Sterk vekst for Zalando - solgte for 40 mrd. kroner

Et sterkt andre kvartal resulterte i et overskudd på 1,2 milliarder kroner for netthandelsplattformen, og nå øyner selskapet videre vekst.

POPULÆRT: Zalando økte sitt totale salg med 40 prosent i andre kvartal.
Kvartalsrapporter
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert: Publisert:

Den internasjonale netthandelsgiganten Zalando la torsdag frem resultatet for andre kvartal.

I rapporten fremgår det at selskapet økte omsetningen til 2,73 milliarder euro, tilsvarende 28,57 milliarder norske kroner.

Den kraftige veksten skal være drevet av sterk etterspørsel under pandemien, noe som i kombinasjon med nedstengte samfunn og fysiske butikker har fungert som en katalysator for videre vekst innen netthandel, skriver selskapet.

Til sammenligning bokførte selskapet en omsetning på drøyt to milliarder euro i fjorårets andre kvartal, tilsvarende 21,28 milliarder kroner. Dermed har Zalando økt omsetningen med nær 35 prosent siden i fjor.

Den samlede omsetningen gjennom plattformen, såkalt «gross merchandise volume», økte med 40 prosent på årsbasis fra 2,70 milliarder euro til 3,78 milliarder. Det tilsvarer en samlet omsetning på nær 40 milliarder kroner.

Flere klikker seg inn

Av regnskapet ser man også at Zalando registrerte 45 millioner aktive kunder i løpet av kvartalet, opp 30 prosent fra 34 millioner aktive kunder på samme tidspunkt i fjor.

Samtidig økte antall ordre fra 46 til 66 millioner, tilsvarende en økning på 41 prosent. Av regnskapet fremgår det også at det siste året har hver aktive kunde i gjennomsnitt hatt en handlekurv med fem varer i nettbutikken, i forhold til 4,7 varer på samme tidspunkt i fjor.

I tillegg har den gjennomsnittlige handlekurven økt i verdi fra 57 til 57,7 euro - tilsvarende litt over 600 kroner omregnet etter dagens valutakurser.

I andre kvartal tok nær 1,7 milliarder mennesker turen innom selskapets nettbutikk, mens tallet var 1,3 milliarder i fjorårets første kvartal. Det innebærer en økning i antall besøkende på 30 prosent.

Les også

Netthandelens fenomenale vekst kan se slutten

Øyner videre vekst

Ved utgangen av årets første seks måneder noterer selskapet at rundt 4.700 fysiske butikker var aktive innen Zalandos strategiske samarbeidsprogram. Alle disse solgte varer gjennom selskapets nettløsning, noe som skal ha vært en sterk salgsdriver.

Topplinjeveksten har også en positiv effekt på bunnlinjen i selskapet, som noterer et overskudd på 120,4 millioner euro i kvartalet. Det er likevel en knapp nedgang fra overskuddet på 122,6 millioner euro i samme periode i fjor, men selskapet bemerker at lønnsomheten fortsatt er «sterk».

Økonomidirektør David Schröder uttaler at selskapet er svært tilfreds med den økonomiske prestasjonen i kvartalet, men fremhever kundeengasjement og varemerker som essensielle faktorer for langsiktig vekst.

– Vi vil gjerne trekke frem samarbeidet med Sephora som et ledd i arbeidet for å yte enda bedre tjenester for våre kunder i fremtiden. Dette vil styrke vår posisjon innen skjønnhetsmerker samtidig som vi utvider til seks nye land, uttaler Schröder.

Økonomidirektør David Schröder er fornøyd med utviklingen i andre kvartal.

Sephora er et fransk skjønnhetsmerke med over 30.000 varemerker i porteføljen.

Omregnet etter dagens kurser tilsvarer overskuddet 1,25 milliarder kroner. I rapporten gjentar Zalando forventningene for året, og venter en total omsetningsvekst på inntil 36 prosent til 14,6 milliarder euro. Samtidig er omsetningen ventet å øke inntil 31 prosent til 10,5 milliarder euro.

Basert på dette forventer selskapet et driftsresultat nærmere 475 millioner euro for året. Til sammenligning endte det justerte driftsresultatet fra andre kvartal på 184 millioner euro.

Har satset i nye markeder

Zalando skriver at det har gjort betydelige investeringer for å vinne markedsandeler og nye kunder for å utnytte den totale etterspørselen i andre kvartal. Dette kommer etter at selskapet reduserte markedsføringskampanjene betraktelig i fjorårets andre kvartal som følge av pandemien, fremgår det.

I løpet av perioden bemerker Zalando at det har lansert sine tjenester i seks nye markeder, hvorav Kroatia, Estland og Latvia ble lansert i løpet av sommeren. Handelsplattformen nådde Litauen, Slovenia og Slovakia tidligere i perioden.

Les også

Varners finansdirektør: – Ble aldri tatt opp å kjøpe Boozt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Zalando
  3. Netthandel
  4. Regnskap og resultater
  5. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Heineken solgte øl for 125 milliarder kroner

  2. Deutsche Bank knuste forventningene

  3. McDonald’s slo forventningene - igjen

  4. Negativ utlånstrend for Sbanken

  5. Bedre enn ventet for Europris