SAS overgår forventningene i tøff vintersesong

SAS-forbedrer resultatet med en halv milliard svenske kroner, men gikk fortsatt i minus i flyselskapenes lavsesong. Selskapet kan takke kostnadskutt og den lave oljeprisen for forbedringen.

MILLIARDSATSING: SAS bestilte i 2013 nye langdistansefly fra Airbus i forbindelse med et langdistanseløft. For ett år siden viste de frem et totalrenovert fly (avbildet A330-300) og i fjor fikk de også levert det første av en serie nye A330-300 Enhanced. I 2018 begynner leveransene av A350-ordren.

Marius Lorentzen E24
Publisert:,

SAS opplevde en nedgang i omsetningen fra 8,37 til 8,28 milliarder svenske kroner, men kan samtidig glede seg over en solid forbedring i resultat før skatt på hele 527 millioner svenske kroner, fra -836 til -309 millioner.

Driftsresultatet forbedret seg fra -829 til -404 millioner.

Det viser regnskapet fra SAS for selskapets første regnskapskvartal, som løper fra november og ut januar, sammenlignet med tilsvarende tall for året før.

– Forbedringen (i resultatet på en halv milliard, journ.anm.) ble drevet av vår kommersielle suksess, betydelig lavere drivstoffkostnader og effektene av kostnadstiltakene, uttaler konsernsjef Rickard Gustafson, i rapporten.

Analysesjef i Sydbank, Jacob Pedersen, hadde i forkant ventet en omsetning på 8,37 milliarder, et driftsresultat (EBIT) på -657 millioner og et resultat før skatt på -826 millioner. Han har forøvrig en kjøpsanbefaling på SAS-aksjen.

Se også: Kraftig kapasitetsvekst hos SAS i februar

Vintersesongen er tradisjonelt flyselskapenes vanskeligste tid på året. Pedersen peker på at SAS har økt kapasiteten kraftig, og opplevd et lavere belegg i første kvartal, som delvis kan tilskrives mer langdistansetrafikk.

SAS la i desember frem årsresultatene for regnskapsåret 2014/2015. Der innfridde selskapet sin egen lovnad om «et klart positivt» resultat. Driften før engangsposter gikk 1,33 milliarder i pluss for året, mens bunnlinjen endte på 517 millioner kroner etter skatt.

Her er SAS-resultatene i svenske kroner (første kvartal løper fra november til januar):

PostFørste kvartal 2016 Første kvartal 2015 Feb. 2015 - Jan. 2016 Feb. 2014 - Jan. 2015
Omsetning 8,3 mrd. 8,4 mrd. 39,6 mrd. 38,5 mrd.
Driftsmargin- 2,2 prosent - 7,8 prosent 6,8 prosent - 1,7 prosent
Resultat før skatt og engangsposter - 404 mill. - 829 mill. 1,6 mrd. -357 mill.
Resultat før skatt - 309 mill. - 836 mill. 1,9 mrd. - 1,6 mrd.
Resultat etter skatt - 246 mill. - 640 mill. 1,4 mrd. - 1,2 mrd.
Kontantstrøm fra drift - 589 mill. - 425 mill. 2,9 mrd. 1,6 mrd.

Dine Penger +: Ti tips for å lykkes på børsen som amatør

Bonuskundene står for halve omsetningen

I år står selskapet i startgropen til en videre ekspansjon, særlig mot USA. I mars åpner rutene mellom København-Boston og Stockholm-Los Angeles, og etter sommeren kommer ruten fra Oslo og København til Miami.

SAS viser til at etterspørselen til feriedestinasjoner i Europa og langdistanseruter har økt både i 2015 og starten av 2016, og at man derfor øker kapasiteten. På langdistanserutene skal SAS øke kapasiteten med 25 prosent frem til oktober. Hvis man ser bort fra langdistanserutene øker SAS sin totale kapasitet i perioden med rundt én prosent.

Det er likevel liten tvil om at konkurransen i næringen er tøff. Mens SAS økte langdistansekapasiteten med 32,7 prosent i februar, økte den tilsvarende passasjertrafikken med 18,1 prosent. Selskapet kan likevel glede seg over at passasjertrafikken på Business Class på langdistanserutene økte med saftige 34,6 prosent, noe selskapet blant annet tilskriver oppgraderte kabiner.

– Konkurransen ble intensivert i 2016, med økt kapasitetsvekst i markedet. Derfor har vi jobbet intenst med å tilpasse oss markedssituasjonen og å øke effektiviteten. Outsourcingen av bakketjenestene på linjestasjonene i Norge er nå gjennomført, og utgjør et nøkkelelement i arbeidet med å øke kostnadsfleksibiliteten, sier SAS-sjef Gustafson.

Les mer: SAS outsourcer norske bakketjenester til Widerøe

Selskapet opplevde i kvartalet at antallet medlemmer i EuroBonus økte med 14 prosent mot samme tid i fjor, og nok en gang ser vi hvor viktige disse kundene er for SAS. I første kvartal sto de nemlig for over halvparten av passasjerinntektene, ifølge selskapet.

Her kan du lese mer om