Rustad er med på Sisseners Flyr-kriseplan: – Tanken er å følge på med mer penger

Investor Riulf Rustad er villig til å satse «en del millioner» på at Flyr klarer seg gjennom vinteren. Professor mener den nye kriseplanen kan være fornuftig.

Investor Riulf Rustad er den andre hovedinvestoren i Sisseners kriseplan for Flyr.
Publisert:

Det har til nå vært ukjent hvem som går sammen med storinvestor Jan Petter Sissener for å redde Flyr. Nå bekrefter investor Riulf Rustad at han er den andre som spytter inn store penger i den pågående kapitalinnhentingen.

– Ja, det stemmer at jeg også går inn som en av hovedinvestorene sammen med Sissener, sier han til E24.

DN var den første til å omtale Rustads investering.

– Jeg tror vi har fått lagd en bra struktur som ivaretar både investorer og selskapet på vei fremover, sier han videre.

Vil bli med videre

Sisseners kriseplan går i korte trekk ut på å hente inn 350 millioner i første omgang, for deretter å hente like mye i en ny runde i løpet av første kvartal.

– Har du tenkt til å være med på neste runde med pengeinnhenting også?

– Ideen er å gjøre det. Tanken er absolutt å følge på med mer penger etter hvert, sier han.

Rustad vil foreløpig ikke avsløre akkurat hvor mye han går inn med, men sier det er snakk om «en del millioner».

Les på E24+

Flyr-løsningen sender flyselskapet ut på stram line

– Så du har virkelig tro på Flyr?

– Ja, de har klart å etablere et veldig bra «brand»«brand»varemerke, nå må de bare få inntjeningen til å komme etter. Det er plass til de i markedet, de må bare gjøre jobben.

Nå håper han at selskapet med den nye kriseplanen kan komme seg gjennom vinteren og våren.

– Det vil være positivt for de fleste av oss. Norge har behov for Flyr, for det blir dyrt med et tilnærmet monopol med Norwegian og SAS, sier han videre.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) tror de nye investorene vil holde Flyr i ørene.

– Kan være fornuftig

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) sier det virker som om Flyr-investorene ønsker å redusere risikoen nå, at de drar investeringen ut i tid.

– Investorene vil holde selskapet i ørene og sikre at de gjør grepene de mener er fornuftig, sier Steen.

Han viser til at investorene da kan bestemme seg på nytt om de vil bidra med mer penger på et senere tidspunkt.

– Det er mange gode grunner til at det kan være fornuftig. Hvis du ser deg rundt i flymarkedet er det ikke sikkert det ser likt ut for SAS neste sommer. Det kan bety en god del for Flyr. Det virker som de tar minst mulig risiko for å få Flyr gjennom vinteren, sier Steen.

SAS har satt et mål om å gjøre seg ferdig med den amerikanske rettsprosessen innen sommeren 2023.

Publisert: