Kristian Siem om restrukteringer i offshore:  – Det er mer å gjøre

Selv om det ikke ble Siem som reddet Farstad Shipping, holder investoren døren åpen for muligheter til å skape større selskaper i offshoreindustrien.

SAMMENSLÅINGER: Kristian Siem, styreleder og konsernsjef i Siem Industries, mener større enheter er nødvendig i offshoreindustrien.

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Da oljeprisen falt og oljeselskapene svarte med store kutt i kostnader og investeringer, gikk det hardt utover leverandørindustrien.

For offshorerederiene har det ført til at en rekke supplyskip er sendt i opplagsbøyene, samtidig som mange har vært gjennom restruktureringer av gjeld for å holde seg flytende.

Blant dem som har ønsket å skape større enheter i den kriserammede offshoreskipbransjen er investoren Kristian Siem. Gjennom Siem Industries er han storeier i undervannsentreprenøren Subsea 7 og offshorerederiet Siem Offshore.

– Det er mer å gjøre

Hittil er det imidlertid Kjell Inge Røkke og John Fredriksen som har stått for den største konsolideringen her hjemme.

Det skjedde da Fredriksens Deep Sea Supply og Røkkes Solstad Offshore slukte Farstad Shipping, og etablerte verdens tredje største rederi.

– Det er mange andre aktører der fortsatt, både i Norge og utlandet. Og det er mer å gjøre. Jeg har ikke endret syn på konsolidering som en viktig faktor i å finne en bedre vei fremover i en vanskelig situasjon, sier Siem til E24 ved shippingkonferansen Nor-Shipping.

Les også

Dette er årets skip 2017

Siem hadde gjennom samarbeid med hedgefondet Elliott Management skaffet til veie to milliarder kroner som skal brukes til restrukturering av supplybransjen, ble det kjent i fjor.

– Vi har erklært at vi vil vise fleksibilitet i å delta i konsolideringsprosessen, når det kan gjøre på en måte som også er økonomisk forsvarlig. Man må få til en konsolidering som er solid nok til at vi ser veien gjennom tunnelen, sier investoren.

Mener gjelden er en bekymring

På høsten inngikk Siem en avtale som skulle redde Farstad Shipping, men redningsavtalen ble terminert på nyåret med begrunnelsen at det ikke ble funnet en løsning som alle kreditorene kunne akseptere.

Isteden ble det altså John Fredriksens Deep Sea Supply og Kjell Inge Røkkes Solstad som slukte Farstad. Med Aker i ryggen hadde Solstad tidligere overtatt REM Offshore.

Sammenslåingen skapte det største norske rederiet med 4.000 ansatte, 154 skip og en samlet 2016-omsetning på 6,2 milliarder kroner. Men også hele 32 milliarder kroner i gjeld.

– Det er stort sett den planen vi la til grunn som er gjennomført. Det er Deep Sea, Solstad, Farstad og Remøy, så det er konsolidering så det holder. Det er veldig positivt, sier Siem.

Han mener likevel gjeldsbelastningen er en bekymring.

– Jeg er litt forbauset over at man ikke gikk grundigere til verks når man laget en ny konstellasjon. Jeg er forbauset over at de forskjellige stakeholders var villig til å ta aksjer i et selskap med så stor usikkerhet. Jeg håper at den konsolideringen holder.

Les også

– Det er fortsatt veldig dårlig

Markedet for offshoreskip har i lengre tid vært svært krevende. Dette skyldes oljeprisfallet og påfølgende fallende aktivitet og etterspørsel, kombinert med stor overkapasitet.

Ifølge Syslas opplagsregister er det nå 137 offshoreskip som ligger i bøyene. Av dette er 71 plattformstøtteskip (PSV) og 34 ankerhåndteringsskip (AHTS).

Hindret av amerikansk regel

Selv om mange av de norske rederiene har fått på plass kriseløsninger, er det andre som sliter. Tidligere i mai ble det kjent at det New York-noterte supplyrederiet Tidewater varslet at det ville søke om konkursbeskyttelse under den såkalte Chapter 11-ordningen i USA, for å få pusterom til å rydde opp i gjelden.

Rederiet er en av gigantene i den supplynæringen, med en flåte på over 300 skip, ifølge hjemmesiden.

– Er Tidewater interessant?

– Både Tidewater og Gulf Marine er nå i restrukturering. Det som er typisk for de amerikanske selskapene er at de har amerikansk tonnasje i amerikansk farvann, og den tonnasjen er beskyttet av Jones Act. Det betyr at du kan ikke ha mer enn 25 prosent utenlandsk eierskap. Hadde det ikke vært for det, tror jeg faktisk at det antagelig hadde vært kombinasjoner som kunne vært funnet før, sier Siem.

Les også

Kollapsen fortsetter for Noble Group – laveste aksjekurs siden 2001

Les også

– Ingen dårlig deal

Les også

Fra seismikk til olje: PGS-sjefen foreslått som ny styreleder i Statoil

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. Siem Offshore
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Solstad Farstad bokfører oppkjøpsgevinst i milliardklassen

  2. Nå er Røkke og Fredriksens supplyfusjon i boks

  3. Siem står klar til å redde Solstad Offshore: – Vi har snakket

  4. Annonsørinnhold

  5. Røkke håper på flerdobling av supply-investering

  6. Betalt innhold

    I dag blir de et av verdens største rederi