammer store amerikanske selskaper hardt.

– Selv om vi forventet noen utfordringer i sentrale fremvoksende økonomier, forutså vi ikke omfanget av den økonomiske bremsen, særlig i Kina og omegn, skrev Apple-sjef Tim Cook på selskapets nettsider onsdag.

Les også

Amerikanske storkonsern sårbare for mottiltak: Så viktig er Kina

Både amerikanske og kinesiske selskaper har sagt at de frykter effektene av en fortsatt handelskrig mellom USA og Kina, etter at landene har ilagt toll på hverandres varer i flere omganger det siste året.

Den kinesiske netthandelsgiganten Alibaba nedjusterte i høst sine vekstutsikter, og advarte om at handelskrigen kunne vare i årtier.

Dette er inntektene til et utvalg av større amerikanske selskaper i Kina (merk at enkelte kun oppgir inntekter fra Asia-Stillehavsregionen, uten å skille ut Kina):

http://api.int.vgnett.no/enrichments/unManageableContent/382

«Våpenhvile» i handelskrigen

Apples resultatvarsel skaper ny uro i markedene, til tross for at Kina og USA før jul inngikk en «våpenhvile» i handelskrigen, som ifølge USAs regjering skal vare i 90 dager. Men fortsatt gjenstår krevende forhandlinger om mange stridsspørsmål.

Apple-sjefen innrømmet onsdag at selskapet har bommet på sine anslag for julekvartalet, og ifølge Cook skyldtes det meste av dette at salget av iPhone, Mac og iPad i Kina sviktet.

– Kinas økonomi begynte å bremse i andre halvdel av 2018. Regjeringens BNP-tall i kvartalet frem til september var det laveste på 25 år. Vi tror økonomien i Kina har blitt ytterligere påvirket av økte handelsspenninger med USA, skriver Cook.

Les også

Analytiker om varselet fra Apple: – Frykten setter press på hele sektoren

Det påvirket igjen trafikken av forbrukere til Apples butikker og partnere i Kina, ifølge Apple-sjefen.

Rammer flere selskaper

For november måned kunne den amerikanske bilprodusenten Ford melde om en nedgang på hele 55 prosent i salget i Kina og omegn, sammenlignet med samme måned året før.

– Kina er helt essensielt for Ford globalt. Ledelsen i Ford Kina jobber med vår omstillingsplan for Kina, sa Anning Chen, som leder Fords virksomhet i Kina og omegn i en melding før jul.

Les også

Se Deutsche Bank-toppens liste: 30 risikofaktorer for 2019

General Motors sluttet å rapportere månedlige salgstall tidligere i år, men vil også kunne rammes hvis kinesiske forbrukere velger andre biler enn de amerikanske.

CNBC nevner at smykkeprodusenten Tiffany's har opplevd mindre pågang fra kinesiske turister i Hong Kong og USA.

På den andre siden meldte sportsutstyrsprodusenten Nike før jul at Kina-salget i kvartalet frem til 30. november hadde gått svært bra. Og IBM har sagt at handelskonflikten så langt ikke har rammet selskapets virksomhet i Kina.

(saken fortsetter under figuren)

SVAKERE SALG: Slik har bilsalget i Kina gått i 2018, sammenlignet med året før, ifølge China Association of Automobile Manufacturers.

Foto: China Association of Automobile Manufacturers

Frykter gjensidig ødeleggelse

Selv om erfaringene er blandet hos amerikanske selskaper med aktivitet i Kina, ser mange med bekymring på en eventuell kinesisk nedbremsing. CNBC nevner blant andre Intel og HP som begge har understreket at Kina er et sentralt marked.

I juli sa Dell-sjef Michael Dell til nettstedet at USA og Kina kan stå overfor gjensidig ødeleggelse hvis handelsforholdet kollapser, og at ingen vil vinne en handelskrig.

Analytiker Ole André Kjennerud i DNB Markets mener at lavere aktivitet i Kina vil kunne ramme markedene bredt.

– Både under finanskrisen og eurokrisen var det Kina som trøkket til. Så hvis man nå mister Kina opp i dette og spesielt den delen av kinesisk økonomi som alle har tenkt at ville gå bra, nemlig privatforbruket, så står verdensøkonomien overfor et annet scenario, sier Kjennerud til E24.

Les også

Apples resultatvarsel senker teknologi-aksjer i Asia

Har alternativer

Hvis handelskrigen ikke løses, har kinesiske forbrukere mange alternativer til amerikanske produkter som iPhone, påpeker analytikere overfor CNBC.

– Et fiendtlig USA kan bare tippe vektskålen til fordel for at kinesiske forbrukere tar i bruk hjemmelagde enheter heller enn Apple-produkter, sier økonomi- og strategisjef Vishnu Varathan i Mizuho Bank ifølge nettstedet.

Resultatvarselet i Apple rammet ikke bare selskapets egen aksje, men også leverandører som sensorprodusenten AMS AG i Sveits som faller 19 prosent torsdag, og Dialog Semiconductor Plc som er ned 8,5 prosent i Frankfurt.

Koreanske SK Hynix Inc som lager minnebrikker for Apple faller nær fem prosent, mens Apples konkurrent Samsung faller med rundt tre prosent, ifølge Bloomberg.

Her kan du lese mer om