Fortsatt rekordfulle SAS-fly – men flypassasjeravgiften bidrar til marginpress

SAS opplever fortsatt en økning i antall passasjerer og kan fortsatt glede seg over rekordfulle fly. Samtidig fortsetter marginpresset, noe SAS mener norske politikere har deler av skylden for.

Her er et SAS-fly av typen Boeing 737–800 avbildet på Svalbard.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Onsdag slapp SAS ferske trafikktall for november måned.

De viser at flyselskapet fraktet 2,4 millioner passasjerer, en oppgang på 7,1 prosent fra november i fjor. I snitt klarte SAS å fylle 73,7 prosent av setene på flyene sine, noe som er ny rekord for november. Belegget er opp 4,4 prosentpoeng fra samme tid i fjor.

Selskapets trafikkrapport viser imidlertid at alt ikke går så bra, for marginene er fortsatt under press.

Foreløpige tall viser en nedgang i yield (inntekt per fløyet passasjerkilometer) på 10 prosent og en nedgang i PASK på 5 prosent (inntekt per tilgjengelig setekilometer). Hvis man ikke justerer for valuta var yield ned 6 prosent, mens PASK var uendret.

Basert på tallene hadde SAS billettinntekter på 2,67 milliarder svenske kroner i november, mot 2,42 milliarder på samme tid i fjor.

Skal vi tro SAS har ikke flypassasjeravgiften som Stortinget innførte tidligere i år ført til økte priser i markedet. Selskapet hevder konkurransen i markedet har ført til at bransjen har tatt kostnaden selv:

– Flypassasjeravgiften i Norge har i realiteten blitt absorbert av flyselskapene og bidratt til en svakere marginutvikling, skriver selskapet i trafikkrapporten.

Dyrere drivstoff og dollar

Utviklingen SAS melder om i november følger utviklingen vi har sett tidligere i år.

Da SAS la frem trafikktallene sine for oktober for en måned siden kunne flyselskapet melde om fullere fly, men også en dårligere inntjening. SAS hadde da fraktet 2,7 millioner passasjerer, opplevde et fall i marginene, men også rekordfulle fly med et snittbelegg på 78,7 prosent.

I rapporten for november skriver selskapet at «selv om etterspørselen vokser», så er markedsbildet «enda mer utfordrende».

Selskapet påpeker at drivstoffprisene har økt utover høsten, og at dette kombinert med en dollarstyrkelse mot svenskekronen, påvirker inntjeningen negativt.

Trafikkrapporten viser at trafikken (fløyede passasjerer) økte med 29,4 prosent på langdistanse i november mot samme periode i fjor, mens kapasiteten (tilgjengelige seter) økte med 21,8 prosent. På Europa-rutene økte trafikken med 13,6 prosent, hovedsakelig på grunn av vekst innen feriereiser.

Mindre vekst neste år

SAS anslår at kapasiteten deres har økt med 10 prosent i regnskapsåret 2015/2016, og varsler at kapasiteten vil øke mindre neste år.

Det er særlig den omfattende satsingen og ekspansjonen på langdistanse som bidrar til kapasitetsveksten i år og neste år.

Bare i år har SAS åpnet nye langdistanseruter til Boston, Los Angeles og Miami, og i fjor høst åpnet de en ny rute til Hongkong. Disse rutene (og nye langdistansefly), samt de nye og større flyene på Europa-rutene (Airbus A320neo) bidrar til at SAS har flere seter tilgjengelig. Dermed øker også kapasiteten markant, sammenlignet med tidligere år.

SAS legger frem årsresultatene sine i tirsdag neste uke (selskapet har avvikende regnskapsår som går fra november og avsluttes i oktober). Da selskapet i september la frem resultatene for sitt tredje kvartal kunne selskapet vise til et driftsoverskudd på en milliard svenske kroner, etter en tøff start på året. Etter tredje kvartal var selskapet på god vei til å innfri sin egen ambisjon om overskudd i år.

Les også

– Midt i blinken for Trump

Les også

- Setter ledelsen på kollisjonskurs med de ansatte

Les også

Mener SAS står svekket igjen etter statens aksjesalg

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Passasjerrekord for SAS i august

  2. SAS unngikk «påskesmell»

  3. Fullere fly for SAS, men varsler om langt dårligere inntjening

  4. Fraktet færre passasjerer i desember

  5. Færre passasjerer og lavere billettinntekter