Norwegian fylte færre seter i februar, men tjente mer på passasjerene

Norwegian fortsetter å vokse, men selskapet viser nok en gang at de prioriterer å øke inntjeningen fremfor å fylle alle setene for enhver pris.

EN NY FASE: Bjørn Kjos og Norwegian har lagt opp strategien og vil ikke lenger vokse så kraftig som de gjorde frem til 2018. Her er han avbildet under en kvartalspresentasjon i februar.

Foto: Fredrik Hagen NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian slapp mandag morgen trafikktallene for februar som viser en passasjervekst på 8,0 prosent til 2,52 millioner passasjerer.

Trafikktallene kommer rett etter at tegningsfristen gikk ut fredag for de investorene som ønsket å delta i selskapets milliardemisjon der det hentes inn tre milliarder kroner i frisk kapital.

Ser man nærmere på trafikktallene tar Norwegian på mange måter «en SAS» også i februar. Selskapet opplever nemlig en nedgang i fyllingsgraden, mens inntjening per passasjer øker.

Det er fjerde måneden på rad at Norwegian kan vise til en økt inntjening per passasjer (yield), mens fallet i fyllingsgraden har pågått siden juli, målt mot tilsvarende måned året før.

Selskapet har altså prioritert å holde billettprisene litt høyere, fremfor å fylle alle setene for enhver pris.

Dette er en effekt vi har sett i trafikktallene i SAS over tid, men SAS har fortsatt langt lavere fyllingsgrad enn Norwegian samtidig som de også tjener langt mer per passasjerkilometer.

Tradisjonelt har lavprisselskapene (som Norwegian, Ryanair og EasyJet) en strategi der de fyller flyene mest mulig, gjerne på bekostning av inntjening, mens nettverksselskaper som SAS prioriterer å ha en høyere inntjening og heller litt mindre fulle fly.

Norwegian peker både på at veksten nå avtar, i henhold til selskapets endrede strategi, og at punktligheten gjorde et stort hopp på 8,8 prosentpoeng til 83,5 prosent:

– Vi er godt fornøyd med passasjerveksten i februar, en periode som tradisjonelt er preget av lavere reiseaktivitet. Etter en periode med kraftig ekspansjon og betydelige investeringer avtar veksten og vi endrer strategi fra vekst til lønnsomhet. Med en styrket finansiell posisjon og reduserte kostnader fremover, er vi godt rustet til å fortsette kampen om kundene, ikke minst på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en uttalelse.

Les også: Boeing- og Norwegian-aksjene faller tungt etter Ethiopian-ulykken

Les også: Norwegian flyr som normalt med Boeing 737 Max8 etter flystyrten i Etiopia

Fylte litt over 8 av 10 seter

Norwegians kapasitet (målt i antall tilgjengelige setekilometer) økte med 15 prosent i februar mot samme periode året før, samtidig som trafikken (antallet passasjerkilometer) økte med 11 prosent.

Ettersom det ble satt inn mer nye kapasitet enn man klarte å få inn av passasjerer, faller også den gjennomsnittlige fyllingsgraden (antallet fulle seter) med 2,8 prosentpoeng til 81,5 prosent, målt mot samme periode året før.

Veksten i både kapasitet og trafikk er imidlertid langt lavere nå enn for bare få måneder siden. De siste 12 månedene har Norwegians kapasitet økt med 35 prosent samlet sett, mens trafikken har økt med 32 prosent.

Selv om fyllingsgraden er lavere klarte Norwegian samtidig å øke inntjeningen per passasjerkilometer (yield) med 3,0 prosent til 0,32 kroner, som viser at de hentet ut noe høyere billettpriser.

Måler man billettinntektene mot antallet tilgjengelige seter (RASK) falt enhetsinntekten med 1,0 prosent til 0,26 kroner. Den økte inntjeningen på de passasjerene som fløy med Norwegian i februar var altså ikke nok til å fullt ut oppveie for at flyene var litt mindre fulle.

Billettinntektene til Norwegian økte fra 1,61 til 1,84 milliarder, tilsvarende en vekst på 14,3 prosent.

Billettinntektene regner ikke med ombordsalg av mat, drikke, varer og tjenester, cargoinntekter, inntekter fra bonusprogram og lignende.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Norwegian-Kjos møter fortsatt turbulens på vei opp til økonomisk marsjhøyde

– En styrke fra Norwegian

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener Norwegian leverer relativt greie tall for lavsesong-måneden februar. Han peker på at Ryanair i samme periode hadde en vekst på 13 prosent, mot Norwegians vekst på 8,0 prosent, og at det irske lavprisselskapet hadde en fyllingsgrad på hele 96 prosent.

– Vi vet også at billettprisene er under press i Europa i første kvartal i år, og da er det en styrke fra Norwegian at selskapet fortsetter trenden med positiv yield-utvikling, sier han om at inntjeningen per passasjer har steget sammenhengende siden november.

– Det betyr at Norwegian fokuserer på å ta ut høyere billettpriser i markedene. I tillegg til billettinntektene kommer inntektene fra ancillary (andre inntekter) som ligger på i underkant av 20 prosent av billettinntektene, fortsetter han.

Han mener vi fra andre kvartal bør begynne å se effektene av at Norwegian har trappet ned veksttakten sin, og at det kombinert med den solide passasjerveksten vil gi en økt fyllingsgrad.

Norwegian oppgir ikke den spesifikke utviklingen i langdistanse- og kortdistansevirksomhetene sine, men analytikeren mener man kan få et inntrykk ved å sammenligne tallene vi har fått fra andre kilder.

– Februar er normalt en svak måned for langdistansemarkedet over Nord-Atlanteren (mellom Europa, USA og Canada, journ.anm.) og det ser vi også på Norwegian-tallene, forklarer Elnæs.

Han peker på at lavprisselskapet Wizz Air, som bare lå 100.000 passasjerer under Norwegian i februar, leverte gode veksttall for februar.

– Wizz Air har 100 prosent av sin produksjon i Europa (...) Da bør vi anta at Norwegian også hadde brukbare tall for Europa isolert sett, mens det var noe tyngre for langdistansevirksomheten, sier Elnæs.

Han mener imidlertid motorproblemene på Dreamliner-flyene kan ha gitt Norwegian litt drahjelp i februar. Norwegian inngikk nemlig en avtale med Rolls-Royce før jul der Norwegian kunne ta ut fem av sine Dreamliner-fly av trafikk og få Rolls-Royce til å betale for at de kan fungere som reservefly mens motorene på Dreamliner utbedres.

Tidligere brukte Norwegian innleide fly til dette.

– Hvis Norwegian også hadde fem Dreamlinere ute i februar så har det hjulpet på at langdistanse-tallene ikke ble enda svakere, avslutter Elnæs.

Her kan du lese mer om