Foto: Fredrik Persson/tt NTB scanpix

Salvador Baille-kommentar: «Et Schibsted for fremtiden»

Schibsted har tatt et modig og riktig steg mot fremtiden. Ledelsen må takle flere utfordringer på vei dit.

  • Salvador Baille
    Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling.
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Tirsdag ble kunngjort at Schibsted konsernet skal splittes i to. På den ene siden vil Schibsted beholde sitt navn, Schibsted ASA, og beholde de nordiske aktivitetene pluss Schibsted Growth, med vekststjernen Lendo i porteføljen.

På den andre siden vil det nye selskapet, foreløpig under navnet MPI, inkludere alle rubrikksatsingene utenfor Norden.

Denne omstruktureringen mener jeg er i prinsipp riktig, strategisk godt begrunnet og godt kommunisert. Likevel kan den virke overraskende. Schibsted ble tross alt omstrukturert så sent som for ett år siden på en helt annen måte, nemlig delt i Media på den ene siden og Rubrikk på den andre.

Hyppige omstruktureringer er vanligvis ikke å anbefale fordi de trenger en omstillingsperiode som er veldig krevende og som pleier å bremse effektiviteten i en

Les også

Schibsted skiller ut internasjonal virksomhet: NHO-sjefen tar over

organisasjon. Ledelsen i Schibsted vet sannsynligvis dette. De må ha en god grunn for å gjennomføre det som til og med den påtroppende konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, har definert som « en ganske omfattende restrukturering»

Ledelsen i Schibsted har faktisk en veldig god grunn, nemlig penger. Vi lever i en verden der Facebook og Google står for nesten nitti prosent av all veksten innen digital reklame. Amazon er i ferd med å svelge resten. For Schibsted er det enda mer strategisk viktig at både Facebook og Google har sterke satsinger innen markedsplasser, Schibsteds vekstmaskin.

Det finnes ikke sølvmedaljer i internettøkonomien.

For å ha en sjanse til å konkurrere mot disse gigantene og andre mindre lokale aktører må Schibsted vokse så fort som mulig i de markedene rubrikkaktivitetene er i gang, eller i nye. Målet skal være å sementere en betydelig nok markedsposisjon før konkurrentene klarer å få en signifikant fotfeste.

Den nye strukturen gir MPI mye større frihet til å hente ny kapital fra markedet, inngå Joint Ventures, kjøpe andre lovende aktører og divertere fort i de geografiene som etter hvert ikke viser seg å være verdt innsatsen.

Viktigheten av behovet for kapital for videre vekst blir enda tydeligere når man tar i betrakting de operasjonelle konsekvensene av denne omstruktureringen. Ifølge pressemeldingen skal rubrikkenhetene i Norge og Sverige, Finn og Blocket, utveksle beste praksis med MPI, men det står ingenting der om hvordan.

Les også

Kristin Skogen Lund blir konsernsjef i Schibsted

Schibsted Tech Polska, utviklingshuset i Schibsted, nevnes ikke eksplisitt med ett ord i pressemeldingen. Hvem vil eie det etter hvert? De skal sannsynligvis levere til både MPI og nye Schibsted ASA. Hvordan skal disse leveransene prioriteres i praksis? Vil en potensiell medeier i noen av MPI selskapene akseptere at teknologien skal komme fra verdikjeden som Schibsted ASA kontrollerer?

Man skal ikke se bort fra at også Schibsted Tech Polska blir etter hvert skilt ut i en egen uavhengig bedrift eller deltar i en annen type strukturendring.

Nye Schibsted ASA vil også ha en operasjonell utfordring med Schibsted Growth, som inkluderer en portefølje av innovative satsinger som skal drive veksten i Schibsted fremover.

Ifølge den siste interim rapporten vokser Schibsted Growth imidlertid ikke, til tross for at finanstjenesten Lendo øker betydelig i omsetning. Vekstselskaper i en sånn portefølje trenger både fokus fra ledelsen og betydelige midler i lengre perioder. Det blir vanskelig for den nye Schibsted ASA å dedikere fokus og spesielt midler til sånne risikofylte småbedrifter når konsernet, sett under ett, ikke vokser og leverer stadig lavere EBITDA.

Les på E24+

Det «nyttige gjenferdet» Tinius henger over Schibsteds nye spin off

Hvis Schibsted Growth fortsatt skal være viktig for konsernet må Kristin Skogen Lund bruke all hennes erfaring på å kommunisere satsingen og verdien i det for aksjonærene.

Det ville løfte henne til samme høyde som kommunikasjonsmesterne Jeff Bezos eller Meg Whitman, tidligere CEO i HP Enterprise. Alternativet kan være å skille ut porteføljen eller overføre Schibsted Growth til MPI.

Ledelsen i Schibsted har tatt et modig skritt fremover. Denne omstruktureringen viser vilje til å satse og evner til å tilpasse seg en markedsrealitet i stadig endring.

Likevel blir det ikke lett, og det er høyst sannsynlig at vi vil se flere strukturelle endringer fremover, både i MPI og i det nye Schibsted konsernet.

For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av VG som er heleid av Schibsted.

Les også

– Dette skaper potensielle oppkjøpskandidater

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Schibsted ønsker reguleringene som tynger resultatet velkommen

  2. Lendo minsker driftsresultatet med 58 millioner kroner

  3. Schibsted knuste forventningene

  4. Annonsørinnhold

  5. Schibsted-resultatene faller, nå skal kostnadene kuttes

  6. Schibsted svakere enn ventet i fjerde kvartal